:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> Cine-View >> PERSBERICHT: MENSCHEN AM SONNTAG
PERSBERICHT: MENSCHEN AM SONNTAG
Bron: Cine-View - Datum: 2005-04-04 - Geplaatst door: Werner
Wie had ooit kunnen denken dat het losjes geïmproviseerde Menschen Am Sonntag, gedraaid zonder geld, zonder producent en op basis van een in het café verzonnen verhaal de springplank zou vormen voor de carrières van latere Hollywoodgrootheden als Billy Wilder (scenario), Fred Zinnemann (camera-assistentie) en de broers Siodmak (regie en idee)? De film werd onverwacht een grote hit bij het Berlijnse publiek dat deze charmante 'grote-stadssymfonie', waarin vijf jonge mannen en vrouwen een zomerse zondag doorbrengen aan de oevers van de Wannsee, in zijn hart sloot.

Een 'neorealistische film avant la lettre' is de stille film Menschen Am Sonntag wel eens genoemd. Een omschrijving die niet ver bezijden de waarheid ligt: Robert Siodmak liet jonge Berlijners zichzelf spelen, wisselde documentaire en geënsceneerde opnames af en verbeeldde in een dynamische montage pakkend het levensritme van de miljoenenstad Berlijn. Wilder, Siodmak en Zinnemann toonden de hoofdstad van de Republiek van Weimar op haar kosmopolitisch hoogtepunt; vier jaar later zou de machtsovername van de nazi’s een eind maken aan de 'goldenen zwanziger Jahre' waarin kunstenaars, filmmakers en variétéartiesten Berlijn wereldfaam bezorgden.

Siodmak vertelt het verhaal uitsluitend in beelden en doet dat zo overtuigend dat de beschrijvende tussentitels eigenlijk overbodig zijn. Zijn documentair registrerend portret van een zomerse zondag in Berlijn wordt dan ook tot een van de hoogtepunten uit de geschiedenis van de stille film gerekend.

Het originele negatief van de film is verloren gegaan; toch heeft men – door de in het Filmmuseum aanwezige Filmliga-distributiekopie te vergelijken met kopieën van de Cinémathèque Suisse, de Cinémathèque Royale (Brussel) en de Fondazione Cineteca Italiana – een zo volledig mogelijke versie kunnen reconstrueren. Om deze fraaie restauratie luister bij te zetten voorziet het Alliage Orkest de film van een live uitgevoerde soundscape van elektronische loops & grooves, samples en (bas)gitaar-
en keyboardgeluiden. Joop van Brakel, Arthur Sauer, Michiel Scheen en Frank van Berkel zullen garant staan voor zondagse, ontspannen klinkende geluiden. Leun achterover in uw stoel en laat u meevoeren naar de Berlijnse zomer van 1929!
Credits

Menschen Am Sonntag
35mm
Beeld: zwart-wit
Speelduur: 82 minuten
Regie: Robert Siodmak
Regie-assistentie: Edgar G. Ulmer
Productie: Moritz Seeler
Scenario: Billy Wilder (naar een idee van Curt Siodmak)
Camera: Eugen Schüfftan
Camera-assistentie: Fred Zinnemann
Art-direction: Moritz Seeler
Met: Erwin Splettstosser, Wolfgang von Waltershausen, Brigitte Borchert, Christl Ehlers, Annie Schreyer
Productie: Filmmuseum
Muziek: Het Alliage Orkest is een gelegenheidsensemble bestaande uit de musici
- Frank van Berkel: basgitaar, contrabas en loops
- Joop van Brakel: gitaar, "aggots", Geräusch, stem en loops
- Arthur Sauer: samples, synthetische klanken en loops
- Michiel Scheen: elektrische piano, keyboard en loops

De soundscape
De vier muzikanten, die in verschillende samenstellingen eerder met elkaar hebben samengewerkt, componeren "en collective" voor deze gelegenheid een compleet nieuwe muziekscore en spelen deze live bij de film. Met behulp van muziek-instrumenten en elektronica wordt de relaxte zomerse zondagssfeer van 1929 vertaald naar hedendaagse groove en trance ritmes. Verschillende stijlen komen hierbij aan bod zoals lounge, triphop en wave. Een trage, groovende massa van zelfbewerkte "sound footage", hier en daar een opzwepende riedel en elementen van slapstick en theatrale hysterie zullen de revue passeren.

Extra's:
• Documentaire "Weekend Am Wannsee" (30’)
• Restauratie in beeld (10’)

Vanaf 11 april 2005 te koop via www.dvdview.nl