:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> Dutch FilmWorks >> PERSBERICHT: BOBBY SPECIAL EDITION
PERSBERICHT: BOBBY SPECIAL EDITION
Bron: Dutch FilmWorks - Datum: 2007-04-20 - Geplaatst door: Werner
BOBBY SPECIAL EDITION
22 levens samengebracht door een moment dat de wereld nooit zou vergeten

We schrijven begin juni, 1968. In het Ambassador Hotel te Los Angeles zal senator Robert Francis Kennedy op het einde van de dag een toespraak houden. 'Bobby', zoals hij door de meeste mensen genoemd wordt, heeft zonet een klinkende overwinning behaald in de voorverkiezing van Californië om presidentskandidaat te worden.

Bobby volgt tweeëntwintig 'gewone' mannen en vrouwen die elk op een andere manier toeleven naar de nakende publieke verschijning van de presidentskandidaat in spé. Het hele Ambassador Hotel borrelt en broeit met leven en opwinding, maar uiteindelijk zullen deze tweeëntwintig mensen pas verenigd worden wanneer Robert F. Kennedy zijn lot ontmoet.

Regisseur Emilio Estevez, die ook het script voor deze film schreef, bracht een indrukwekkende bezetting grote acteurs samen, waaronder zijn eigen vader, veteraan Martin Sheen, om deze film te kunnen maken. Mede dankzij hen wist Bobby twee Golden Globe nominaties in de wacht te slepen, waaronder die van beste film (drama). Deze prent won drie grote prijzen (onder andere de Hollywood Film Award voor beste ensemble van het jaar) en kreeg in totaal acht nominaties.

Buiten de ervaren en getalenteerde acteurs maakt Bobby op enkele gepaste momenten ook gebruik van archiefbeelden van senator Robert F. Kennedy zelf, waaruit duidelijk blijkt dat hij een vooruitstrevende visie had die er waarschijnlijk voor gezorgd zou hebben dat de geschiedenis anders was verlopen als hij nooit vermoord was geweest. Ook dat maakt van Bobby een relevante film, die je net als JFK en Thirteen Days zeker gezien moet hebben.

Dutch FilmWorks brengt Bobby uit in een knappe digipack met twee dvd's, waaronder de film in 16:9 'anamorphic widescreen' formaat en een schijf met 93 minuten aan relevante extra's.

Liner notes
Bobby is een mozaïekfilm, die net als andere recente en gelauwerde prenten (Traffic, Crash, Babel) een aantal mensen volgt die vaak weinig met elkaar te maken lijken te hebben, behalve dan dat ze allemaal verenigd zijn in een plaats, op een dag die de geschiedenis zal ingaan: het Ambassador Hotel in Los Angeles, op 4 juni 1968. De lucht lijkt zwanger van belofte, want Robert F. Kennedy heeft net een belangrijke overwinning binnengehaald in de voorverkiezingen van Californië en zou als presidentskandidaat voor de Democraten heel wat kans maken om het meest gegeerde ambt van de Verenigde Staten binnen te halen. Na zijn toespraak tijdens de nacht van 4 juni zal Bobby echter neergeschoten worden en 24 uur later sterven.

De mensen die worden gevolgd verschillen onderling sterk, maar kennen allemaal hun eigen problemen en aspiraties voor de toekomst. Zo heeft de zachtaardige hotelmanager (William H. Macy) een geheime affaire met een jonge vrouw (Heather Graham), terwijl zijn vrouw (Sharon Stone) het kapsalon beheert. Zij moet zich ontfermen over een aan drank verslaafde filmster en showgirl (Demi Moore), wiens geplaagde man (Emilio Estevez zelf) twijfelt of ze wel in staat zal zijn senator Kennedy later op de dag te introduceren.

In de keuken worden de strubbelingen tussen de zwarte chef (Laurence Fishburne) en zijn Latijns-Amerikaans keukenpersoneel gevolgd. Zij staan onder leiding van de racistische Timmons (Christian Slater) en hebben heel andere beslommeringen aan hun hoofd dan Diane (Lindsay Lohan) en haar vriendje, William (Elijah Wood), die hebben besloten met elkaar te trouwen. William is immers opgeroepen door het leger en getrouwde mannen worden in het veilige Duitsland gestationeerd in de plaats van Vietnam.

Terwijl de gepensioneerde John Casey (Anthony Hopkins) zijn wijsheid deelt met anderen, worden twee jonge medewerkers aan de campagne van Bobby door hippie Fisher (Ashton Kutcher) verleid om eens LSD te proberen en high te worden...

De levensloop van deze mensen komt uiteindelijk samen tijdens en na de toespraak van Robert F. Kennedy. De finale bestaat uit een grootste montage op het sublieme The Sound of Silence van Simon & Garfunkle en regisseur Estevez maakt op dat moment duidelijk wat hij met deze film wilde zeggen. Dankzij archiefbeelden van wijlen Robert F. Kennedy, maar zonder de man ooit goed in beeld te brengen, via verschillende levenslopen en aan de hand van de eigenlijke toespraak die Bobby op die dag gaf, vertelt Estevez iets over het toen heersende racisme, de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen en de klassenmaatschappij. En zonder ooit belerend te klinken, zonder het uitdrukkelijk te zeggen en zonder de man waar de film uiteindelijk om draait veel te laten zien, lijkt de regisseur zich de vraag te stellen: "Wat als Bobby was buitengegaan langs de voordeur en niet langs de keuken? Wat als hij niet was neergeschoten? Wat als hij president was geworden?" Het antwoord ligt in de film, in de thema's waarover de personages praten en in de woorden van Bobby Kennedy zelf.

De moord op Bobby Kennedy blijft voor controverse zorgen, maar Estevez houdt zich ver weg van alle mogelijke complottheorieën, ondanks het feit dat er op de nacht van de aanslag verschillende CIA-agenten werden gesignaleerd die zeven jaar eerder al betrokken waren bij het Varkensbaai-incident, ondanks het feit dat vele experts beweren dat de man die uiteindelijk werd opgepakt nooit zelf de verwondingen zou kunnen veroorzaakt hebben, ondanks het feit dat verschillende getuigen meerdere schoten hoorden en ondanks het feit dat de dader zelf later beweerde onder hypnose gehandeld te hebben (terwijl dit in principe onmogelijk is). Dat Estevez besliste om het over een andere boeg te gooien, siert hem, en zorgt ervoor dat hij zijn punt veel beter kan maken zonder neergesabeld te worden door conservatieve critici.

Bobby sleepte een aantal belangrijke prijzen en nominaties in de wacht en kan buigen op een uitzonderlijke bezetting. Estevez werkte maar liefst zeven jaar aan de film en loog zelfs een tijdje over hoe intensief hij aan het script schreef. Het was uiteindelijk zijn broer, Charlie Sheen, die Emilio na het bekijken van de enige (30) pagina's die hij had geschreven aanraadde om verder te werken. Het resultaat is een grote film, die in de lijn ligt van andere recente prenten als Crash en het werk van Robert Altman, waarmee Estevez talloze keren is vergeleken. Indringend voor wie hiervoor open staat.

Specificaties
Regisseur: Emilio Estevez
Cast: Harry Belafonte (The World, The Flesh And The Devil, Odds Against Tomorrow, Uptown Saturday Night), Emilio Estevez (The Breakfast Club, Young Guns, Loaded Weapon 1), Laurence Fisburne (The Color Purple, What's Love Got to Do with It, The Matrix), Anthony Hopkins (The Elephant Man, The Silence Of The Lambs, Nixon), Helen Hunt (As Good As It Gets, Mad About You, Cast Away), Joshua Jackson (Cruel Intentions, The Skulls, Dawson's Creek), Ashton Kutcher (Down To You, The Butterfly Effect, That '70s Show), Shia LaBeouf (I, Robot, The Greatest Game Ever Played, Disturbia), William H. Macy (Fargo, Pleasantville, The Cooler), Demi Moore (Ghost, A Few Good Man, Indecent Proposal), Martin Sheen (Apocalypse Now, The West Wing, The Departed), Christian Slater (The Name Of The Rose, True Romance, Interview With The Vampire), Sharon Stone (Total Recall, Basic Instinct, Casino), Jacob Vargas (Crimson Tide, Traffic, Jarhead), Mary Elizabeth Winstead (The Ring Two, Final Destination 3, Grindhouse), Elijah Wood (The Lord Of The Rings, Eternal Sunshine Of The Spotless Mind, Sin City)
Beeld: 16:9 Anamorphic Widescreen (2.35:1)
Geluid: Dolby Digital 5.1 & DTS Engels Gesproken
Nederlands Ondertiteld
Genre: Speelfilm
Speelduur: 117 Minuten
Leeftijd: 12 jaar, angst en geweld
DVD release: 24/04/2007

Extra's:
• Also or Soon Available
• Trailer
• Film Clips
• The Making of an American Epic
• Interviews Cast & Crew
• Behind the Scene
• Photo Gallery
• Liner Notes
Speelduur: 93 minuten

Wat de pers schrijft:
"Een fascinerende terugblik in de tijd, toen idealisme en hoop nog steeds een trotse plaats hadden in de geest en het hart van het Amerikaanse publiek." - Urban Cinefile, Urban Cinefile Critics
"Briljant geregisseerd, geweldig geschreven en mooi geacteerd drama met een bezetting die zelfs Robert Altman jaloers zou maken." - Matthew Turner, ViewLondon
"Er zijn belangrijke films en films die je helemaal in beslag nemen, maar het gebeurt niet vaak dat beide beschrijvingen voor eenzelfde film gelden. Bobby is een gedeeltelijk fictief verslag van de dag waarop Robert F. Kennedy werd vermoord, en het is een van de uitzonderingen." - Jeff Strickler, Minneapolis Star Tribune