END WE START FROM, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2025-04-23
FILM
Een vrouw (Jodie Comer) staat op het punt om te bevallen, net op het moment dat het Verenigd Koninkrijk te kampen heeft met het grootste noodweer in tijden. Terwijl half het land overstroomt, trekt ze er met haar partner (Joel Fry) op uit om zijn ouders (Mark Strong en Nina Sosanya) op te zoeken, die over een relatief droge plek meer noordelijk beschikken. Het land kreunt echter onder voedseltekort, en wanneer de moeder wordt vertrappeld tijdens een voedselbedeling, pleegt de vader zelfmoord. De vrouw moet met haar vriend verder, en belandt uiteindelijk in een opvangcentrum met haar baby, waarbij haar vriend verder moet trekken omdat er strikt maar één ouder per baby wordt opgevangen.

Wanneer het opvangcentrum overvallen wordt door plunderaars, neemt de vrouw samen met een vriendin (Katherine Waterston) de benen, op zoek naar een commune op een eiland, geleid door een vrouw (Gina McKee) voor wie al het bezit gemeenschappelijk is. Ons hoofdpersonage kan echter niet aarden op het eiland, en wil terug om haar partner te zoeken.
The End We Start From is een moeilijke film omdat de personages erin geen naam hebben. Soms worden ze aangeduid met een initiaal, en dat is dan weer eigenlijk uitsluitend schatplichtig aan de debuutroman van Megan Hunter, die door Mahalia Belo werd verfilmd onder het productiehuis van Benedict Cumberbatch, die een kleine bijrol in deze film heeft. De timing van de film is nogal aan de trage kant, en enkele cruciale scènes gebeuren off-screen, zoals de dood van de schoonmoeder van de vrouw. Het is bovendien een beetje ongeloofwaardig dat de overstromingen drie maanden duren en dat het anders zo voorbeeldig georganiseerde Britse leger geen antwoord schijnt te hebben op de noodtoestand. Als karakterschets van het personage dat door Jodie Comer wordt gespeeld kan de film echter wel tellen.
BEELD EN GELUID
Zoals gewoonlijk krijgen we van The Seachers een
barebones-release op een single layer-schijf. De kleuren zien er maar gedempt uit, buiten enkele flashbacks, zoals die waarin de vrouw haar partner leert kennen, en de scherpte mocht in bepaalde scènes wat beter, zoals in die waarin de vrouw met haar partner aankomt bij haar schoonouders. De surrounds vna de DTS-HD MA 5.1-track worden feitelijk alleen aangesproken om de omvang van het noodweer duidelijk te maken, en als het in de track regent, dan denk je écht wel dat het regent.
EXTRA'S
Zoals gewoonlijk: niks. We hadden hier als extra wellicht een paraplu bij gewenst.
CONCLUSIE
The End We Start From laveert tussen een rampenfilm en een psychologisch drama, waarbij de klemtoon voornamelijk op dat laatste ligt. De film is niet geheel vrij van fouten, zeker tegen het verteltempo, maar blijft wel tegen het gehemelte aanplakken.