:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> C-Sales >> PERSBERICHT: KOOPDVD FEBRUARI 2003
PERSBERICHT: KOOPDVD FEBRUARI 2003
Bron: C-Sales - Datum: 2003-01-05 - Geplaatst door: Serge
RINALDO
George Frideric Handel

Vanuit het Prinzregententheater, München
Opera Seria in drie aktes
Orkest van de Bayerische Staatsoper, Harry Bicket
Bezetting: Deborah York, David Walker, David Daniels

Special Feature: Handel – The Entertainer, a portrait of the composer

Speelduur: 217 minuten (opera 163 min., portret Handel 54 min.)
Opnamejaar: 2001
Ondertiteling: Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans
Beeldformaat: 16:9
Geluid: PCM Stereo, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1

Perscommentaar:
The Times: “David Alden’s nieuwe productie van Rinaldo was vanaf het begin een succes en werd briljant vormgegeven door Paul Steinberg en Buki Shiff. De zang was fantastisch: David Daniels was in topvorm als Rinaldo; Noëmi Nadelmann als een overrompelende Armida; Egils Silins, de enige ‘gebroken’ mannenstem, als Argante. De andere Amerikaanse counter-tenor, David Walker (Goffredo), zorgde er voor dat Daniels genoeg competitie had… Een goede en representatieve uitvoering.”

Opera Now: “Handel nam elke denkbare uitdaging aan bij het toonzetten van het libretto van Rinaldo, en daagde niet alleen de zangers, maar ook degenen die het werk vorm moesten geven, uit. De première werd besproken in The Spectator van 6 maart 1711 als zijnde ‘gevuld met donder en bliksem, licht en vuurwerk’.

München had behoefte aan een minstens zo explosieve productie voor de locale première van het werk in het Prinzregententheater, en vertrouwde deze taak toe aan regisseur David Alden. Gelukkig beschikt Alden over de gave een potentieel rigide werk te laten sprankelen, terwijl het verhaal helder en logisch uit de doeken gedaan wordt. Hij voorzag het stuk tevens van alle special effects denkbaar waarmee het werk stond als een huis dankzij een serie uitzonderlijk boeiende beelden. De rust die de aria’s uitstraalden, werd gevolgd door een gevuld en levendig toneel.

We kregen al de visuele sprankeling die we konden wensen met bijpassend vocaal vuurwerk. David Daniels’ Rinaldo doorstond de vergelijking met zijn illustere 18e eeuwse voorgangers met gemak. Zijn counter tenor is één van de mooiste stemmen die ik gehoord heb. Als Armida vuurde Noëmi Nadelmann coloratuur op ons af of het niets was. David Walker liet zich ook van zijn beste kant horen met een stem die helderder is dan die van Daniels, en bijna net zo flexibel. Harry Bicket schiep zijn eigen wonderen vanuit de orkestbak.”



ROMEO & JULIETTE
Charles Gounod

Een film van Barbara Willis Sweete met Angela Gheorghiu en Roberto Alagna
Gefilmd op locatie in het Koninklijk Paleis van Zvikov, Tsjechische Republiek
Tsjechisch Philharmonisch Kamer Orkest, Anton Guadagno
Gezongen in het Frans

Speelduur: 90 minuten
Opnamejaar: 2002
Ondertiteling: Engels, Duits, Frans, Spaans
Beeldformaat: 16:9
Geluid: PCM Stereo, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1

De eerste uitvoering van Roméo et Juliette vond plaats in het Théâtre Lyrique in Parijs op 27 april 1867. Voor Gounot was het zijn tweede artistieke triomf. Roméo et Juliette werd nog populairder dan Faust en vergaarde snel internationale roem. Dankzij modernde camera- en microfoontechnologie is het tegenwoordig een relatief simpele zaak om zelfs de meest overvloedige opera-ensceneringen live te registreren. ‘Opera als film’ is een specifieke kunstvorm geworden. Vanuit technisch oogpunt is het een veeleisend gebeuren, vergelijkbaar met een echte filmset. De dynamiek eist grote aandacht en de camera kan snel en mobiel bewegen, waardoor perspectieven snel kunnen veranderen. Voor haar film, gebaseerd op een enigszins bewerkte versie van de opera, verplaatste regisseuse Barbara Willis Sweete de handeling naar het pittoreske gotische kasteel van Zvikov in de Tsjechische Republiek. Het real life ‘droompaar’ Angela Gheorghiu en Roberto Alagna, behoort sinds 1996 tot de toonaangevende sterren van de operawereld. Hun gezamelijke debuut vond plaats in 1998 bij de Metropolitan in New York met Gounod’s Roméo et Juliette en werd een grote triomf voor het net getrouwde stel.



THE ADVENTURES OF A WUNDERKIND
Composers of our time
Erich Wolfgang Korngold

Portret en Concert
Radio Symfonie Orkest, Frankfurt
Dirigent: Hugh Wolff
Met: Anne Sofie von Otter (portret), Leonidas Kavakos, Quirine Viersin, Alexander Frey

Speelduur: 144 minuten (portret 90 min., concert 54 min) Opnamejaar: 2001
Ondertiteling: Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans
Beeldformaat: 16:9
Geluid: Portret Dolby Digital 2.0 Concert PCM Stereo, Dolby Digital 5.1

ERICH WOLFGANG KORNGOLD – A PORTRAIT
Winnaar Bronze World Medal, New York Festival

Barrie Gavin’s documentaire vertelt het verhaal van Erich Wolfgang Korngold (1897-1957), een componist die als wonderkind in het Habsburgse Wenen van de jaren 20 de muzikale sensatie van de Europese operahuizen en concertzalen werd, en vervolgens roem vergaarde in Hollywood met romantische filmmuziek voor films als Reinhardt’s Midsummer Night’s Dream en Robin Hood met Errol Flynn (waar hij zijn tweede Oscar voor won). In dit portret worden delen van zijn concertmuziek gespeeld door het Radio Symfonie Orkest van Frankfurt onder muzikale leiding van Hugh Wolff. Verdere uitvoeringen laten de sopraan Anne Sofie von Otter, viool virtuoos Leonidas Kavakos en pianist Alexander Frey horen. Ook zijn zo’n tien minuten fragmenten uit Warner Brothers’ producties opgenomen. Nog levende familieleden en vrienden halen herinneringen op aan Korngold. Zijn biograaf, Brendan Carroll, geeft talloze inzichten in de details van Korngold’s werkzame leven, terwijl het Korngold Genootschap’s archief in Hamburg onbeperkte toegang heeft verschaft tot allerhande documentatie – zo’n 300 foto’s, home movies en nog nooit gehoorde privéopnames van de componist aan het werk.

Hugh Wolff Dirigeert Werken van Korngold
Hugh Wolff dirigeert het Radio Symfonie Orkest van Frankfurt dat Korngold’s Cello Concert in C major Op. 37, met solist Quirine Viersin, en zijn Viool Concert in D major Op. 35, met solist Leonidas Kavakos, speelt.

Deze beide overvloedige werken werden geschreven terwijl Korngold in Hollywood klassieke Warner Brothers’ films van muziek voorzag. Het was uitzonderlijk dat zijn contract toestond dat hij muziek mocht hergebruiken in zijn composities voor de concertzaal. Het cello concert is een uitgebreide versie van een werk dat hij schreef om aan het einde van de film Deception gespeeld te worden. De film verteld een liefdesverhaal over twee muzikanten. Het vioolconcert, gebaseerd op de filmmuziek, werd geschreven voor de beroemde Jascha Heifetz.

Als intermezzo tussen de twee concerten speelt Alexander Frey delen van twee heel vroege pianowerken van Korngold: Don Quixote (1907/9) en Märchenbilder (1910). Het programma bevat tevens korte introducties bij de muziek.

UIT HET ARCHIEF

Recent nieuws van dezelfde bron