:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> C-Sales >> PERSBERICHT: ARTHAUS MUSIK RELEASES MEI 2003
PERSBERICHT: ARTHAUS MUSIK RELEASES MEI 2003
Bron: C-Sales - Datum: 2003-04-29 - Geplaatst door: Werner
La Bohème (Giaccomo Puccini)

Opera. Koor,orkest en ballet van de Opera Australia o.l.v. Julian Smith
Regie: Baz Luhrmann
Bezetting: Cheryl Barker, David Hobson, Roger Lemke, Christine Douglas, Gary Rowley, David Lemke

Speelduur: 113 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans, Spaans
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Duits, Frans, Spaans
Beeldformaat: 4:3
Geluid: PCM Stereo

Deze live opname van de Australian Opera productie van Puccini’s eeuwig populaire opera werd geënsceneerd door het creatieve team achter de hitfilms Strictly Ballroom, Romeo + Juliet en Moulin Rouge: Regisseur Baz Luhrmann en ontwerpers Catherine Martin en Bill Marron. De films staan inmiddels te boek als de Red Curtain Trilogy en zijn de uitkomst van Luhrmann’s totaal visie op beeld en muziek, theater en film, waarin een natuurlijke plaats voor de opera lijkt te zijn weggelegd.
Het creatieve team creëerde een innemende en kunstige bewerking van de opera, waarbij de ontberingen in het Parijs van de jaren 50 een overtuigende achtergrond vormen, en die, bovenal, de jeugdigheid en intensiteit van het verhaal met een rauwe eelijkheid laten zien.
Deze Bohème is gepassioneerd, levendig en geloofwaardig waardoor het verhaal nog aangrijpender wordt: ‘Luhrmann is niet bang om als regisseur de vaak-verguisde concepten van liefde en romantiek te omhelzen en er mee weg te komen. Eerder dan de zaken ingewikkelder maken, onthuld en verheerlijkt hij de eenvoud van het materiaal’. Star Observer



The Fiery Angel (Sergey Prokofiev)

Opera in vijf aktes, Russisch gezongen
Vanuit het Maryinsky Theater Sint Petersburg
De Kirov Opera, koor en orkest van het Maryinsky Theater o.l.v. Valery Gergiev
Regie: David Freeman, geregisseerd voor video door Brian Large
Bezetting: Galina Gorchakova, Sergei Leiferkus, the St. Petersburg Maryinsky Acrobatic Troupe

Speelduur: 124 minuten
Menu talen: Engels, Duits, Frans, Spaans
Ondertiteling: Engels, Duits, Frans, Spaans
Beeldformaat: 4:3
Geluid: PCM Stereo

Prokofiev’s raadselachtige opera, The Fiery Angel, werd bij zijn leven nooit opgevoerd – te decadent volgens Stalin en zijn opvolgers – maar David Freeman’s fantasierijke productie toont dat het één van de absolute meesterwerken van de componist is. Ogenschijnlijk is het een werk over religieuze hysterie en demonische bezetenheid, maar het boek – van de Russische decadente schrijver Valéry Bryusov – waar de opera op gebaseerd is, verkend ook de liefdesdriehoek waar de schrijver zelf in verwikkeld was. Waarbij hij geïnspireerd werd door het zelf-destructieve personage van zijn geliefde, de dichteres Nina Petrovskaya.
David Freeman is volledig in de vreemde, verwarrende wereld van deze opera opgegaan. Het kwaad is overal om ons heen en in deze sensationele productie is dat als letterlijk gegeven genomen. Een groep mannelijke, acrobatische dansers, die de demonen van Renata’s geest voorstellen, blijven gedurende de hele opera op het toneel. Een sinistere aanwezigheid die zich laat gelden bij de minste suggestie van obsessieve passie of razernij van een van de karakters.



Die Jahreszeiten (Joseph Haydn)

Gächinger Kantorei Stuttgart, Bach-Collegium Stuttgart
Muzikale leiding: Helmuth Rilling
Solisten: Annegeer Stumphius (sopraan), Alexander Stevenson (tenor), Wolfgang Schöne (bas)

Opname: Januari 1992, Stadthalle Oberhausen, Duitsland
Speelduur: 143 minuten
Menu talen: Engels
Beeldformaat: 4:3
Geluid: PCM Stereo
NTSC regiovrij

Haydn’s meesterwerk Die Schöpfung is bij iedere liefhebber van klassieke muziek bekend. Minder mensen weten echter dat de componist twee jaar hard werkte aan Die Jahreszeiten, alvorens hij tevreden met het resultaat was. Ook al was de componist al op gevorderde leeftijd toen hij het werk afmaakte, en werd hij kort daarna ziek, het is juist de ‘frisheid’ die Die Jahreszeiten onderscheidt en het tot één van de populairste oratoria ooit maakt. Het werk is een historische mijlpaal op de grens van de 18e en 19e eeuw. Daarnaast is het een duidelijk voorbeeld van de overgang van de objectieve idealen van de klassieke tijd naar de meer subjectieve aard van de romantische tijd.

Helmuth Rilling dirigeert de Gächinger Kantorei en het Bach Collegium Stuttgart in deze verfilming van dit schitterende werk. De film is doorspekt met prachtige natuurbeelden die de muzikale interpretatie van de seizoenswisselingen goed aanvullen. De regisseur maakt op een nieuwe en opwindende manier gebruik van camerastandpunten en belichting. Hierdoor toont hij innovatieve interpretatiemogelijkheden voor een populair muziekstuk, terwijl hij zijn ervaring met traditionele manieren van het verfilmen van klassieke muziek mee neemt.

UIT HET ARCHIEF

Recent nieuws van dezelfde bron