:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> SNOWDEN
SNOWDEN
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2017-05-08
FILM
Sinds juni 2013 leeft de Amerikaanse computerdeskundige Edward Snowden ondergedoken in Moskou nadat de Amerikaanse autoriteiten z’n paspoort eerder die maand annuleerden wegens twee overtredingen van de Spionagewet van 1917 en diefstal van overheidsbezit. Als voormalig medewerker van de CIA en de Amerikaanse overheid heeft Snowden vertrouwelijke informatie van de NSA (National Security Agency) gekopieerd en naar de pers gelekt. De onthullingen hebben betrekking op een aantal internationale spionageprogramma’s van NSA en FVEY (Five Eyes Intelligence Alliance, een samenwerkingsverband tussen VS, UK, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland) in samenwerking met telecommunicatiebedrijven en Europese overheden, én op zeer uitgebreide spionageprogramma’s tegen burgers in de Verenigde Staten onder het mom van antiterrorismesurveillance. Voor sommigen is Snowden een held, een klokkenluider en een patriot, voor anderen een dissident, een terrorist en een landverrader…

 

Een dergelijke figuur is een kolfje naar de hand van een regisseur als Oliver Stone, die in zijn beste films onderwerpen zoals oorlog, macht en discretie ter sprake bracht en die koppelde aan personages die tegelijk held en slachtoffer waren. Denk aan Chris Taylor in Platoon (1986) en de streber Bud Fox in Wall Street (1987) of aan Ron Kovic in Born On The Fourth Of July (1989). Stone’s Edward Snowden behoort tot de idealisten of beter tot de teleurgestelde idealisten. Hij is bij de CIA terechtgekomen na een mislukte carrière bij het Amerikaanse leger (hij brak er twee benen en werd fysiek ongeschikt geacht) en wil dit soort werk graag doen to serve his country, zoals men dat zo mooi in het Engels zegt, waarbij hij niet immuun is voor de geheimzinnigheid die eromheen hangt, de intriges die ermee gepaard gaan, de carrièrekansen die hem worden geboden en het vele geld dat hij ermee verdient. Na verloop van tijd komt hij erachter dat de democratische spelregels door de geheime diensten met de voeten worden getreden, dat wetten worden omzeild via uitspraken van geheime rechtbanken en dat onder het mom van terrorismebestrijding miljoenen Amerikaanse burgers worden bespioneerd via hun computer, laptop en mobiele telefoon, net zoals zowat elk land op aarde, ter instandhouding van de wereldwijde hegemonie van de VS.
 

 

Om de lotgevallen van Edward Snowden tussen 2004 en 2013 te illustreren leunt Oliver Stone heel nadrukkelijk op Citizenfour, de met een Oscar bekroonde documentaire van Laura Poitras, die in juni 2013 werd gedraaid in het Hongkongse appartement van Edward Snowden in aanwezigheid van de journalisten Glen Greenwald en Ewen MacAskill (The Guardian), en waar afspraken werden gemaakt over de publicatie van de gestolen documenten. Stone gebruikt die scènes om zijn biografisch verslag over Edward Snowdens activiteiten voor de CIA en voor de Amerikaanse overheid netjes na elkaar te zetten en het zal u verbazen hoe rustig hij daarbij te werk gaat, zonder heftigheid of spektakel, maar met het doel een vrij moeilijke verhaalstof voor een groot publiek toegankelijk te maken. Uiteraard wordt Oliver Stone een dagje ouder (hij is ondertussen de 70 voorbij), maar anderzijds is dit geen verhaal over schietgrage cowboys in snelle wagens of door de modder ploeterende pelotons, want zoals CIA-overste Corbin O’Brien – een uitstekende prestatie van Rhys Ifans - z’n jonge protegé meedeelt is oorlog niet langer een kwestie van bommen en Patriotraketten, maar veel meer van computers en digitale netwerken.
 

 

Joseph Gordon-Levitt is perfect gecast voor de rol van Edward Snowden. Hij lijkt wellicht niet toevallig een beetje op ’s werelds bekendste klokkenluider en het feit dat hij Snowdens stem probeert te imiteren, is waarschijnlijkheid een detail dat alleen diegenen opvalt die Snowden ooit aan het woord hebben gehoord in een tv-interview. Maar Gordon-Levitt is vooral goed in de manier waarop hij verbazing, afschuw, terughoudendheid en een vleugje jeugdige naïviteit in kort na elkaar volgende scènes weet zichtbaar te maken, vaak tijdens één en hetzelfde gesprek met een collega of een chef, want ook die laatsten spelen een belangrijke rol in films van Oliver Stone, die eerlijk toegeeft dat het personage Corbin O’Brian een combinatie is van verschillende mannen die een rol hebben gespeeld in Snowdens carrière, en dat die keuze nodig was ter wille van de dramatisering van het verhaal. De unieke manier waarop de 30-jarige Edward Snowden de ontvreemding en publicatie van de documenten helemaal op z’n eentje heeft gepland en uitgevoerd spreekt tot de verbeelding, en via z’n zakelijke en gereserveerde acteerprestatie maakt Gordon-Levitt  het personage in de film van begin tot einde geloofwaardig. Een bravourstukje!
 

 

Vrouwen spelen zelden een grote rol in films van Oliver Stone, maar daarop vormt Snowdens vriendin Lindsay Mills een uitzondering en dat is niet zonder reden, want met haar opgewekte karakter en speelse mentaliteit brengt zij warmte in de film, terwijl ze voor spanning zorgt door haar rebellie tegen Snowdons loyauteit ten opzichte van de geheime dienst en tegen de manier waarop hij zich als een pion laat gebruiken waardoor ook haar privéleven aangetast wordt. De onwetendheid leidt tot frustratie, terwijl ze tegelijk beseft dat die ook haar bescherming is als het ooit mocht misgaan tussen Edward en zijn opdrachtgevers. In een kleinere rol zien we Melissa Leo (Treme, 2010-2013; Mildred Pierce, 2011) als de journaliste die de gebeurtenissen in Hongkong op video vastlegt en daarvoor een Oscar krijgt in 2015.
 

 
BEELD EN GELUID
Qua kleurenpalet is er sprake van veel grijs en blauw, waarbij kleine details (potloden, klokje, flessendop, kleine lichtbron) voor felle, contrasterende tinten zorgen. De buitenopnamen zijn iets kleuriger, maar er is nooit sprake van uitbundigheid. Qua scherpte en detaillering zijn er geen opmerkingen. De transfer is overigens uitstekend. De Engelse componist Craig Armstrong heeft een heel toepasselijke soundtrack geschreven met veel kleine metaalachtige en andere bizarre geluidjes die perfect bij het onderwerp van de film passen.
 

 

Toch even iets over de Nederlandse tekst op de hoes van deze release: In juni 2013 ondergaan twee journalisten een risicovolle onderneming, staat er in de korte tekst. Dat noemen wij in Vlaanderen steenkolen-Nederlands

EXTRA’S
Een Interview met Oliver Stone over zijn aanpak van het materiaal en de keuze van de castleden, gevolgd door zeer korte interventies vanJoseph Gordon-Levitt (Snowden) en Shailene Woodley (Lindsay). Voorts is er de Originele Bioscooptrailer en zijn er nog een aantal Andere Trailers uit het recente aanbod van Belga Home Video.
 

 
CONCLUSIE
Snowden is het gedramatiseerde biografische verslag over de activiteiten van de Amerikaanse klokkenluider Edward Snowden die in 2013 duizenden pagina’s geheime documenten via het internet publiceerde waaruit blijkt dat de Amerikaanse geheime diensten op grote schaal individuen, bedrijven en overheden afluisteren in binnen- en buitenland, vaak met de medewerking van technologiebedrijven en buitenlandse overheden en geheime diensten. Oliver Stone maakt er een intelligente en spannende film over waarin hij probeert om een moeilijke verhaalstof op een voor iedereen begrijpelijke manier uit te leggen.
 



cover




Studio: Belga Home Video

Regie: Oliver Stone
Met: Melissa Leo, Zachary Quinto, Joseph Gordon-Levitt, Jaymes Butler, Robert Firth, Rachel Handshaw, Christian Contreras, Parker Sawyers, Rhys Ifans, Ken Thomas, Nicolas Cage, Shailene Woodley

Film:
8/10

Extra's:
5/10

Geluid:
9/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2016

Leeftijd:
9

Speelduur:
129 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5412370818508


Beeldformaat:
2.40:1 PAL

Geluid:
 Engels Dolby Digital 5.1
 Frans Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
• Interviews
• Originele Bioscooptrailer
• Andere Trailers 

Andere recente releases van deze maatschappij