:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> Fox >> PERSBERICHT: MUSICAL PROMOTION
PERSBERICHT: MUSICAL PROMOTION
Bron: Fox - Datum: 2010-11-08 - Geplaatst door: Werner
THE SOUND OF MUSIC
’s Werelds favoriete familiefilm nu nog beter dan ooit.
Voor het eerst in oogverblindende high definition!
Verkrijgbaar vanaf 27 oktober op Blu-ray

Deze befaamde, tijdloze filmschat krijgt op zijn 45ste verjaardag een nieuw leven. Digitaal herwerkt en nu met spectaculair 7.1 DTS-HD geluid en full HD beeldkwaliteit, klinkt en oogt The Sound If Music zoals je de film nog nooit eerder hebt gezien of gehoord. Julie Andrews licht het scherm weer helemaal op als de enthousiaste, jonge vrouw die het kloosterleven vaarwel zegt om liefde en muziek te brengen in het huis van de Kapitein von Trapp en zijn zeven kinderen.

De spectaculaire box
Naar aanleiding van de 45ste verjaardag van de film is er een speciale box beschikbaar die uniek materiaal bevat, zoals het gloednieuwe, ingebonden boek The Sound of Music: A Few of Our Favourite Things, een met de hand beschilderde muziekdoos met de muziek van My Favourite Things, een nieuwe druk van het Theatrical Souvenir Book uit 1965 en foto’s van Salzburg zoals het was ten tijde van de opnamen.

Uniek in de geschiedenis
Er is in de loop van de geschiedenis geen film geweest die meer tranen heeft laten vloeien dan The Sound Of Music. Miljoenen liters moeten het intussen zijn. Zelfs de meest norse cynici zijn ooit week geworden van het verhaal van de gouvernante die met behulp van een zonnig humeur en veel muziek het ijs brak en de warmte terugbracht in een gezin dat veel tegenslagen gekend had.

Het verhaal
Het verhaal speelt zich af aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog en speelt zich af in de Oostenrijkse Alpen. Het gaat over Maria Rainer, een jonge vrouw die in het klooster van Nonnberg klaargestoomd wordt om non te worden. Een taak waarvoor ze volgens moeder overste nog niet rijp is. In afwachting moet ze als gouvernante aan de slag bij het gezin Von Trapp. Maria laat de zeven kinderen zingen en dansen. Haar muziek heeft een helende kracht voor de jonge Von Trapps die nog niet helemaal over het verlies van hun moeder heen zijn. Maar hun vader, de norse Kapitein Von Trapp, lijkt niet zo makkelijk te vermurwen. Hij stuurt Maria terug naar het klooster. Als hij ziet hoe zijn kinderen wegkwijnen, roept hij haar terug en uiteindelijk kan ook hij niet weerstaan aan haar betoverende optimisme. De muziek zal het gezin nog veel dichter bij mekaar brengen. Als het leger de kapitein oproept om voor de Nazi’s te gaan vechten, zal opnieuw de muziek voor de redding zorgen.

Julie Andrews
In het jaar dat de film die haar echt groot maakte 45 wordt, wordt de hoofdrolspeelster 75. En ze kijkt nog altijd met veel liefde en warmte terug op het project dat haar echt groot maakte, ook al had ze het jaar voordien al Mary Poppins gedaan. Dat was ook de reden waarom ze bijna de rol in The Sound Of Music weigerde. Ze vreesde dat de ene Mary te veel op de andere leek. In het interview met haar dat op de extra’s van de gloednieuwe Blu-ray te bekijken is, verklapt ze dat zowel zij als Christopher Plummer met enig voorbehoud aan de film begonnen. Ze waren beiden bang dat de film te zoet, te zacht, te melig zou zijn.

Christopher Plummer
Plummer liet zich lange tijd heel negatief uit over de film. Hij vond het allemaal te zoeterig. Hij beweerde dat hij sommige songs, zoals het prachtige Edelweiss intens haatte. Meningen waarop hij later, met ouder en wijzer worden, terugkwam. Hij had de rol van Kapitein Von Trapp verkozen boven die van Harry Palmer in The Ipcress File en had daar aanvankelijk spijt van. Het zingen ging hem niet al te goed af. Hij zong wel en deed dat heel behoorlijk, maar zijn stem viel uiteindelijk te licht uit naast die van Julie Andrews die ronduit fenomenaal klonk. Hij leerde ook speciaal gitaar spelen voor de film. Maar ook zijn gitaarspel werd uiteindelijk door een betere gitarist overgedaan. Eén van de stemmen die te horen is op de audiocommentaren is wel degelijk die van hem.

Robert Wise
De regisseur overleed in 2005 op 91-jarige leeftijd. Hij was 51 toen hij The Sound Of Music regisseerde. Hij draaide toen al een hele tijd mee in de filmindustrie. Aanvankelijk was hij monteur, en plakte de beelden aan elkaar van Orson Welles’ Citizen Kane en The Magnificent Ambersons. Hij had eerder ook al West Side Story geregisseerd, samen met Jerome Robbins. Hij was niet de eerste regisseur die in aanmerking kwam voor The Sound Of Music. Zelf won hij twee Oscars voor de film, één als producer en één als regisseur. Hij kon de beeldjes niet zelf afhalen, omdat hij op het moment van de Oscaruitreiking aan het werk was in Hong Kong voor de opnamen van The Sand Pebbles.

Mary Martin
Het verhaal is gebaseerd op waar gebeurde feiten die eerst in een musical werden gegoten. Het was Mary Martin die met het idee om iets met de familie Von Trapp te doen bij het befaamde componistenduo Rodgers en Hammerstein was gaan aankloppen. Zij schreven haar de rol van Mary op het lijf. De man van Mary Martin, Richard Halliday, was de producer van de Broadway-musical. Uiteindelijk zou ze een financieel erg voordelige regeling weten te treffen voor het feit dat zij niet in de film zat. Ze verdiende alles bij elkaar 8 miljoen dollar aan de film. Terwijl Julie Andrews vrede moest nemen met een gage van 225.000. dollar. Het was dan ook geen sinecure voor Julie Andrews om de rol van haar over te nemen. Robert Wise van zijn kant was zo slim om de theaterversie helemaal te herdenken. In vergelijking met de musical veranderde hij ook de hele volgorde van de songs. Rodgers schreef speciaal voor de film nog twee songs bij: I Have Confidence en Something Good. Dat laatste nummer ter vervanging van de musicalsong An Ordinary Couple.

Mama Andrews
Charmian Carr, de jongedame die Liesl speelde in de film herinnert zich in een interview dat ook in de extra’s te bekijken is dat Julie Andrews eigenlijk niet alleen in de film het kindermeisje was, maar ook tijdens de opnamen: "Julie Andrews was echt een soort kindermeisje op de set in Salzburg. Ze zorgde ervoor dat de sfeer er bij de kinderen in bleef. Ze entertainde de hele bende, zong de liedjes uit Mary Poppins voor hen en leerde ze allemaal hoe ze ‘supercalifragilisticexpialidious’ van voor naar achter en omgekeerd konden zeggen. Ze had toen een achttien maanden oude baby, Emma Kate, die ze meegebracht had naar Salzburg. En na de opnamen ging zij iedere keer naar haar kind. Het was niet alsof ze even haar leven stop had gezet voor de film."

Weetjes:
- The Sound Of Music zou oorspronkelijk geregisseerd worden door William Wyler, die al locaties gekozen had en het scenario had herschreven. Hij had een heel andere film in gedachten, één waarbij de tanks door de muren heen zouden razen.
- Regisseur Robert Wise wou eerst Yul Brunner casten in de rol van Kapitein Von Trapp. Hij dacht ook aan Richard Burton en Sean Connery voordat hij Christopher Plummer de rol aanbood.
- De wind die door de schroeven werd verwekt, blies Julie Andrews keer op keer tegen de grond toen de helikopter voor de opnamen van de openingsscène over haar heen vloog. Ze moest dan ook vele keren opnieuw enthousiast over de Oostenrijkse weiden huppelen voor de definitieve beelden ingeblikt waren. Bij de scènes waarbij een helikopter werd ingezet klom regisseur Robert Wise in een boom om het overzicht over de opnamen te bewaren.
- De echte Maria von Trapp heeft een cameo in de film. Zij is één van de twee vrouwen (de oudere) die op de achtergrond te zien is, wanneer Maria, op weg van het klooster naar de familie Von Trapp, over de Residenzplatz in Salzburg wandelt tijdens I Have Confidence
- Debbie Turner, het meisje dat Marta speelde, verloor verschillende van haar melktanden tijdens de opnamen. Om de continuïteit te bewaren, kreeg zij valse tanden ingestopt.
- De voorkant en de achterkant van het huis van de Von Trapps werden op verschillende locaties in Salzburg gefilmd.
- Kurt Russell, Richard Dreyfuss en de vier oudste Osmond-broers waren maar enkele bekende namen die tevergeefs auditie deden om één van de kinderrollen in de film te bemachtigen.

Productinformatie
Titel: The Sound of Music Blu-ray and DVD Collector’s box
Releasedatum: 27 oktober 2010
Genre: Musical, Family, Drama
Leeftijd: AL
Lengte: 175 min
Audio Blu-ray: Engels DTS HD 7.1, Frans DTS 5.1
Audio DVD: Engels Dolby Digital 5.1, Frans Dolby Digital 5.1
Menu Blu-ray en DVD : Nederlands, Frans, Engels
Ondertiteling Blu-ray en DVD: Nederlands, Frans, Engels

Extra's DVD:
Speelfilm & special features op dvd:
• Speelfilm met standaard beeldscherpte
- volledig opnieuw bewerkte beelden en geluiden
- optionele weergave soundtrack om mee te zingen
• muziekmachine om mee te zingen
• The Sound of Music Tour: A Living Story

Extra’s Blu-ray:
Speelfilm & special features op Blu-ray:
• Herbewerking van de Speelfilm in full HD met 7.1 DTS-HD Geluid
• Your Favorite Things: An Interactive Celebration* — Gloednieuwe meeslepende kijkervaring met foto’s van achter de schermen, songteksten op het scherm, weetjes en plaatsnaamquiz
• Muziekmachine om mee te zingen
• Audiocommentaren met Julie Andrews, Christopher Plummer en Regisseur Robert Wise

Extra special features op Blu-ray:
• Musical Stages: Creating The Sound of Music — Gloednieuwe Interactieve “Rondleiding door de achterbuurten” met diepgaande filmpjes over de liedjes, de toneelopvoering & film, de reconstructie van film en geluid en de echte familie von Trapp
• A City of Song — Virtuele kaart met filmlocaties in het Oostenrijkse Salzburg
• Uitstekende Programma’s Rodgers & Hammerstein en The Sound of Music
• Proefopnames, zeldzame schatten, interviews, fotogalerijen & nog veel meer!

Productinformatie
Titel: The Sound of Music Blu-ray 2 disc
Releasedatum: 27 oktober 2010
Genre: Musical, Family, Drama
Leeftijd: AL
Lengte: 175 min
Audio Blu-ray: Engels DTS HD 7.1, Frans DTS 5.1
Ondertiteling Blu-ray: Nederlands, Frans, Engels
Menu Blu-ray: Nederlands, Frans, Engels

Extra’s Blu-ray disc 1:
• Herbewerking van de Speelfilm in full HD met 7.1 DTS-HD Geluid
• Your Favorite Things: An Interactive Celebration* — Gloednieuwe meeslepende kijkervaring met foto’s van achter de schermen, songteksten op het scherm, weetjes en plaatsnaamquiz
• Muziekmachine om mee te zingen
• Audiocommentaren met Julie Andrews, Christopher Plummer en Regisseur Robert Wise

Extra’s Blu-ray disc 2:
• Musical Stages: Creating The Sound of Music — Gloednieuwe Interactieve “Rondleiding door de achterbuurten” met diepgaande filmpjes over de liedjes, de toneelopvoering & film, de reconstructie van film en geluid en de echte familie von Trapp
• A City of Song — Virtuele kaart met filmlocaties in het Oostenrijkse Salzburg
• Uitstekende Programma’s Rodgers & Hammerstein en The Sound of Music
• Proefopnames, zeldzame schatten, interviews, fotogalerijen & nog veel meer


THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW
Droom er niet van, doe er gewoon aan mee!
Verkrijgbaar vanaf 6 oktober op Bluray

Wat ooit een gekke mix was van klassieke horror, superbeladen sensualiteit en waanzinnige fantasie werd al vlug de ultieme cultfilm. Deze prent viert haar 35ste verjaardag met een nieuwe Blu-ray versie en is helemaal geremastered, waardoor je je favoriete scènes kunt meemaken zoals nooit tevoren. De Blu-ray bevat tal van gekke extra’s; zoals ‘The Midnight Experience’, een interactief spel dat de sfeer van de middernachtvertoningen in je woonkamer brengt, en met de ‘Rocky-oke’ kun je nu ook de legendarische songs meezingen terwijl de bloedende ondertitels over het scherm rollen.

Het verhaal
Wanneer Jeanet op het huwelijk van vrienden het bruidsboeket vangt, is het duidelijk dat het niet lang meer zal duren voor Brad en Jeanet zelf ook het jawoord aan elkaar zullen geven. De eerste die van hun plannen mag weten, is Dr. Everett Scott, bij wie ze elkaar voor het eerst ontmoet hebben. Onderweg naar hem komen ze terecht in een verschrikkelijke stortbui en staan ze plots met een klapband aan de kant van de weg. Ook de reserveband blijkt stuk en ze moeten in het hondenweer hulp gaan zoeken. Ze kloppen aan bij een nabijgelegen kasteel en komen terecht in een raar gezelschap dat zijn jaarlijke Transylvanische Vergadering heeft, voorgezeten door de seksueel nogal ambiguë dokter Frank-N-Furter, die uitlegt dat hij een travestiet is van de planeet Transsexual uit het Transsylvanische sterrenstelsel. Hij toont zijn nieuwste creatie, de blonde gespierde Rocky Horror, die hij gemaakt heeft om seksuele spelletjes mee te spelen, en stelt het jonge koppel voor aan de vaste bewoners van het kasteel, zoals de gebochelde butler Riff Raff en zijn zus en bedvriendinnetje Magenta. Er is ook nog Columbia, een freak groupie met een akelige stem, en verder Eddie, een neef van Dr. Scott, bij wie Frank-N-Furter de hersenen heeft weggehaald, om zijn Rocky van enig verstand te voorzien. Eén ding is duidelijk: Brad en Jeanet zullen heel andere mensen zijn wanneer ze het kasteel verlaten.

De acteurs
De rol van Dr. Furter wordt gespeeld door Tim Curry, op hoge hakken en in netkousen. Hij had eerder dezelfde rol al vertolkt in de theaterversie in Londen, op Broadway en in Los Angeles. Als Frank geen seks heeft met iemand – het geslacht speelt geen rol – dan is hij aan het zingen. De hele kasteelbevolking bestaat uit Britten, die allemaal in de orginele musical zaten. Eén van hen is Richard O’Brien, de bedenker en de regisseur van de toneelversie. Hij speelt de rol van Riff Raff. Het is zijn stem die je hoort bij het openingsnummer Science Fiction/Double Feature, maar de lippen die je ziet zijn die van de Ierse Patricia Quinn, die zijn zus Magenta speelt. Regisseur Jim Sharman had een theorie waarom de kasteelbewoners Europeanen zijn en de bezoekers Amerikanen. Het kasteel is het bespookte Europa, de oude wereld, terwijl Brad en Jeanet uit de nieuwe wereld komen, Amerika. Grappig om Susan Sarandon terug te zien in deze vroege film. Zij heeft warme herinneringen aan deze film. Hoewel ze het vaak koud heeft gehad tijdens de opnamen. Ze zegt dat tijdens de opnamen bijna de helft van de cast een longontsteking opgelopen moet hebben. Ze schaamt zich zeker niet voor haar rol in de film, integendeel. Volgens Sarandon zal ‘RHPS’ ook in de toekomst de film zijn waar voor ze herinnerd zal worden. Nochtans heeft ze intussen een redelijk indrukwekkende filmografie bij elkaar gespeeld. Ze werd vijf keer genomineerd voor een Oscar en won er één voor haar rol in Dead Man Walking. Haar vriend in de film, Brad Majors, wordt gespeeld door Barry Bostwick. Hij maakte vooral furore in het theater en won drie Tony Awards. Hij won een Golden Globe voor zijn rol als officier in de tv-serie War And Remembrance en was zes jaar lang te zien als burgemeester Randall Winston in Spin City, aan de zijde van Michael J. Fox. Meatloaf speelt de rol van Eddie en mocht zijn hersenen thuislaten voor zijn vertolking. Frank-N-Furter heeft hem ingevroren in de diepvriescel. Op een gegeven moment ontsnapt hij en zingt hij een stevig rocknummer waarmee hij Rocky meteen inpakt en Frank-N-Furter achter zich aankrijgt. Later komt hij nog eens terug in de film als hoofdgerecht.

De songs
De songs zijn briljante versmeltingen van glamrock en showtunes, aangestuwd door pompende seksuele energie. De rockende soundtrack van de film is intussen wereldberoemd, met nummers als Time Warp, Toucha Toucha Touch Me en natuurlijk Hot Patootie (Bless My Soul), vertolkt door Meatloaf die zowel in de musical als in de film de rol van Eddie speelt, een zombieachtige bezorger van kruidenierswaren. De songs uit de theaterversie kregen voor de filmbewerking een nieuw arrangement van Richard Hartley, zodat alle acteurs de tonen konden halen. Regisseur Jim Sharman: "Dit had tot gevolg dat songs in de film heel anders klonken. Science Fiction bijvoorbeeld is in de theaterversie een opgewekt en up-tempo nummer, dat er meteen invliegt en om aandacht vraagt. Het is het openingsnummer van de show, het moet er stevig tegenaan gaan. Maar in de film is het traag en verleidelijk. Het trekt je het verhaal in. Men heeft wel eens gezegd dat de film niets meer was dan een verfilmd toneelstuk, maar niets is minder waar."

Het fenomeen
Deze film die aanvankelijk straal genegeerd werd groeide uit tot de ultieme cultfilm. Na geflopt te zijn in zijn oorspronkelijke bioscooprelease, in 1975, kwam een bediende bij 20th Century Fox op het idee om de film op te pikken voor middernachtvertoningen. Er kwam een toegewijde groep volgelingen op af die niet alleen keken, maar ook reageerden op wat er op het scherm te zien was. Regisseur Jim Sharman snapt wel waarom er zo’n beweging op gang kwam: "Het heeft geen zin om theorieën te verkopen over hoe en waarom het gebeurde, maar ik had het gevoel dat het vooral jonge kijkers waren, die niet tot de mainstream behoorden, die zich aangesproken voelden. Zij konden zich vooral vinden in de combinatie van film en muziek, de hele maskerade en de party-atmosfeer. Die mix liet hen toe om moeilijke zaken uit hun leven, zoals hun seksualiteit, op een lichte manier te confronteren." Aanvankelijk bestond het nieuwe publiek dan ook voornamelijk uit homo’s, maar al vlug kwamen er studenten bij en op de duur groeide het bekijken van de film in sommige streken uit tot een verplicht overgangsritueel voor tieners. Ieder weekend stonden wel ergens aan een Britse of Amerikaanse bioscoop honderden fans aan te schuiven, uitgedost in gekke kleren, verkleed als de hoofdpersonages, om tussen het kijken en meezingen door helemaal uit hun bol te gaan. De film kon daar onmogelijk gewoon bekeken worden. Het was een interactieve film die inbreng van het publiek vereiste. Er werd met rijst, confetti en toiletpapier gegooid en mensen hadden kranten mee om zich te beschermen tegen het water van de waterpistooltjes waarmee naar elkaar gespoten werd. Eén van de leuke dingen aan het feit dat je nu zelf de film in huis kunt halen is dat je zonder de kreten en de sfeer van het meelevende publiek kunt zien dat ‘RHPS’ een goede film is. Een combinatie van kitsch, science-fiction, rock music, horror, en nog meer kitsch, die bovendien vooruitgaat met een duizelingwekkende vaart.

Wat je uit deze film kunt leren
- Billboards horen niet thuis op begraafplaatsen.
- Sletten kunnen niet lezen.
- Het is moeilijk om het verschil te zien tussen je lieve vriendinnetje en een behaarde travestiet.
- Zorg dat je geen ruzie krijgt met de man die een electrisch mes vasthoudt.
- Maak diezelfde man niet kwaad als hij mensen tot steen omtovert.
- Visnetkousen genezen verlamming.

De extra’s
Je krijgt hier een compleet geremasterde versie met de beste beeld- en geluidskwaliteit en tal van nieuwe en oude extra’s. Naast The Midnight Experience en de karaoke-variant Rocky-oke is er ook een filmpje van Mick Rock, een fotograaf die ten tijde van de opnamen ongehinderd beelden op de set kon maken. In de Blu-ray Book Edition zit ook een boekje van 32 pagina’s met nooit eerder gepubliceerde foto’s van Mick Rock en een exclusieve brief aan de fans, geschreven door de filmproducer Lou Adler. Op de Blu-ray vind je naast het nieuwe materiaal ook alle originele extra’s, die op de dvd te zien zijn geweest in de rubriek A Few from the Vault. Naast interviews met de regisseur en cast, verslagen van speciale vertoningen waarbij het publiek meer dan betrokken was. Daarnaast zijn er ook commentaren van Richard O’Brien en Patricia Quinn.

Productinformatie
Titel: Rocky Horror Picture Show Blu-ray
Releasedatum: 27 oktober 2010
Genre: Musical, Comedy
Leeftijd: 12, geweld en angst
Lengte: 100 min
Audio Blu-ray: Engels DTS HD 7.1
Ondertitel Blu-ray: Nedelands, Frans, Engels
Menu Blu-ray: Nederlands, Frans, Engels

Extra’s Blu-ray :
• The Midnight Experience: The Late Night, Double Feature, Vintage Callback Track (Unrated), Prop Box, Trivia Track
• Rocky-oke: Karaoke!
• The Search for the 35th Anniversary Shadowcast: Don’t Dream It, Be It (deel I) en An-tic-i-pation (deel II)
• Mick Rock (een fotograaf)
• Mick Rock’s Picture Show (een galerij)
• Persverzameling en affichegalerij
• Audiocommentaar door Richard O’Brien en Patricia Quinn
• Verwijderde muziekscènes en fragmenten
• Alternatieve aftiteling en foutief einde
• Rocky Horror videoshow dubbel filmpje
• Beacon Theater, New York City
• Videoclip “Time Warp”
• Alternatief begin in zwart-wit


CHITTY CHITTY BANG BANG
Dé onmiskenbare kinderklassieker uit de jaren zestig
Verkrijgbaar vanaf 27 oktober op Blu-Ray en DVD

Een film die dateert uit tijden toen het cynisme nog niet was uitgevonden. Een film over een uitvinder. En een uniek bedenksel. Want hier worden James Bond en Walt Disney met elkaar vermengd op een manier die niet alleen uiterst inventief is en vol fantasie zit, maar ook vrij van geweld is en vol heerlijke humor zit!

Het verhaal
Het verhaal gaat over een auto die de ene race na de andere wint. Tot hij op een dag, bij het ontwijken van een overstekend kind, als een brandend wrak langs de weg belandt. Zijn laatste rustplaats is de schroothandel, waar hij het favoriete speelterrein wordt van Jemima en Jeremy Potts, de twee kinderen van de excentrieke uitvinder Caractacus Potts, die eigenlijk nog nooit iets heeft uitgevonden dat wat voorstelt, maar met zijn nieuwste uitvinding wel succes hoopt te hebben: snoep waarop je kunt fluiten. Truly Scrumptious, dochter van Lord Scrumptious, eigenaar van de plaatselijke snoepfabriek, heeft er wel oren naar. Als de favoriete racewagen van de kinderen versmolten dreigt te worden, koopt Caractacus de gammele kar en restaureert het tot een glimmend pronkstuk. Het motorgeluid is nogal eigenaardig – chitty chitty bang bang, klinkt het – maar zo heeft de wagen al vlug een naam. Na de restauratie gaan ze met zijn allen picknicken aan de kust. Onderweg pikken ze de bevallige Truly Scrumptious op. Wanneer ze dan op het strand in de verte een boot zien varen, laat Potts zijn verbeelding werken en verzint hij ter plekke een verhaal over de man die met de boot komt aangevaren: de boosaardige Baron Bomburst van Vulgarije die ten allen prijze ‘Chitty’ in handen wil krijgen. In zijn rijk wonen geen kinderen. Of tenminste, ze zitten allemaal gevangen. Tijd voor het viertal om in actie te schieten. De magische auto neemt het hele gezelschap mee op een wonderlijk avontuur en verandert onderweg in een hovercraft en een vliegtuig.

De acteurs
Dick Van Dyke was natuurlijk al heel populair bij kinderen na zijn rol als Bert in Mary Poppins. In die film praatte hij met een accent dat voor cockney moest doorgaan, maar dat vooral in Britse oren heel pijnlijk klonk. Daarom wellicht dat hij zijn Caractacus Potts maar gewoon Amerikaans laat spreken, ook al was Chitty Chitty Bang Bang eveneens in Engeland gesitueerd. Voor de rol van Truly Scrumptious dacht men oorspronkelijk aan Julie Andrews. Maar zij vreesde dat de rol te dicht bij die van Mary Poppins zou liggen. Zo kwam men terecht bij Sally Ann Howes, die hier perfect gecast is en een opmerkelijke vertolking neerzet. Leuk detail is dat zij ooit, tijdens een toneelopvoering van My Fair Lady, de vervangster was van Julie Andrews. Dat ze als zangeres heel wat in haar mars heeft, laat ze horen in Lovely Lonely Man en Doll on a Music Box. Ook best grappig is het om Benny Hill even als speelgoedmaker aan het werk te zien. Maar Lionel Jeffries zag er met zijn kale kop een stuk ouder uit dan Dick Van Dyke.

James Bond
Chitty Chitty Bang Bang is gebaseerd op een kinderboek van Ian Fleming, de auteur van de James Bond-verhalen. Niet helemaal toevallig dus dat de film over een wagen gaat en vol gadgets zit. Maar Fleming was ook vader van een kind, en zo kwam hij bij een verhaal uit waar ook ruimte was voor een opa wiens kleine huisje aan een zeppelin bengelde en een schrikwekkende kindervanger die alle kinderen aan het bibberen bracht. Toen de studio United Artists de rechten op de hele bibliografie van Fleming kocht, zat ook dit verhaal ertussen. Cubby Broccoli, de producer van alle Bond-films, nam gewoontegetrouw de productie voor zijn rekening. De nummerplaat van Truly’s wagen in de film is trouwens ‘Cub 1’. Daarmee hield de Bondconnectie niet op. Gerd Fröbe, die het eerder tegen Bond opnam als Auric Goldfinger, mocht nog eens een megalomane vreemdeling neerzetten die weinig goeds in zich had. Ken Adam was nog zo’n naam met 007-connecties. Hij was jaren de vaste setdesigner van Bond, en zorgde hier voor de prachtige look van de film. Zo kwam het dat de film bij de release hier en daar werd bestempeld als een ‘Junior Bond met songs’.

Roald Dahl
Het verhaal van Fleming was spannend en lief, maar een beetje te zoet naar de smaak van Cubby Broccoli. Hij haalde er Roald Dahl bij om het scenario wat stouter te maken. Maar dat hij bij Dahl uitkwam, was ook geen toeval. Niet alleen schreef hij toen al 25 jaar kinderboeken, hij had ook het scenario geschreven voor You Only Live Twice (1967), een scenario dat van alle Bondfilms het verst afweek van het oorspronkelijke verhaal.

De songs
De songs zijn van de Sherman Brothers. Dit is de eerste niet-Disney film waarvoor ze muziek maakten. Ze hadden eerder de songs geschreven voor ‘Mary Poppins’ en ‘Junglebook’. De muziek die ze voor deze film schreven, behoort tot hun allerbeste, van het geliefde titelnummer met zijn kwieke, ritmische rijmpjes, tot Van Dycke’s energieke dans met de staf, Me Ol’ Bam-Boo en het bitterzoete slaapliedje, Hushabye Mountain, allemaal gearrangeerd voor een 90-koppig orkest door Irwin Kostal, de arrangeur die ook al de klus klaarde voor Mary Poppins en West Side Story. Ook een heerlijk nummer is P.O.S.H., waar je Lionel Jeffries in zee ziet belanden terwijl hij zingt over zijn excentrieke handelstransacties met overzeese koningen en admiraals. Doll on a Music Box heeft dan weer een einde dat een patent heeft op het breken van harten. Pure ontroering.

De auto
Er waren in totaal zes wagens nodig om het verhaal van die ene wagen in beeld te brengen. Er waren er twee nodig om Chitty hetzelfde lot te laten ondergaan als racewagens. Eén werd opgeofferd voor de botsing, de andere werd gebruikt als het wrak. Eén Chitty was de auto die in een hovercraft verandert. Die was iets lichter doordat er aluminium werd gebruikt op de plekken waar in de andere vijf wagens koper zat. Het was ook dat exemplaar dat aan een helikopter bengelde tijdens de vliegscènes. Wanneer de wagen in de lucht hing, werd de motor eruit gehaald om hem nog wat lichter te maken. De hovercraftwagen en één van de racewagens zijn nu nog te bewonderen in 'Cars of the Stars' museum in Keswick, Engeland.

Productinformatie
Titel: Chitty Chitty Bang Bang Blu-ray
Releasedatum: 27 oktober 2010
Genre: Musical, Family, Fantasy, Comedy
Leeftijd: AL
Lengte: 146 min
Audio Blu-ray: Engels DTS HD 7.1, Frans DTS 5.1
Ondertitel Blu-ray: Nederlands, Frans, Engels
Menu Blu-ray: Nederlands, Frans, Engels

Extra’s Blu-ray:
• Autospelletje van Chitty Chitty Bang Bang met karaoke
• Toot Sweet Toot’s Musical Maestro
• Terugdenken aan Chitty Chitty Bang Bang met Dick Van Dyke
• Een fantastiche en magische auto
• Demo’s van de Sherman Brothers
• Filmpjes van uitstekende kwaliteit
• galerijen met foto’s en advertenties van hoogstaande kwaliteit


MOULIN ROUGE
De ultieme muzikale liefdesfilm!
Verkrijgbaar vanaf 27oktober op Blu-ray

Moulin Rouge is een ultieme liefdesfilm die niet alleen vol humor en visueel vernuft zit, maar vooral helemaal ondergedompeld zit in zoveel schitterende muziek dat je hem even graag hoort als ziet. Je kunt hem nu ook thuis in optimale omstandigheden bekijken. En je krijgt er tal van extra’s bij, zoals interviews met alle betrokkenen, geschrapte scènes, de eerste auditie van Nicole Kidman.

Het verhaal
Het verhaal kon door Shakespeare zelf bedacht zijn. Er zitten elementen in van Much Ado About Nothing en Twelfth Night, maar evengoed van Romeo & Juliet, dat eerder door Baz Luhrmann werd verfilmd. Het is ook het verhaal van een onmogelijke liefde, verpakt in een formaat waarin sprookjes, fantasie en geschiedenis naast elkaar kunnen bestaan. Christian is een jonge arme schrijver, die naar Parijs is afgereisd om er inspiratie en werk te vinden, Satine is een cancandanseresje dat door de directeur van de nachtclub als attractie en lokmiddel wordt gebruikt. Ze moet wel eens wat meer doen dan dansen om haar boterham te verdienen. Wanneer Christian samen met enkele andere artiesten een verhaal bedenkt dat best in een show gegoten zou kunnen worden, stappen ze ermee naar Zidler, de directeur van de club. Iets dat geld kan opbrengen, klinkt als muziek in zijn oren. Zidler droomt ervan om van zijn nachtclub een echt theater te maken en heeft daarvoor besprekingen met een mysterieuze geldschieter die eventueel met de nodige centen over de brug wil komen. De man met het geld is een decadente hertog, die een voorwaarde aan zijn financiële steun verbindt: hij wil meer dan wat betamelijke aandacht van de ster van de show. Terwijl Satine net van een toekomst als actrice droomt, krijgt ze een kans om zich te bewijzen in het stuk van Christian, Spectacular, Spectacular. Maar als de betoverende courtisane zich dan ook nog aangetrokken voelt tot een jonge schrijver die haar geen toekomst kan bieden, komt ze helemaal in een lastig parket te zitten. Wanneer de hertog merkt dat zij gevoelens heeft voor een ander, loopt de jonge schrijver gevaar.

De regisseur
De Australiër Baz Luhrmann is een durver, zoveel is duidelijk. Zijn film blinkt uit in visuele grandeur, optische vondsten en de moed om alles te proberen waar anderen zich niet aan zouden wagen. Zoals ook al bleek uit Romeo & Juliet heeft hij lak aan de realiteit en bedient hij zich van kleuren, choreografie en muziek om zijn verhaal te vertellen . Hij laat zelfs de beelden dansen in dit zeer ontroerende verhaal over een alles verterende liefde. Na zijn eerste film Strictly Ballroom zat er een pauze van 4 jaar voor Romeo & Juliet uitkwam. Daarna duurde het vijf jaar voordat Moulin Rouge klaar was. 7 jaar later kwam Australia uit. Geen wonder. De films die hij maakt zitten zo vol ideeën, vondsten, verrassingen en heerlijke risico’s.

De acteurs
Nicole Kidman is geknipt voor de rol van Satine. Zij is een icoon die een icoon speelt. Bovendien is ze een buitengewoon sterke zangeres. Ewan McGregor verrast door zijn stem, maar ook door een geloofwaardige minnaar neer te zetten voor Kidman. De jongeman was tot dan toe vooral bekend van Trainspotting en als Obi-Wan Kenobi in The Phantom Menace. Jim Broadbent is een heerlijke attractie als de directeur van de nachtclub en John Leguizamo speelt een zeer overtuigende Fransman, Toulouse Lautrec, zonder een woord Frans te spreken.

De songs
Er is zoveel om naar te kijken, zoveel om te ontdekken en je kunt tijdens het bekijken van de film niet genoeg de oren spitsen want er is ook ongelooflijk veel te horen. De soundtrack is minstens even overdonderend als de beelden. Componist Craig Armstrong maakte zich hier vooral nuttig als arrangeur. Hij bewerkte een drietal mooie popnummers tot musicalsongs die door de acteurs gebracht worden. Van Roxanne van The Police maakt hij een tangonummer, hij giet een scala aan lovesongs in een love medley die Ewan McGregor en Nicole Kidman van bovenop een reuzenolifant (haar woning, jawel) ten gehore brengen, en maakt enkel gebruik van songs die nog niet bestonden in de periode waarin het verhaal zich situeert; het Parijs van 1900. Bonkende dansnummers, onvervalste rock, vlotte pop, pure operette en chanson, alles wordt met elkaar vermengd tot een ongelooflijk mooi geheel. De nummers zijn voortreffelijk gekozen en stuwen het verhaal vooruit. Zij het All You Need is Love van The Beatles, Heroes van David Bowie, Your Song van Elton John of Smells like Teen Spirit van Nirvana, geen van de songs mist zijn effect. Dat Nicole Kidman en Ewan McGregor konden acteren, was al duidelijk, dat ze er samen betoverend uitzien is mooi meegenomen, maar dat ze zulke goede zangers waren, was een goed bewaard geheim. En wat Jim Broadbent in al zijn niet helder vocale beperkingen doet met Like a Virgin van Madonna, is niet minder dan magistraal.

Weetjes:
• Het verhaal van Moulin Rouge is gebaseerd op een oude mythe over een jonge dichter-muzikant die afdaalde naar de onderwereld op zoek naar de ideale liefde.
• Het verhaal speelt zich af in Parijs, maar werd bijna helemaal opgenomen in de studio in Australië, in de Fox Studio’s aldaar. Het Parijs dat je in de film ziet, is grotendeels een digitale creatie, ontworpen uit een serie foto’s van het Parijs ten tijde van de eeuwwisseling.
• De kapsels en de kostuums zijn geïnspireerd op de grote diva’s van de jaren veertig en vijftig. Verzorgd door meer dan 60 make-up artiesten.
• Veel van de onderkledingstukken die de dansers droegen waren zo zwaar dat ze bretellen moesten dragen om het gewicht te helpen ondersteunen.
• Om klein genoeg te zijn voor de rol van Toulouse-Lautrec, moest John Leguizamo acht maanden op zijn knieën kruipen. Ter hoogte van zijn knieën droeg hij voetprotheses.
• Nicole Kidman brak twee keer een rib tijdens de opnamen van Moulin Rouge, één keer tijdens de preproductie, een andere keer toen ze in een te strak aangespannen korset zat.
• Nicole Kidman liep ook verschillende knieblessures op tijdens de productie. De laatste draaidagen zat ze in een rolstoel en werden alleen nog close-ups van haar genomen.
• Tal van songs werd gebruikt en bewerkt in de film. De enige song die Baz Luhrmann niet te pakken kreeg was Father & Son van Cat Stevens. Een nummer dat geweigerd werd op religieuze gronden.

Productinformatie
Titel: Moulin Rouge Blu-ray
Releasedatum: 27 oktober 2010
Genre: Musical, Romance, Drama
Leeftijd: 12, seks
Lengte: 128 min
Audio Blu-ray: Engels DTS HD 5.1, Frans DTS 5.1
Ondertitel Blu-ray: Nederlands, Frans, Engels
Menu Blu-ray: Nederlands, Frans, Engels

Extra’s Blu-ray :
• Spectaculaire Beeld-in-beeld Modus met audiocommentaar door Baz Luhrmann, Catherine Martin, Donald M. McAlpine en Craig Pearce
• Gloednieuw filmpje: een creatief avontuur en inleiding door Baz Luhrmann,
• Onverkort materiaal uit de collectie van Bazmark, waaronder:
- Vader & Zoon – een blik op een alternatief begin
- De eerste stemtest van Nicole Kidman
• Productiefilmpjes en interviews: de sterren, de schrijvers, de vormgeving, de dansnummers, de muziek en de montagekamer
• Hoe de Moulin Rouge werd gemaakt, en nog veel meer!


ROMEO + JULIET
De meest gedurfde Shakespeare-verfilming uit de geschiedenis!
Verkrijgbaar vanaf 27 oktober op Blu-ray

Met zijn gedurfde en radicaal nieuwe versie van Shakespeare weerlegt Luhrmann de conventionele wijsheid dat Shakespeare, zoals het oorspronkelijk geschreven was, nooit de grote massa kon aanspreken. De originele toneeltekst uit de zeventiende eeuw diende als scenario en toch is dit de meest ongewone Shakespeare-verfilming uit de geschiedenis. Er zijn in het filmverleden eerder al wel pogingen geweest om Shakespeare te moderniseren, maar zo ver als de Australiër Baz Luhrmann in 1996 had niemand zich ooit gewaagd. Sindsdien is ook niemand meer zover gegaan.

Een hedendaags spektakel
Luhrmann maakte van Romeo & Juliet een groots spektakel. Alles is extreem. Het speelt zich allemaal af op Verona Beach, een denkbeeldige wereld die neigt naar een vervallen Miami of andere pretparken die hun beste tijden gekend hebben. Er zit ook een snuifje Mexico City in. Geen toeval, want de film werd grotendeels daar opgenomen. Glimmende sportwagens en langgerekte limousines razen er voorbij, de camera gaat al even snel. We zijn in de nineties aanbeland, maar wel de nineties op steroïden. De rivaliserende families Capulet en Montague staan er als Crips en Bloods tegenover elkaar en vechten er een bloederige oorlog uit, niet met zwaarden, maar met schietgeweren, blitse blaffers, waarin woorden als ‘sword’ en ‘dagger’ gegraveerd staan. De vaders van beide clans zijn geen edellieden, maar directeuren van multinationals. In het begin word je als kijker bedolven onder geschreeuw en lawaai en de blinde haat van de bendes. Die drukte hou je geen film lang vol. Tempo en toon worden trager en zachter als de geliefden op de voorgrond treden. Het spectaculaire begin versterkt alleen maar de kracht van de stilte naar het einde toe.

Het verhaal
De families Capulet en Montague liggen al jaren met elkaar in de clinch en vechten een bendeoorlog uit op Verona Beach. Maar geen van beide clans kan verhinderen dat Romeo Montague en Juliet Capulet verliefd worden op elkaar. Ze ontmoeten elkaar voor het eerst tijdens een gekostumeerd bal. Hij daagt op als een ridder, zij is een engeltje met vleugeltjes. Haar ouders zijn ook van de partij, ze trachten er het huwelijk van hun dochter met de rijkeluiszoon Dave Paris te regelen, volgens een trendy tijdschrift ‘de meest begeerde vrijgezel van het moment’. Juliet wil niet denken aan een huwelijk. Zij en Romeo krijgen steun van priester Laurence en van de dame die Juliet al haar hele leven kent als haar kindermeisje. Maar ondertussen lopen de spanningen tussen beide clans verder op. Wanneer Tybalt, Juliets neef en Romeo’s gezworen vijand, Mercutio doodt in een gevecht, lijkt de verzoening verder weg dan ooit. Het verhaal dendert dan ook regelrecht naar het bekende en noodlottige einde.

De muziek
De muziek is ontzettend belangrijk voor de film, de soundtrack dekt zonder meer de emotionele lading. De eigenlijke score is nogal bombastisch. Dit mag ook, want de extreme beeldvoering vraagt afwisselend om opzwepende ritmes, gillende gitaren en strijkers die voor de romantiek zorgen. De filmmuziek werd gecomponeerd door de Britse muziekproducer Nellee Hooper(die vooral voor de triphopgeluiden zorgt), de Schotse componist Craig Armstong en de Britse producer Marius de Vries. Maar het zijn vooral de verschillende bestaande songs van tal van rock-en popartiesten die de film zijn eigenlijke kleur geven. Zoals het betoverende Talk Show Host van Radiohead, dat je hoort wanneer Romeo voor het eerst in beeld komt. De nummers lijken voor de film gemaakt. De nachtelijke vuurwerkscène, net voor Romeo en zijn vrienden bij de Montagues binnenvallen, knalt nog sterker op de klanken van Angel van Gavin Friday. Bijna elke scène is van een passend nummer voorzien, van Lovefool van The Cardigans tot Kissing You van Des’ree. En omdat in de hele film de kitsch niet wordt geschuwd, wordt When Doves Cry van Prince hier gebracht door een jongenskoor.

De hoofdrolspelers
Dat de toon van de film verschilt van de klassieke Shakespeare-verfilmingen heeft niet alleen met de gedurfde vormelijke ingrepen te maken, maar ook en vooral met de casting. Luhrmann koos voor Amerikaanse acteurs. Hun manier van spreken geeft de originele tekst een levendige toon. Plots klinkt het Engels uit de tijd van Elizabeth I als gewone spreektaal. Claire Danes was nog maar 17 ten tijde van de opnames, en het is haar onschuld die haar vertolking zo vertederend en lief maakt. Haar Juliet is jong, smachtend en zeer ontroerend. Ze straalt kracht en zachtheid uit, een bedwelmende combinatie. Danes heeft de beloften die haar sterke vertolking hier wekte nooit echt kunnen waarmaken. Ze was nog wel te zien in Les Misérables, Terminator 3, Shopgirl en Stardust, maar haar Juliet blijft de sterkste prestatie uit haar carrière. Leonardo DiCaprio was toen al een veelbesproken jong talent, en hij legt al zijn gratie en emoties in zijn Romeo die momenten van ultieme vreugde kent afgewisseld met extreme pijn. De lange monologen zijn voor DiCaprio een koud kunstje.

Productinformatie
Titel: Romeo + Juliet Blu-ray
Releasedatum: 27 oktober 2010
Genre: Musical, Romance, Drama
Leeftijd: 12, seks
Lengte: 128 min
Audio Blu-ray: Engels DTS HD 5.1, Frans DTS 5.1
Ondertitel Blu-ray: Nederlands, Frans, Engels
Menu Blu-ray: Nederlands, Frans, Engels

Extra’s Blu-ray :
• Shaking Up Shakespeare Beeld-in-beeld Modus met audiocommentaar door Baz Luhrmann, Catherine Martin, Donald M. McAlpine en Craig Pearce en met beelden achter de schermen en stilstaande beelden
• Onverkort materiaal uit de collectie van Bazmark
• Romeo + Juliet: de muziek
• Galerijen van de cineast en interview