LOST IN SPACE (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2025-09-23
FILM
Regisseur Stephen Hopkins heeft in deze film geprobeerd om de jaren gelijknamige jaren '60-reeks nieuw leven in te blazen, en er een hedendaags (ecologisch) tintje aan te geven. De oorspronkelijke reeks ging over de familie Robinson, (vader, moeder, twee dochters en een zoon, vergezeld van een piloot en een vijandige verstekeling) verdwaalde ruimtereizigers die van planeet tot planeet zwerven en daar allerlei avonturen meemaken. Gesneden koek voor een doorsnee familiereeks. Netflix stak de reeks in 2018 in een modern kleedje, maar we gaan even naar de film uit 1998.

De film is alleszins een beetje zwaarder van thema: het verhaal begint op Aarde ergens in de tweede helft van de 21e eeuw. De natuurlijke rijkdommen van de planeet zijn bijna uitgeput, en de mensheid heeft geen twintig jaar meer. Alleen weet de grote massa dat niet, en diegenen die het wel weten, zoals professor John Robinson (William Hurt) en zijn vrouw Maureen (Mimi Rogers), werken koortsachtig aan een sterrenpoort. Met deze sterrenpoort moeten ze een hypertoegang creeren naar Alpha Prime, een nabije ster met een planeet die eventueel in aanmerking zou kunnen komen voor kolonisatie. Enige voorwaarde is dat er ter plekke een tweede sterrenpoort wordt gebouwd. Professor Robinson heeft zich vrijwillig opgegeven om in een soort winterslaap met het ruimteschip Jupiter 2 de eenmalige reis van tien jaar te maken en ter plekke de tweede poort te gaan bouwen. Als voorwaarde heeft hij gesteld dat zijn gezin ook mee mag. De oudste dochter, Judy (Heather Graham), is in de voetsporen van haar vader getreden, en is ook wetenschapper. De middelste dochter, Penny (Lacey Chabert), is een puber in volle puberteitscrisis, die het maar niks vindt om haar vrienden achter te laten. Jongste zoon Will (Jack Johnson) vindt dat hij te weinig aandacht krijgt van zijn vader voor zijn bouw van robots. Verder wordt als piloot majoor Don West (Matt Leblanc) gerekruteerd.

Een mafiose organisatie, die munt tracht te slaan uit het verkopen van de laatste natuurlijke rijkdommen van de Aarde, en al verschillende pogingen heeft ondernomen om de hypergate te vernielen, stuurt saboteur Dr. Zachary Smith (Gary Oldman) om de Jupiter 2 onklaar te maken voor vertrek, en om zich tegelijkertijd van deze lastige getuige te ontdoen (en hem niet te moeten betalen), proberen ze hem te elimineren vooraleer hij het schip kan verlaten. Dit mislukt, maar Smith zit als blinde passagier mee op het schip.

Wanneer de bemanning goed en wel vertrokken is, en in cryogene toestand de reis begint, beginnen de sabotages van Smith zich te activeren. Het schip wordt onbestuurbaar, de bemanning wordt gewekt, en hun enige redmiddel is een wilde sprong in de hypergate, niet wetend waar (en wanneer) ze gaan terecht komen. Na de sprong bevinden ze zich dan ook in een voor hen onbekend en buitengewoon vijandig deel van de ruimte. Smith wordt overmeesterd, en op hun zoektocht vindt de familie Robinson de overblijfselen van een reddingssloep die was uitgestuurd om hen te redden; hieruit blijkt dat ze niet alleen in de ruimte zijn geslingerd, maar ook in de toekomst. De bemanning van het reddingsschip schijnt echter een vreselijke dood gestorven te zijn; wanneer ze op verkenningstocht in het schip zijn, worden de Robinsons aangevallen door een soort metalen ruimtespinnen, die in vacuum kunnen leven. Noodgedwongen blazen ze de aftocht naar de Jupiter 2, en om de spinnen uit te schakelen, torpederen ze het andere schip. Door de schokgolf wordt hun eigen schip op een ijsplaneet neergeworpen. De ijsplaneet blijkt ontstabiel door een soort singulariteit in het tijd-ruimte-continuum, en een race tegen de tijd begint om het schip te herstellen. Dr. Smith profiteert echter van de situatie om zijn sabotageplannen te proberen te vervolledigen.

Het scenario van de film rammelt hier en daar: de film kent een blitzstart, maar vooral naar het einde toe zitten er toch wel een paar heel onlogische plotwendingen in. Ook wordt er in de tweede helft van de film nagenoeg geen gewag meer gemaakt van hun oorspronkelijke missie, namelijk de zoektocht naar Alpha Prime. Er wordt daarentegen te zeer gefocust op de obligate romance tussen dochter Judy en piloot Don West, een romance die echter even onderkoeld blijft als een zak diepvrieskroketten.
Twee dingen houden de film echter overeind: de special effects, die meer dan okee zijn, vooral de mechanische spinnen zijn danig goed gemaakt, en de puike acteerprestatie van Gary Oldman, die het patent heeft op dit soort geestesgestoorde maniakale saboteurs (zie ook
The Fifth Element).
BEELD EN GELUID
Arrow brengt deze cultklassieker uit op 4K zonder dat daar een Bluray bij zit. Het betreft - althans volgens het bijgevoegde boekje - een nieuwe scan, en dat merk je er wel aan, zij het niet altijd op de goede manier. Met name de CGI-effecten, zoals de virtuele aap die Penny halverwege ergens opscharrelt, ziet er uit als een product van een eerste generatie computerspelletjes. Andere effecten, zoals het ruimtegevecht waar de film mee begint, doen dan weer wel voordeel met de nieuwe scan, en hetzelfde kan gezegd worden over onder meer de detaillering op de futuristische kostuums. Als u allergisch bent tegen grain, dan hebben we echter slecht nieuws voor u, maar dit maakt de beleving wel echt filmisch. Ook het schaduwdetail is excellent, en voor een film die zich grotendeels in de leegte van de ruimte afspeelt, is dat mooi meegenomen. De geluidstrack is uitgevoerd in DTS-HD MA 5.1, en deze scheelt maar weinig met de track op de
Duitse Blu-ray. De mix is zeer agressief en ruimtelijk, met veel surrounds en veel bas, en biedt onder meer een goede claustrofobische recreatie van het verlaten ruimteschip Proteus dat onze onfortuinlijke avonturiers moeten onderzoeken.
EXTRA'S
De gewoonte van Arrow Films is dat ze alle oude extra's recycleren, en er een hoop nieuwe aan toevoegen, vooral interviews. Dat is hier niet anders. Er is niet één, maar er zijn
twee audiocommentaartracks; de eerste werd ingesproken door regisseur Stephen Hopkins en scenarist Akiva Goldsman, die ons duidelijk proberen te maken hoe ze de reeks uit de jaren zestig naar een moderne versie hebben vertaald. De tweede track is ingesproken door visual effects-supervisor Angus Bickerton, visual effects-producer Lauren Ritchie, director of photography Peter Levy, editor Ray Lovejoy en producente Carla Fry, en het zal u allicht niet verbazen dat deze vooral de speciale effecten van de film in de verf zetten. Merk op dat de deelnemers hier apart werden opgenomen en achteraf samengevoegd, maar met de editing van deze track zit het wel snor.
Dan volgen enkele nieuwe inteviews, en beginnen doen we met
A Space Odyssey (20:58) met regisseur Stephen Hopkins, die uitlegt hoe hij deze oude tv-reeks nieuw leven heeft ingeblazen. Dan volgt
Lights in the Sky (17:27) met cameraman Peter Levy over deze "donkere" film, en
A Journey Through Time (17:56) met producent/auteur Akiva Goldsman. In
Art of Space (32:17) pakt supervising art director Keith Pain de aparte futuristische stijl aan, en
Crafting Reality (6:54) bevat een bijdrage van Kenny Wilson, voormalig medewerker van Jim Henson's Creature Shop, over de diverse monsters in de film. De geluidsmix wordt besproken in
Sound of Space (9:20) met soundmixer Simon Kaye en re-recording mixer Robin O'Donohue, en filmcriticus Matt Donate laat zijn licht schijnen op deze cutlfilm in het videoessay
Lost But Not Forgotten in Space (18:32).
Archiefextra's dan. We krijgen een pakketje
verwijderde scènes (11:47), gevolgd door de documentaire
Building the Special Effects (15:55) waarin de 767 special effect-shots nog wat meer tegen het licht worden gehouden door visual effects-supervisor Angus Bickerton, animatics-supervisor Mac Wilson, en computer graphics-supervisor Lee Danskin. Dan is er nog een documentaire
The Future of Space Travel (9:47) waarin vooral wat wordt gefilosofeerd over de mogelijkheid de ruimte te exploiteren eens de natuurlijke rijkdommen op aarde op zijn, en een documentaire
Q&A with Original Cast - TV Years (7:34) waarin de cast van de originele televisieserie de geschiedenis van de reeks bespreekt. Afgesloten wordt met een rijtje
bloopers (2:44),
3 fotogalerijen en een
trailer (1:34) Uiteraard mogen we het informatief
boekje niet vergeten. Zijn dit nu alle extra's van de vorige versie? Bijna. De videoclip van Apollo 440 is verdwenen. We zullen principieel een half puntje aftrekken, want zo'n goed nummer is dat ook weer niet.
CONCLUSIE
De cultklassieker
Lost In Space krijgt van Arrow een waardige 4K-release, en het blijft één van mijn
guilty pleasures, alhoewel er in de plot gaten zitten zo groot als in een gruyèrekaas. De presentatie van Arrow is ronduit geweldig.