:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> SHAWSHANK REDEMPTION, THE
SHAWSHANK REDEMPTION, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2009-03-30
FILM
Bankier Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt in 1949 veroordeeld tot tweemaal levenslang op verdenking van dubbele moord op zijn vrouw en haar minnaar, ondanks het feit dat hij zijn onschuld staande houdt. Hij is gedoemd om de rest van zijn dagen te slijten in de zwaarbewaakte Shawshank-gevangenis, waar schuld of onschuld van geen tel zijn. Gevangenisdirec­teur Norton (Bob Gunton) is een ziekelijk religieuze man, die gelooft dat de enige weg naar verlossing te vinden is in de bijbel. Andy's eerste weken in de gevangenis zijn een hel, onder meer omdat een gewelddadi­ge bende, de Zusters, regelma­tig seksuele 'diensten' van hem verlangt. Gelukkig is er ook nog Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), Red voor de vrienden. Red is een handige jongen die zowat aan alles van buiten de gevangenismuren kan geraken, uiteraard tegen de nodige betaling. Je moet natuurlijk iets doen om de tijd te doden, want alle pleidooien van Red voor vervroegde invrijheidsstelling belanden zonder uitzondering in de prullenmand.

Wanneer Andy, Red en enkele vrienden als klusje een dak moeten teren, hoort hij hoe de hoofdbewaker, kapitein Hadley (Clancy Brown), erover klaagt dat hij een recente erfenis door zijn vingers heeft zien glippen ten voordele van de fiscus. Omdat hij per slot van rekening ex-bankdirecteur is en de knepen van het vak kent, stelt hij de oorspronkelijk argwanende hoofdbewaker een financiele constructie voor zodat hij toch nog zijn geld kan behouden en hij vraagt in ruil... enkele biertjes voor hemzelf en zijn vrienden. Hadley kan zijn oren niet geloven, maar hij gaat toch op het voorstel in, waardoor Andy aan respect en vertrouwen wint bij zijn medegevangenen. Wanneer Andy voor de zoveelste keer misbruikt wordt door de Zusters, slaat een dankbare Hadley hun leider zonder veel blikken of blozen kreupel.

Tot zijn grote verbazing wordt Andy de daaropvolgende maanden door tal van cipiers benaderd, die allemaal financieel advies vragen. Zelfs de directeur erkent Andy's talent en laat hem een deel van de boekhouding van de gevangenis doen; het geld dat verdiend wordt met een door Norton uitgedokterde rehabilitatieproject, waarbij gevange­nen buiten de muren van Shawshank als arbeidskracht (jawel, flink onder de prijs) worden ingezet, wordt door Andy beheerd, maar op verzoek van Norton gebeurt dat allemaal zonder medeweten van de fiscus. Voor hemzelf en zijn vrienden probeert Andy dagelijks het onmenselijke gevange­nisregime te verlichten. Zo zet hij na lang aandringen een complete mediatheek op poten, met alles erop en eraan, en helpt hij ook zijn medegevangenen met het behalen van een diploma via schriftelijk onderwijs.

Enkele jaren later arriveert Tommy Williams (Gil Bellows) in Shawshank, een jonge kruimeldief met een haarcoupe zoals Elvis en het verstand van Eddy Wally. Hij klopt bij Andy aan om ook zijn diploma te behalen en wanneer ze met elkaar vertrouwd geraken, vertelt Tommy dat hij ooit in de cel heeft gezeten met de echte moordenaar van Andy's vrouw, die daar nooit voor opgepakt is. Andy stapt met Tommy's getuigenis naar de directeur, maar die laat Tommy op gewetenloze wijze vermoorden door een van zijn bewakers. Als Andy immers zou vrijkomen, zou zijn zwarte boekhouding aan het daglicht komen, zelfs wanneer Andy hem strikte geheimhouding belooft. Om hem moreel te breken, laat Norton Andy enkele maanden (!) in de isoleercel gooien. Bij zijn terugkeer bij zijn medegevangenen lijkt Andy's wil totaal gebroken. Red vreest dat hij domme dingen zal doen... Maar zelfs binnen gevangenismuren gaat hoop vaak een eigen leven leiden en is er toch nog altijd een klein beetje gerechtigheid te bespeuren.

Films krijgen hun legendarische reputatie niet opgespeld tijdens hun reguliere doortocht in de bioscopen, maar meestal achteraf, na een goeie campagne van mondelinge reclame, valt hen toch het succes te beurt die ze feitelijk verdienen. The Shawshank Redemption  is het prototype van zo'n film; brak de film aanvankelijk geen potten, dan is die intussen doorgegroeid tot wat als één van de beste films aller tijden wordt beschouwd, die al sinds jaar en dag op de eeuwige nummer twee-positie is gestrand op de toonaangevende Internet Movie Database, slechts van de toppositie gehouden door de eerste Godfather-film - een film die naar mijn bescheiden mening zeker niet de positie van absolute nummer één verdient, maar soit. In 2000 was mijn eerste bespreking voor DVD Info net de eerder uitgebrachte Universal-versie van deze film. Na het vervallen van de rechten, heeft Dutch FilmWorks de kans schoon gezien om de film op te vissen en toe te voegen aan haar fonds "Essential Cinema"-collectie, waarin een hoop films terug te vinden zijn waarvan het essentieel-zijn discutabel is. Maar niet voor deze Shawshank Redemption, een fijngevoelig en doorleefd verhaal met een bijzondere, bijna magische plot, gedetailleerd uitgewerkte realistische karakters en een vleugje eeuwigheidswaarde. Drie decennia lang, gesymboliseerd door de affiches die Andy achtereenvolgens in zijn cel heeft opgehangen (Rita Hayworth voor de jaren '50, Marylin Monroe voor de sixties en Raquel Welch voor het decennium 1970) zien we het regime in de gevangenis evolueren van een harde, haast Spartaanse leefwijze tot een iets gematigdere koers waarmee directeur Norton graag uitpakt en waarin rehabilitatie het sleutelwoord lijkt te zijn. Lijkt, want uiteindelijk verandert er bitter weinig, en vooral diegenen die niet op vervroegde vrijlating of samendrukbare straffen mogen rekenen, komen op het einde van de dag telkens weer in hetzelfde straatje zonder einde terecht.

De acteerprestaties zijn zonder meer verbluffend. de onderkoelde maar doorleefde act van Tim Robbins (Arlington Road, Mission To Mars, The Hudsucker Proxy) bewijst eens te meer dat hij een rasechte karakteracteur kan zijn, wanneer hij dat wil. Van een onzekere fish - een verse gevangene - die tot voorwerp van een loterij wordt gedegradeerd over wie er het eerst zal instorten, ontpopt hij zich tot compassieuze medegevangenen die respect afdwingt van zijn medelotgenoten. De verandering in zijn personage weet Robbins heel geleidelijk aan te brengen, zodat je niet te zeer gebruskeerd geraakt door het tijdverloop. De intussen legendarische status van The Shawshank Redemption heeft de acteur een dijk van een erkenning opgeleverd, waardoor hij ook rollen aangeboden kreeg in kwaliteitsfilms als Mystic River, maar af en toe struikelt de man toch ook over kalkoenen van het genre Anchorman: The Legend Of Ron Burgundy en Austin Powers 2, films die een acteur van zijn klasse best in maar héél kleine lettertjes of beter helemaal niet op zijn CV vermeldt. Het verbale pingpongspel tussen hem en de zichzelf als ouwe rot bestempelende Morgan Freeman, die met zijn rol hier mogelijk de beste in een al zeer rijk gevulde carrière neerzet, getuigt van grote klasse en het geeft de film een vaart waardoor je nauwelijks merkt dat die meer dan twee uur lang is. The Shawshank Redemption straalt als een heldere komeet aan de hemel: zonder dwaze verhaalkronkels zoals die in Stephen Kings werk wel eens binnensluipen, of een paranormale insteek zoals het thematisch zeer gelijkende The Green Mile, overigens ook van de hand van Frank Darabont, is het verhaal tegelijkertijd eenvoudig en toch verfijnd, met een plot die iedereen kon bedenken, maar waarbij King toch met de pluimen gaat lopen als schrijver van de oorspronkelijke novelle Rita Hayworth And The Shawshank Redemption. Ondanks zeven Oscar-nominaties greep The Shawshank Redemption naast de prijzen; jammer, want zeker het scenario en de bijrol van Morgan Freeman waren terechte kandidaat-winnaars.

BEELD EN GELUID
En nu is deze film dan op Blu-ray uitgebracht. Deze versie bevat een redelijk goede high definition-beeldtransfer die misschien niet haarscherp is, maar waarin de texturen van de troosteloze gevangenis essentieel goed weergegeven worden. Het zwartniveau is helaas niet overal even diep en de kleuren neigen wat naar de bleke kant, maar de transfer is proper, niet te grainy, de kleine compressieprobleempjes van de dvd-release zijn opgelost en de bijzonder mooie cinematografie komt goed tot haar recht, vooral in de schaarse scènes die zich buiten afspelen, zoals die waarin Andy en zijn makkers het dak teren. Toch is het beeld over het algemeen wat soft. Ook op vlak van audio moeten we vaststellen dat de buitenlandse releases kunnen uitpakken met een TrueHD-geluidstrack, terwijl we het hier moeten stellen met een gewone Dolby Digital 5.1-track. The Shawshank Redemption is niet echt een film die zich leent om groots uit te pakken met immense surroundeffecten, maar de dialoog is helder, de vertelstem van Morgan Freeman klinkt bijzonder warm, en de enige keer dat de achterkanalen worden gelucht, zoals in de scène waarin Andy La Nozze Di Figaro door het intercomsysteem laat weerklinken, of wanneer er een gevangene wordt doodgeschoten, klinkt het geheel aanvaardbaar. Eén van de scènes die me qua surroundgebruik het meest heeft overtuigd is die waarin een medegevangene over de vloer in zijn cel wordt gesleept om vervolgens het pak rammel van zijn leven te krijgen.

EXTRA'S
Jammer genoeg wordt de fout opnieuw gemaakt om The Shawshank Redemption zonder hetzelfde pakket extra's uit te geven dat de verzorgde buitenlandse versies wel hebben. Ditmaal krijgen we echter wel een (Nederlands ondertitelde!) audiocommentaar, ingesproken door regisseur Frank Darabont. Hierin vertelt hij uitgebreid hoe hij het werk van Stephen King heeft aangepast, hier en daar het verhaal heeft ingekort of juist uitgerokken, en hij vertelt onder meer ook over de spanningen op de set. De mooie documentaires die onder meer op de Amerikaanse Blu-ray te vinden zijn, moeten we hier schandelijk missen. Eén en ander heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de rechten van de film in het buitenland bij een andere filmmaatschappij, namelijk Warner, zitten. De schijf zit in een mooi en stijlvol kartonnen doosje.

CONCLUSIE
The Shawshank Redemption is nog altijd een inspirerende film, die er met de tijd alleen maar beter op is geworden en die in 1995 schromelijk is achteruitgesteld bij de Oscar-uitreiking. De Blu-ray-presentatie is aanvaardbaar, maar een versie met vergelijkbare extra's als in het buitenland was mooi geweest.



cover




Studio: Dutch FilmWorks

Regie: Frank Darabont
Met: Tim Robbins, Morgan Freeman, Bob Gunton, William Sadler, Clancy Brown, Gil Bellows, James Whitmore

Film:
9/10

Extra's:
2/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8/10


Regio:
B

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1994

Leeftijd:
16

Speelduur:
143 min.

Type DVD:
SS-SL


Beeldformaat:
1.78:1 HD

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
Audiocommentaartrack door Frank Darabont

Andere recente releases van deze maatschappij