:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> ANNA
ANNA (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2020-01-22
FILM
Het ziet ernaar uit dat het leven van Anna Poliatova (Sasha Luss), gangsterliefje van een Moskouse crimineel ergens ergens in de jaren '80. een zoveelste uitzichtloos verhaal wordt. KGB-agent Alex Tchenkov (Luke Evans) biedt haar echter een uitweg, want hij ziet in Anna een potentiële asset voor de Russische geheime dienst. Hij verschaft haar dan ook een éénmalige aanbieding: vijf jaar werken voor de KGB, en daarna haar vrijheid, of ter plekke een kogel door haar kop. Anna kiest uiteraard voor het eerste, maar gaandeweg blijkt dat haar KGB-bazin, Olga (Helen Mirren), er niet tuk op is om haar zomaar te laten gaan na die vijf jaren. Of, om het met de grote baas van de KGB, Vassiliev (Eric Godon) te zeggen: de enige weg naar de uitgang van de KGB is in een body bag. Ze wordt als fotomodel uitgestuurd om overal op de wereld het vuile werk van de Russische geheime dienst op te gaan knappen. Bij een aanslag op een industrieel verschijnt ze op de radar van FBI-agent Leonard Millier (Cilian Murphy), die haar prompt een tegenvoorstel doet om als dubbelspion te komen werken. Maar Anna wil alleen maar haar vrijheid...




Anna werd in de bioscoop allesbehalve een eclatant succes, mee door het feit dat rondom de release regisseur Luc Besson in zwaar water terechtkwam na beschuldigingen van seksuele intimidatie van actrices; de man werd zelfs de Weinstein van Frankrijk genoemd. En toegegeven: Anna draagt als geen ander naar analogie van Nikita en Lucy de (seksistische) stempel van Besson, die enerzijds emancipatie en sterke vrouwelijke rolmodellen bepleit, maar anderzijds zijn scenario krampachtig in allerlei bochten wringt om toch maar een excuus te hebben om het hoofdpersonage een knokpartij te laten uitvoeren in lingerie. Eigen aan zijn stijl flaneert Besson daarbij in de modewereld, in die mate zelfs dat het belangrijker is dat zijn hoofdpersonage een supermodel is dan een actrice, met als gevolg een pijnlijk tekortschieten van Sasha Luss op gebied van acteerkunde, ondanks haar fraaie snoetje. Het contrast met pakweg Helen Mirren, met wie Luss enkele scènes deelt, kan niet groter zijn. Kort samengevat: Besson moet eens dringend ophouden met het uitsluitend verfilmen van zijn eigen natte dromen.




Waarom dan toch nog een redelijk hoge inhoudsscore voor Anna? Eén woord: het scenario! Besson maakt geregeld gebruik van flashbacks waardoor bepaalde scènes in een compleet ander daglicht komen te staan, waaruit blijkt dat Anna vaker van kamp verandert dan van onderbroek, en daarmee weet hij behoorlijk intens spanning op te bouwen. Anna wordt voorgesteld als iemand die van kindsbeen heeft leren schaken op behoorlijk niveau, en het is inderdaad een kunst die ze in de praktijk kan brengen door telkens iedereen een paar stappen vóór te blijven. De vechtchoreografie is okee, met als hoogtepunt Anna die een bende lijfwachten uitmoordt met behulp van een lading tafelservies, maar Besson slaat een paar flaters met het willen plaatsen van de actie in de jaren '80; enerzijds is de man bijna gruwelijk precies met onder meer er op te letten dat er in de soundtrack alleen maar nummers van het bewuste era te vinden zijn (het afschuwelijke Pump Up The Jam), maar blijkbaar loopt iedereen in de jaren '80 in Rusland notabene al met een laptop (mét WiFi alstublieft!) en een GSM rond. In 1988. Drie jaar vóór de ingebruikname van het eerste mobiele netwerk!!! Straffe jongens, die Russen!




Hoe dan ook ging na Bessons vorige commerciële flop - Valerian And The City Of A Thousand Planets was enkel lekker spek voor de bek van de stripliefhebbers, de rest van de kijkers liet het afweten - het lot van zijn productiemaatschappij EuropaCorp aan een zijden draadje. Anna is mogelijk de film te veel voor het budget van het zieltogend bedrijf, en het zou zonde zijn dat Besson van het filmtoneel zou verdwijnen. Misschien kan u als steunbetuiging deze Blu-ray kopen?

BEELD EN GELUID

De beeldkwaliteit is zeer goed, en vooral de actiescènes komen mooi uit de verf. De troosteloze wijken van Moskou komen ook bijzonder goed tot hun recht, met veel troosteloze details in de afgeleegde Russische appartementen. De schimmel op de deur van Anna's tijdelijke verblijfplaats spreekt bijvoorbeeld boekdelen. De Engelse DTS-HD MA 5.1-track is al even camp als de rest van de film: coole autocrashes, en pistoolvuur dat alle richtingen ineens uitschiet, meer moet dat niet zijn.




EXTRA'S
Ergerlijk genoeg start de schijf van Belga Home Video met enkele cross-promotionele trailers die bijna niet te skippen zijn. Daarna begint gelijk de hoofdfilm, en is het even zoeken naar het menu. Daarin vinden we een niet al te kritisch interview met Luc Besson (15:23), waarin de regisseur zijn film beschrijft, alsook interviews met de cast (5:47) die uit een promofeaturette zijn gelicht. Dan volgen er vier korte documentaires over de Car stunts (2:05), de Costumes (2:15), een Behind the scenes (1:29) met beelden op de set en Secret services (1:58) met enkele beschouwingen over het spionagegenre. Dan volgt er nog een trailer (2:06) en dan zijn we uitverteld.

CONCLUSIE

Anna is alleszins een film voor het niet-politiek correct segment van het publiek dat al eens graag vrouwen in ondergoed ziet knokken. Beeld-en geluidskwaliteit zijn dik in orde.



cover



Studio: Belga Home Video

Regie: Luc Besson
Met: Sasha Luss, Luke Evans, Cillian Murphy, Helen Mirren

Film:
7,5/10

Extra's:
2,5/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
9/10


Regio:
B

Genre:
Actie

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2019

Leeftijd:
16

Speelduur:
119 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5412370880918


Beeldformaat:
2.40:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans DTS-HD MA 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
• Interview met Luc Besson
• Interviews met de cast
• Documentaire "Car stunts"
• Documentaire "Costumes"
• Documentaire "Behind the scenes"
• Documentaire "Secret services"
• Trailer
• Cross-promotionele trailers

Andere recente releases van deze maatschappij