:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> Dutch FilmWorks >> PERSBERICHT: VIDOCQ
PERSBERICHT: VIDOCQ
Bron: Dutch FilmWorks - Datum: 2002-06-20 - Geplaatst door: Serge
Van de special effects expert Pitof

Gérard Depardieu, Guillaume Canet, André Dusollier, Isabelle Renauld

Verkrijgbaar op koopdvd (Special Double Disc Edition) vanaf 19 juni 2002

Parijs, 1830
Terwijl de spanning van de revolutie over de stad heerst verdwijnt plotseling de meesterdetective Vidocq. Al snel doemen verhalen op dat hij is vermoord door de Alchemist, een gemaskerd personage die al veel mysterieuze moorden en verdwijningen op zijn naam heeft staan…

Eugène François Vidocq (1775 - 1857) dankte zijn legendarische reputatie voor het oplossen van misdaden vooral aan het feit dat hij zelf kon terugkijken op een carrière als crimineel. Hij wordt beschouwd als de intiator van het moderne misdaadonderzoek. Hij was de vertrouwenspersoon van minstens twee bekende Franse schrijvers en de inspiratiebron van vele anderen.

Met Gérard Depardieu als Vidocq, Guillaume Canet, André Dusollier en Isabelle Renauld in de belangrijkste rollen.

DISC 1
• Film in widescreen 16:9
• Frans DTS 5.1 & Frans Dolby Digital 5.1
• Nederlandse ondertitels (aan/uit)
• Trailers

DISC 2
• Biographies / Teaser
• Music Videoclip - Apocalyptica
• Storyboard / The Characters
• Making Of
• Special Effects of the Mask

Speelduur: 100 min.
Keuring: 16 jaar

Achtergrond
Vidocq is het regiedebuut van special effects expert Pitof (Jean-Christophe Comar, bekend van Caro en Jeunet’s Delicatessen en La Cité Des Enfants Perdus). Bovendien is het de eerste volledig digitaal opgenomen Franse film. Hiervoor werd beroep gedaan op een nieuwe camera: de Sony high resolution digital camera.

De visuele stijl van Vidocq is geïnspireerd op de schilderijen van Gustave Moreau. Een schilder die het gebruik van kleuren, vermengd met somberheid, aanwendt om unieke composities te creëren. Enkel door het gebruik van een digitale camera kan een dergelijke wereld op het scherm worden getoverd. Het kenmerk van de Sony camera is immers dat het beeld geen textuur kent en dat Pitof elk frame heeft kunnen modelleren door zelf de lichtintensiteit en kleuren te kiezen.

De hoge resolutie zorgt voor een helder en breed beeld, dat bijna overeenkomt met het breedteperspectief van het menselijk oog. Zowel op de voorgrond als op de achtergrond kan ieder detail helder naar voren worden gebracht. Voor de kijker biedt dit de mogelijkheid om als het ware volledig op te gaan in iedere scène.

De uitdaging van de filmmakers was om Parijs te reconstrueren zoals deze mythische stad er 170 jaar geleden uitzag. Door het gebruik van digitale camera’s was het niet nodig om gigantische sets na te bouwen, omdat men storende en moderne elementen relatief eenvoudig kon “verwijderen” uit het oorspronkelijk beeld. In combinatie met het detail voor kostuum en de aankleding van de sets creëerde de filmploeg Parijs zoals deze nog nooit eerder werd vertoond. Een unieke beleving!

UIT HET ARCHIEF