:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> Total Film >> PERSBERICHT: VIJF DVD'S VAN YASUJIRO OZU
PERSBERICHT: VIJF DVD'S VAN YASUJIRO OZU
Bron: Total Film - Datum: 2003-12-05 - Geplaatst door: Werner
Op 21 januari 2004 start Total Film Home Entertainment met de distributie van arthouse DVD's onder het label Total Film HE. In 2004 zal Total Film HE zo'n 30 Arthouse DVD's uitbrengen.

Op 12 december 2003 is het 100 jaar geleden dat de Japanse regisseur Yasujiro Ozu (1903 – 1963) werd geboren. Ter gelegenheid van zijn honderdste geboortedag vinden overal ter wereld speciale herdenkingen en programma’s plaats. In de week van zijn honderdste geboortedag wordt zijn meestwerk Tokyo Story (Tokyo Monogatari, 1953) opnieuw uitgebracht in een nieuwe kopie. Op 21 januari worden vijf van zijn beste films op dvd uitgebracht door Total Film HE: Tokyo Story, Late Spring, Good Morning, Early Summer en The End of Summer.

TOKYO STORY [Tokyo Monogatari]

One of the greatest films of all time (Roger Ebert)

Tokyo Story is het verhaal van de vervreemding tussen ouders die op het platteland wonen en hun stadse kinderen. Ozu portretteert het oudere echtpaar Hirayama uit de provincie, dat nog eenmaal hun getrouwde kinderen in Tokio wil bezoeken. De kinderen hebben het echter zo druk met zichzelf dat zij geen oog voor hun ouders hebben. Alleen een schoondochter, die inmiddels weduwe is, neemt een dag vrij om de ouders in Tokio rond te leiden. Het bezoek loopt op een teleurstelling uit en de ouders vertrekken naar huis. Enkele dagen later overlijdt de moeder en is het de beurt aan de kinderen om een reis te maken.
Met deze eenvoudige gegevens maakte Yasujiro Ozu de film die algemeen wordt beschouwd als zijn meesterwerk. In zijn oeuvre, waarin familieverhoudingen altijd centraal staan, bereikt hij hier een zelden geëvenaarde diepgang, zonder in vals sentiment te vervallen.

TOKYO STORY (Tokyo Monogatari) – Yasujiro Ozu (Japan 1953)
Zwart/wit
136 minuten
Met: Chishu Ryu, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara



LATE SPRING (Banshun)

Belongs in the list of Ozu masterpieces. – New York Post

Late Spring draait om de weduwnaar Shukichi en zijn inwonende dochter Noriko. Zij doet voor haar vader het huishouden, maar deze beslist dat het voor haar tijd wordt om te trouwen. Noriko weigert echter om haar vader alleen achter te laten. Shukichi maakt haar duidelijk dat zijn leven het einde nadert, terwijl het hare nog moet beginnen en dat hij bovendien gaat hertrouwen. Na lang aarzelen geeft Noriko toe. Op de avond na de bruiloft gaat Shukichi naar een sakébar en vertelt hij een vriend dat hij helemaal niet van plan was om opnieuw te trouwen, maar dat hij Noriko voor haar eigen bestwil heeft misleid.
Late Spring was binnen Yasujiro Ozu’s oeuvre zijn persoonlijke favoriet en het het is niet moeilijk om te begrijpen waarom. Alle kenmerken van zijn werk zijn er in een pure vorm te vinden en het is de eerste film waarbij hij twee van zijn vaste acteurs (Chishu Ryu en Setsuko Hara) bijeenbrengt.

LATE SPRING (Banshun) – Yasujiro Ozu (1949)
Zwart/wit
108 minuten
Met: Setsuko Hara, Chishu Ryu, Hohi Aoki



GOOD MORNING (Ohayo)

In Good Morning slaat Ozu een beduidend lichtere toon aan dan in de meeste van zijn films. De twee broertjes Minoru en Isamu willen dat hun vader een televisie koopt. Die weigert, met het argument dat de televisie een land van 100 miljoen idioten oplevert. Wanneer de broertjes blijven aandringen, gebiedt hun vader ze te zwijgen, waarop de jongens helemaal niets meer zeggen. Hun stille protest wordt echter door de buren opgevat als een teken van vijandigheid en al snel doen roddels over de familie de ronde.
Ozu was een uitstekende regisseur van comedies en met name zijn regie van de koppige jongetjes levert hilarische scènes op.

Good Morning (Ohayo) – Yasujiro Ozu (Japan 1959)
Kleur
97 minuten
Met: Koji Shidara, Masahiko Shimazu, Chishu Ryu



EARLY SUMMER (Bakushu)

Early Summer speelt zich af in een groot gezin in het naoorlogse Tokio. De ouders zijn al op leeftijd en willen zich eigenlijk in hun geboortedorp terugtrekken, maar dat kunnen zij pas doen als zij hun dochter Noriko aan een man hebben geholpen. Die zit echter niet op een huwelijk te wachten. Langzaamaan bemoeit de hele familie zich hiermee, tot Noriko voor de druk van haar familie zwicht.
In Early Summer draait het niet zozeer om de verhaallijn, maar meer om de observatie van de verschillende familieleden en hun conversaties en twistgesprekken. Dit groepsportret weerspiegelt de twee kanten van het moderne Japan: traditie versus moderniteit en respect voor ouderen versus onafhankelijkheid.

Early Summer (Bakushu) – Yasujiro Ozu (Japan 1951)
Zwart/wit
135 minuten
Met: Setsuko Hara, Chishu Ryu, Chieko Higashiyama



THE END OF SUMMER (Kohayagawa-ke no aki)

In zijn voorlaatste film geeft Yasujiro Ozu opnieuw een uitgebreid familieportret. Ditmaal is een door de familie gerunde sakébrouwerij de achtergrond. De eigenaar daarvan is inmiddels weduwnaar en heeft een oude liefdesaffaire weer nieuw laven ingeblazen. Dit tot ongenoegen van één van zijn dochters. De andere dochter, die zelf weduwe is en die een klein zoontje heeft, wordt door de rest van de familie onder druk gezet om te hertrouwen. The End Of Summer begint vrolijk, maar eindigt met een begrafenis. In deze late film doorloopt Ozu alle stadia van het leven in één film.

THE END OF SUMMER (Kohayagawa-ke no aki) – Yasujiro Ozu (Japan 1961)
Kleur
103 minuten
Met: Ganjiro Nakamura, Setsuko Hara, Yoko Tsukasa