:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> FLINTSTONES, THE - SEIZOEN 6
FLINTSTONES, THE - SEIZOEN 6
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2007-04-12
SERIE
Aan alle dingen komt een eind  en in het geval van The Flintstones kwam dat geen minuut te vroeg. Omdat de auteurs na seizoen vijf toch zowat elke plotlijn hadden opgebruikt, viel er in het begin van seizoen 6 een groen ruimtewezentje uit de lucht dat naar de naam Gazoo (Harvey Korman) luistert. Gazoo die eigenlijk zijn neus ophaalt voor wat hij de dum-dums noemt, de aardbewoners, kan alleen maar gezien worden door kinderen (die ervoor open staan) én door de twee snullen die hem uit het wrak van zijn vliegende schotel hebben gehaald. Die twee snullen zijn natuurlijk niemand anders dan Fred Flintstone (Alan Reed) en Barney Rubble (Mel Blanc). Om zijn plaats terug te verdienen op de planeet Zetox moet Gazoo op aarde enkele goede daden verrichten en vermits hij er niet te veel mensen kent, zijn het vooral Flintstone en Rubble die van zijn diensten gebruik (moeten) maken, vooral wanneer ze weer eens met een harig get-rich-quick-scheme voor de pinnen komen. Een bijkomende complicatie is dat Wilma (Jean Vander Pyl) noch Betty (Gerry Johnson) Gazoo kunnen zien.



Great Gazoo is eigenlijk een symptoom van wat er op het einde van de reeks met The Flintstones mis ging. De scenario's waren in seizoen vijf soms ook al behoorlijk bij de haren getrokken, maar met het invoeren van een puur sciencefictionelement, Gazoo die als een deus ex machina alle mogelijke wensen van de twee blue collar workers vervult, toverde men in geen geval het gevraagde resultaat op tafel. Tijdreizen, klonen, spionage... plots werden zelfs in de context van het moderne Stenen Tijdperk de mogelijkheden iets té onrealistisch, wat net de charme van de reeks ondergroef. Net als bij de vorige afleveringen is er in elke aflevering wel wat voor en wat tegen, maar seizoen 6 was toch onmisbaar het seizoen waarbij de meeste kijkers afhaakten en het voor bekeken hielden. Exit Gazoo dan maar op het einde van de serie? Wel, het kwam misschien niet als een complete verrassing, maar samen met Gazoo mochten de families Flintstone én Rubble hun koffers pakken. Dat het idee dat uiteindelijk de reeks nekte nog eens werd hernomen - met Alan Cumming als Gazoo - in de liveactionvideosequel The Flintstones In Viva Rock Vegas, bewijst duidelijk dat er in het productieteam een paar mensen niet aan het opletten waren.

Gazoo was echter niet de enige steen des aanstoots. De werkdruk - er werden bij Hanna-Barbera aan de lopende band nevenprojecten opgestart - zorgde ervoor dat er hoe langer hoe minder tijd werd besteed aan het tekenwerk. Het personage van Samantha in de gelijknamige aflevering waarin Bewitched werd geparodieerd, was niet om aan te zien en als je aan de afleveringen op disk 4 geraakt, zie je in afleveringen als Curtain Call At Bedrock en
Boss For A Day dat het tekenwerk slabakt. Ook worden de grappen gerecycleerd: Fred die alsmaar kleiner wordt op de bestuursmeting in laatstgenoemde aflevering kwam ergens in seizoen 2 reeds voor, én de grap wordt in My Fair Freddy nóg eens gebruikt als Fred voor het aanschijn van al zijn kroegmaten en medelogeleden betrapt wordt met een tutu op zijn enkels.

The Flintstones is misschien net één seizoen te lang uitgerokken opdat ze zouden zijn gestopt op hun hoogtepunt. Met de mix van intelligente, op volwassenedn gerichte humor met goedkope fysieke grappen opdat de kinderen er ook nog lol aan zouden beleven, werd in prime-time baanbrekend werk afgeleverd voor alle generaties cartoonisten die zouden volgen. Alhoewel zelfs de mindere afleveringen toch nog bekijkbaar en amusant zijn, waren Gazoo's goocheltrucjes net iets te vaak een alibi om de vastgereden scenario's terug op de goede weg te zetten. Laten we hopen dat de planeet Zetox het pad van geen enkele televisiemaker meer zal kruisen.



AFLEVERINGEN
141. No Biz Like Show Biz
Pebbles en Bamm-Bamm hebben een muzikaal nummertje opgenomen dat zo'n fenomenaal cultsucces wordt dat een grootse carrière en een tournee in Eurock binnen handbereik liggen, althans volgens manager Eppy Brianstone. Fred is echter niet gelukkig omdat hij zijn dochter zo weinig ziet en samen met Barney gaat hij zijn eigen kinderen kidnappen. Rest natuurlijk nog de vraag hoe het komt dat kleuters van twee plots kunnen zingen...

142. The House That Fred Built
Een ramp! Freds schoonmoeder heeft laten weten dat ze haar huis heeft verkocht en haar intrek neemt bij haar favoriete schoonzoon! Fred koopt van een schimmige immobiliënmakelaar een gedelapideerd krot en spendeert al zijn vrije tijd om het met Barney op te knappen - alles is beter dan zijn schoonmoeder die komt inwonen. Na de werken ziet het optrekje er redelijk goed uit, maar uiteraard is er iets niet pluis met het huis wat niet in de kleine lettertjes stond, anders zou Fred het niet voor slechts honderd dollar hebben mogen kopen...

143. The Return Of Stoney Curtis
Filmster Stoney Curtis komt in Bedrock zijn nieuwe film opnemen. Als promotiestunt laat de filmmaatschappij één gelukkige winnaar Curtis een dag lang als slaaf (!) ter beschikking staan. Wilma wint eigenlijk de prijs, maar Fred neemt 'm maar al te graag in ontvangst. Stony Curtis krijgt de meest ondankbare klussen te verwerken, totdat hij Fred in zijn oor blaast dat hij een figurant nodig heeft voor zijn volgende film. (De echte Tony Curtis verleende maar wat graag zijn stem voor deze aflevering).

144. Disorder In The Court
Fred moet - dik tegen zijn zin - opdraven als voorzitter bij een rechtszaak. Als troost mag hij voorzitter van de jury zijn. De andere elf juryleden kunnen na héél lang aandringen Fred toch diets maken dat de beklaagde, een lief boefje dat luistert naar de naam The Mangler, zo schuldig is als wat. Na de veroordeling bedreigt The Mangler Fred met de dood. Op voorstel van Barney lijkt het raadzamer om een tijdje onder te duiken in het vakantiehuisje van de Rubbles. Spijtig genoeg is The Mangler ook in de buurt, alsook de politie, die vastbesloten is The Mangler te klissen. Fred kan spijtig genoeg de beide partijen weer niet uit elkaar houden.

145. Circus Business
Het is bijna niet te geloven, maar Fred trekt geld terug van de belastingen! Niet minder dan de royale som van 37 en een halve dollar! Omdat hij daar ook niet ver mee springt, stelt hij voor om zijn familie en de Rubbles een dagje uit te nemen naar het circus. De circusdirecteur is echter zéér gemotiveerd om het circus voor een habbekrats van de hand te doen en Fred is zo dom om daar onmiddellijk op in te gaan. Hij denkt dat hij een nieuwe bron van inkomsten heeft gevonden, tot de eerste avond het ganse personeel aan zijn woonwagen komt kloppen met de mededeling dat ze al weken niet betaald zijn. Ze nemen collectief ontslag en dus moeten de Flintstones en de Rubbles zelf een act in elkaar flansen.

146. Samantha
De Flintstones krijgen nieuwe buren: Samantha and Darrin Stephens (gevoicet Elizabeth Montgomery en Dick York uit de tv-serie Bewitched) Barney en Fred zijn van plan een weekeindje te gaan kamperen zonder de vrouwen. Kamperen is namelijk volgens hen niets voor het zwakke geslacht, met al die wilde dieren. Dat is voor de dames natuurlijk eerder een uitdaging: het drietal slaat zijn kamp vlak bij dat van Fred op. Fred staat erop dat de vrouwen geen hulp krijgen van de mannen. Maar als er iemand hulp nodig heeft, dan is ht uiteraard Fred Flintstone.

147. The Great Gazoo
In deze aflevering krijgen we voor het eerst The Great Gazoo te zien, de zichzelf bijzonder hoog achtende geflipte uitvinder van de planeet Zatox, die verbannen is omdat hij iets te gretig aan een uitvinding geknutseld heeft om het universum weg te vagen. Fred en Barney - behalve de kinderen de enige twee die hem kunnen zien - bevrijden hem uit zijn vliegende schotel; Gazoo is hen daarvoor dienstbaarheid verschuldigd, ook al omdat dat voor hem de enige manier is om boete te doen voor zijn geknoei. En dat komt net goed uit, want de dames hebben hun zinnen gezet op een bezoek aan een restaurant dat qua prijsklasse het budget van Fred en Barney vele malen overstijgt.

148. Rip Van Flintstone
Met lichte tegenzin offert Fred zijn vrije dag op om met familie en buren naar de jaarlijkse bedrijfspicknick te gaan. Hij kruipt stilletjes weg in een hoekje om niet mee te hoeven doen aan de spelletjes, maar hij droomt dat hij pas na twintig jaar wakker wordt. In zijn toekomst zijn Bamm-Bamm en Pebbles (uiteraard) getrouwd, maar vooral: Barney is multimiljonair geworden.

149. The Gravelberry Pie King
Fred wordt door zijn werkmakkers naar voren geschoven om aan Mr. Slate opslag te vragen. Die heeft daar wel oren naar, maar het geld moet ergens vandaan komen, bijvoorbeeld uit het bedrag dat hij uitspaart om Fred in dienst te houden. Fred durft thuis niet te vertellen dat hij zonder werk zit, maar maakt een nieuwe carrière met het doorverkopen van Wilma's geroemde taarten aan het hoofd van een supermarktketen.

150. The Stonefinger Caper
Na het zien van een spionnenfilm over geheim agent 711, beginnen Fred en Barney te dromen van zo'n blitse auto zoals die in de film. Gazoo vervult hun wens, maar met de auto leven ze boven hun stand. Ze worden bovendien in een écht spionagecomplot meegezogen als Barney door de internationale misdaadbende van crimineel Stonefinger verkeerdelijk wordt aanzien voor dr. Rockenheimer, de man die gewone rots in uranium kan veranderen...

151. The Masquerade Party
De Water Buffalo's organiseren een groot gekostumeerd bal, waarbij de winnaar een op maat gemaakte bowlingbal kan winnen. Als echter blijkt dat zowel Barney als Fred voor eenzelfde duivelkostuum gekozen hebben, moeten ze beiden hun plannen wijzigen; Fred probeert de zijne geheim te houden tot het laatste moment en als de anderen naar het bal zijn, komt Fred verkleed als marsmannetje. Spijtig genoeg heeft een platenfirma die avond uitvgekozen om via een War Of The Worlds-achtige campagne hun nieuwe band de Way-Outs de nodige naambekendheid te geven. Fred wordt in de paniek overal aanzien als een écht marsmannetje.

152. Shinrock-a-gogo
Fred wordt aangetrokken als dé nieuwe dansrevelatie van het televisieprogramma Shinrock met zijn nieuwste dans, de Frantic Flintstone, feitelijk een kreun van pijn nadat hij een bowlingbal van het zwaarste soort op zijn voet heeft gekregen. Als hem honderd dollar wordt aangeboden om zijn strapatsen nog eens live in een club te herhalen, heeft hij natuurlijk niet het hart om nee te zeggen, maar naarmate de show dichterbij komt, krijgt Fred plankenkoorts.

153. Royal Rubble
Barney wordt per abuis aangezien voor de lang verloren gewaande erfgenaam van Rockabia. Aanvankelijk lijkt het dat hij de hoofdprijs heeft gewonnen: een prinselijke bediening in een luxehotel en een uitgebreide harem zijn zijn deel. Als hij het echter niet meer zo ziet zitten om als prins naar Rockabia te vertrekken, komt hij te weten dat de straf voor abdicatie van de troon de doodstraf is.

154. Seeing Doubles
Barney en Fred willen een avondje gaan bowlen en zoeken een excuus om onder het dinerafspraakje met hun echtgenotes uit te komen. Gazoo creëert voor elk van hen een dubbelganger; helaas kan de éne alleen "ja" zeggen en de andere alleen "nee" en voor ze  iets kunnen ondernemen, zitten de vrouwen met hun klonen in het duurste restaurant van Bedrock... op hun kosten, uiteraard. Tot overmaat van ramp zit Mr. Slate met zijn echtgenote in hetzelfde etablissement en hij vraagt zich openlijk af of, als Fred zich zo'n luxueuze restaurants kan permitteren, hij eigenlijk nog wel de beloofde loonsverhoging nodig heeft.

155. How To Pick A Fight With Your Wife Without Really Trying
Gazoo's goed bedoelde maar slecht uitpakkende huwelijksadvies zorgt ervoor dat Fred er bij Wilma uittrekt en bij Barney gaat inwonen. Barney ondervindt aan den lijve waarom het moeilijk is om met Fred onder één dak te leven.

156. Fred Goes Ape
Fred heeft de één of andere allergische reactie waardoor hij niesbuien krijgt. In de apotheek krijgt hij echter per abuis pillen in de hand gedrukt waardoor hij telkenamel verandert in een aap. Als de gezinnen de dierentuinen bezoeken en Fred weer een allergieaanval krijgt, denkt de zoodirectie dat er een aap op de loop is én dat hij met een kinderwagen met één van de kinderen der bezoekers (Pebbles) aan de haal is.



157. The Long, Long, Long Weekend
Met vakantie op vrijdag en maandag hebben Fred en Barney een extra lang weekeinde voor de boeg. Fred zit echter in geldnood en hij vraagt aan Mr. Slate een voorschot van 4 dollar op zijn salaris. Mr. Slate staat dat toe tegen 6 % interest. Als de Flintstones en de Rubbles een ritje maken en ze een discussie hebben over het sciencefictionmagazine dat Barney leest, stelt Gazoo voor om een uitstapje te maken naar de 21ste eeuw. De tijdreizigers staan in beate bewondering voor al het moois dat het tijdperk hen te bieden heeft - totdat blijkt dat Fred de vier dollar nog altijd niet aan Slate heeft terugbetaald en de schuld door de interest intussen is opgelopen tot een slordige 23 miljoen!

158. Two Men On A Dinosaur
Gazoo krijgt van zijn thuisplaneet te horen dat hij onvoeldoende goede daden heeft verricht. Hij wil er werk van maken en hij helpt Fred en Barney, die gebeten zijn door paarden - pardon, dinosaurusraces, door hen voor de volgende race de drie winnaars te voorspellen. Ze verdienen er een paar honderd dollar aan, maar als blijkt dat ze niet zijn gaan bowlen, moeten ze de dough afstaan aan hun vrouwen. Terwijl die met de centen het shoppingcenter onveilig maken, krijgen Fred en Barney het onverwachte bezoek van twee gangsters: ze hebben Fred en Barney geobserveerd op de racetrack en ze zijn ook wel geïnteresseerd in een goksysteem dat blijkbaar waterdicht is...

159. The Treasure Of Sierra Madrock
De Flintstones en de Rubbles komen terug uit Rock Vegas en ze hebben eindelijk eens een overschotje op hun casinowinsten: een bescheiden paar honderden dollars. Terwijl ze de scenic route naar huis nemen, passeren ze een stadje waar jaren geleden de goudkoorts woedde. Twee slinkse bedriegers proberen Fred en Barney te pakken met de oudste truc uit het boekje: één van de twee doet alsof hij net in de nabije rivier goud heeft gevonden (dat hij er uiteraard zelf heeft ingelegd) en verkoopt vervolgens de waardeloze claim aan Fred en Barney. Als Wilma en Betty te weten komen dat de mannen zich weer eens in de doeken hebben laten doen, bedenken ze een plannetje om de twee bedriegers de waardeloze goudclaim terug te laten kopen.

160. Curtain Call At Bedrock
Wilma heeft zich als hoofd van het oudercomité geëngageerd om het jaarlijkse toneelstuk, dit jaar Romeorock And Julietstone, te regisseren. Fred zou de geknipte persoon zijn voor de rol van Romeorock, maar hij wil niet spelen omdat hij plankenkoorts heeft. Barney neemt dan maar zijn plaats in, maar die kent de tekst niet echt goed. Om Fred op het laatste nippertje dan toch op het podium te krijgen, veinst Barney dat Bamm-Bamm de bof heeft en dat hij besmet is. Er gebeuren echter nog wel meer onverwachte ongelukjes op het podium...

161. Boss For A Day
Fred heeft een baaldag: hij wordt uitgefoeterd door Mr. Slate, loon ingehouden omdat hij 30 seconden te laat is, 45 seconden te vroeg vertrekt én al elf weken te veel is betaald. Bov endien betrapt Mr. Slate hem terwijl hij op het werk een dutje doet. Fred grijpt dan ook met beide handen het voorstel van Gazoo aan om zijn baas voor één dag te vervangen. Eerst lijkt dat redelijk leuk, vooral omdat hij Slate kan kleineren, maar Fred komt tot de constatatie dat er boven zijn baas nóg een baas staat: het hoofd van de raad van bestuur en met die man is het kwaad kersen eten.

162. Fred's Island
Mr. Slate nodigt Fred uit voor een dagje op zijn jacht terwijl hij naar een nieuw pretpark gaat. Natuurlijk zit er een niet te altruïstische bijbedoeling aan zijn generositeit: Fred mag (moet) de boot van Slate schilderen en een pleziertochtje zit er niet in. Terwijl Fred en Barney op het dek liggen te slapen, breekt echter het meertouw en drijft de boot af naar een onbewoond eiland. Het is te zeggen: onbewoond?

163. Jealousy
Fred had eigenlijk een avondje bowlen gepland - alweer - als Wilma volledig opgetut thuis komt. De Flintstones waren al eigenlijk de hele tijd van plan om naar een vioolrecital te gaan. Fred veinst migraine en blijft thuis. Hij dot hem niets dat Wilma dan maar in zijn plaats Wilbur Terwilligerock heeft uit gevraagd. Wilbur is een boom van een vent, danst als een casanova, is meermaals onderscheiden op sportief gebied, reuzesterk... en single. Fred is bang dat Wilma hem zal laten zitten; daarop gaan hij en Barney naar dezelfde afterparty na het concert... en Gazoo is zo vriendelijk geweest om Barney in een vrouw om te toveren...

164. Dripper
De Flintstones en de Rubbles gaan samen haar de zoo en ze zijn daar getuige van de spectaculaire act van zeehond Dripper. Na de voorstelling gaan Pebbles en Bamm-Bamm handtekeningen (poottekeningen?) bemachtigen. Spijtig genoeg zijn er ook enkelen die Dripper voor minder altruïstischie doeleinden achterna zitten. En laat die nu juist de show bij herhaling verstoren...

165. My Fair Freddy
Fred heeft zijn kandidatuur gesteld voor lidmaatschap van een heel mondaine country club. Nadat ze per abuis een gesprek hebben afgeluisterd tussen Wilma en Betty over de stamboom van Dino, denken ze dat Fred van adel is en willen ze hem wel op proef toelaten. Gazoo stelt voor om Fred wat fijne manieren bij te brengen, maar Fred wil er geen magie bij betrekken omdat dat toch altijd falikant afloopt. Hij gaat er wél mee akkoord om balletlessen te volgen.

166. The Story Of Rocky's Raiders
Fred vindt in de familiearchieven de kronieken van zijn grootvader, vliegenier Rockford, "Rocky voor de vrienden" Flintstone, die samen met zijn adjudant Reggie Vanderrock (die verdacht veel op Barney lijkt) de spionne Mata Harrock (Wilma) van achter de vijandelijke linies uit de klauwen van Baron Von Rickenrock is gaan redden.

BEELD EN GELUID
Het beeld en het geluid zijn netjes opgeveegd, wat niet betekent dat de laatste printbeschadiging verdwenen is. Oneffenheden in de kleurvlakken, ruis en occasioneel een barst in de pellicule zijn nog steeds te zien, maar dragen toch bij tot de authenticiteit van de reeks. Er is moeite gedaan om de tekenfilms te restaureren, maar in sommige gevallen mocht de beste hulp niet meer baten. Toch vond ik persoonlijk dat seizoen 5 meer onder dergelijke fouten lijdt. De monogeluidstrack is vlak, maar bevat duidelijk klinkende dialogen, wat al meer dan voldoende is.



EXTRA'S
Disk 4 bevat een 12 minuten durende featurette "The Flintstones Meet Pop Culture", waarin Stephen Baldwin, de acteur die Barney Rubble vertolkte in de abysmale direct-to-video-sequel The Flintstones In Viva Rock Vegas toelicht hoe The Flintstones gretig inspeelde op de hypes van het ogenblik, met dansjes, muziekrages en gaststemmen uit bekende televisiesoaps en hoe omgekeerd de massamedia (en dan vooral de reclamewereld) inspeelde op het succes van The Flintstones en men zelfs trachtte het commerciële succes uit te melken door onder meer het Pebbles- en Bamm Bamm-plaatje uit No Biz Like Show Biz uit te brengen. Misschien waren The Flintstones wel The Simpsons van hun generatie - zelfs mijn moeder, die anders niet echt meesurft op de hypes van het ogenblik, herinnerde zich bij het toevallig passeren nog bepaalde scènes uit de reeks en wist me te vertellen dat The Flintstones hét programma was waar men in de jaren 60 voor thuisbleef - maar de manier waarop Baldwin de featurette presenteert, is voldoende om, vooral dan als hij Barney Rubble doet, alle interesse in wat hij vertelt te doen verliezen. In "The Great Gazoo: From A To Zetox" vertelt animator Earl Kress over het concept van Gazoo, die oorspronkelijk, naast een dozijn andere weggestemde namen, The Wizard Of Ogg zou gaan heten. Gazoo was een bedenksel van scenariste Joanna Lee, ook bekend van bijrollen in onder meer Plan 9 For Outer Space en Leave It To Beaver en de 4 minuten durende featurette draait handig om de hete brij, dat Gazoo door de verenigde critici toen en nu meedogenloos werd neergesabeld. Ten slotte krijgen we een reclamespot te zien voor de regio 1-release van deze set die vreemd genoeg 4 disks telt.

CONCLUSIE
Seizoen 6 van The Flintstones haalt niet het niveau van sommige van de vorige reeksen, maar bevat best wat aardige afleveringen. Als je de snul van de planeet Zetox even wegdenkt...


cover




Studio: Warner

Regie: William Hanna & Joseph Barbera
Met: Alan Reed, Jean Vander Pyl, Mel Blanc, Gerry Johnson, Harvey Korman

Film:
5,5/10

Extra's:
2/10

Geluid:
8/10

Beeld:
7/10


Regio:
2

Genre:
Komedie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1965-66

Leeftijd:
AL

Speelduur:
626 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.33:1 PAL

Geluid:
Engels Mono 1.0
Frans Mono 1.0
Spaans Mono 1.0

Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
• Documentaire "The Flintstones Meet Pop Culture"
• Documentaire "The Great Gazoo: From A To Zetox"
• Trailer

Andere recente releases van deze maatschappij