:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> GLADIATOR [2010 REMASTERED]
GLADIATOR [2010 REMASTERED] (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-07-25

FILM
Met meervoudig Oscar-winnaar Gladiator heeft regisseur Ridley Scott tegen alle tendenzen in een oud filmgenre, de sandalenfilm, nieuw leven ingeblazen. Het was alweer geleden van films als Ben-Hur en Spartacus dat er nog groots opgezette producties werden gemaakt over de Romeinse samenleving en Scott oordeelde dat met de cinematografische technieken van 1999 hij beslist een zekere meerwaarde kon bieden. En het dient gezegd: hij is in zijn opzet geslaagd. De veldslagen zijn spectaculairder opgevoerd dan in welke andere historische oorlogsfilm ook, de weergave van het oude Rome met o.a. de schitterende scènes in en rond het Colosseum zijn zinderend en de vele gevechtscènes in de arena blinken uit door dynamisme. De film verveelt ondanks zijn lengte (extended editie twee uur en vijftig minuten) geen seconde. Naast een boeiend verhaal, biedt de film ook een redelijk accuraat beeld van het Imperium Romanum in het begin van zijn vervalperiode. Hij vond navolging, onder meer bij Wolfgang Petersen die een paar jaar erna de legenden van Homeros deed herleven in Troy.

Generaal Maximus (Russell Crowe), een van oorsprong Iberische officier en een van de meest loyale aanhangers van keizer Marcus Aurelius (wijlen Richard Harris), leidt de strijd van het almachtige Romeinse leger tegen het laatste restje verzet van de barbaarse Germaanse stammen. Maximus kijkt verlangend uit naar het einde van de strijd om dan terug te keren naar zijn gezin in Spanje. Als de strijd gestreden is en de laatste barbaarse troepen op zeer gedetailleerde wijze in de pan zijn gehakt, neemt Marcus Aurelius Maximus in vertrouwen: nadat de strijd gestreden is, wil hij via politieke hervormingen de macht overdragen aan de Senaat en dus aan het volk. Dit is zeer tegen de zin van Aurelius' zoon Commodus (Joaquin Phoenix), een profiteur en lafbek eerste klas, die hiermee zijn kansen op het keizerschap aan zich voorbij ziet gaan. Hij vermoordt daarom zonder al te veel scrupules zijn vader en dwingt de troepen om aan hem, de nieuwe keizer, de eed van trouw te zweren. Alleen Maximus, die op de hoogte is van Aurelius' wens om het keizerschap te beëindigen, weigert om Commodus te volgen. Commodus laat hem arresteren en spreekt een doodvonnis uit over hemzelf en zijn gezin. Vechtersbaas Maximus kan echter zijn executiepeleton moeiteloos verschalken en spoedt zich naar huis, waar hij alleen nog de gevolgen van Commodus' schanddaad kan vaststellen: zijn vrouw en kind zijn op gruwelijke wijze vermoord.

Maximus zweert wraak, maar hij wordt al snel gevangen genomen door een bende slavenhandelaars en hij belandt uiteindelijk in Noord-Afrika. Door zijn vechtkunde valt hij in positieve zin op bij de slavenhandelaar Proximo (wijlen Oliver Reed), een voormalig gladiator die door zijn inzet in de arena uiteindelijk zijn vrijheid kon afkopen. Proximo geeft Maximus de kans om zich te bewijzen in het bloederige gladiatorenspel en, gedreven door wraakgevoelens, werkt Maximus zich op tot topstrijder in de arena. Hij mag uiteindelijk in het Colosseum optreden voor keizer Commodus.


Als Commodus verneemt dat de ongenaakbare gemaskerde gladiator niemand minder is dan de doodgewaande voormalige generaal van zijn vader, confronteert hij hem in de arena met de sterkste tegenstanders en de bloeddorstigste wilde dieren. Maximus zet echter zijn reeks overwinningen voort en wint de sympathie van het Romeinse publiek. Ook krijgt hij het bezoek van Lucilla (Connie Nielsen), de zus van de keizer, met wie hij ooit een verhouding had. Ze licht hem in over het feit dat Commodus de macht van de Senaat definitief wil breken om als alleenheerser door te gaan. Maximus steunt de verzetbeweging van senator Gracchus (Derek Jacobi) tegen de keizer om de wil van Aurelius te respecteren. Lucilla wordt echter gedwongen om de plannen van de verraders aan Commodus op te biechten als die haar zoontje dreigt te vermoorden. Omdat niets wat hij op Maximus afstuurt zijn tegenstander schijnt te deren, zal Commodus uiteindelijk zelf de confrontatie met Maximus in de arena aangaan.

De acteurs geven allemaal het beste van zichzelf: Russell Crowe is uiterst overtuigend als de getormenteerde generaal die geen zielenrust kan vinden vooraleer hij zijn vrouw en kind gewroken heeft. Ook Joaquin Phoenix als de geestelijk gestoorde en incestueus geobsedeerde usurpator-keizer Commodus zet een glansrol neer, evenals de tegen het einde van de filmopnamen overleden Oliver Reed als de oude mentor Proximo. Maximus' beste maat in de arena, Juba, legde acteur Djimon Hounsou ook geen windeieren, want hij mocht sindsdien onder meer een rol in de reeks Alias achter zijn naam schrijven, alsook rollen in onder meer The Island, Blood Diamond en Eragon. De gevechtscènes zijn naast uiterst realistisch echter ook zeer bloederig en niet geschikt voor kijkers met een gevoelige maag. In deze uiterst gevarieerde cocktail van liefde, verraad, intriges en vooral veel geweld, passeert de ene onvergetelijke scène na de andere: Maximus wiens troepen elk woord van hun leider als nectar naar binnen zuigen, Commodus die zich zichtbaar moet bedwingen om zijn zus niet te bespringen, de slachtorgieën die zich in de arena afspelen, ze hebben allemaal iets authentieks. Misschien afgezien van de televisieserie Rome die het met een veel bescheidener budget moest stellen, is dit één van de visueel knapste recreaties van het oude Rome op het toppunt van haar macht. Ik hou echter vooral van Gladiator omwille van de schitterende fotografie die beroert - de gewelddadige slachtingen worden met een zekere visuele esthetiek toch draaglijk gemaakt zonder aan gore-level in te boeten - en ontroert . De slotscène is er nog altijd één waarbij je moeilijk droog kan blijven.

Deze Blu-ray bevat zowel de theatrical cut als de extended edition, die beide reeds vroeger op dvd te koop waren, nu met seamless branching broederlijk naast elkaar strijdend om de gunst van de kijker. In het inleidend filmpje van de Extended Edition geeft regisseur Ridley Scott echter duidelijk te kennen dat deze niét de director's cut is - dat is de versie die in de bioscoop te zien was - en dat de andere cut gewoon meer materiaal bevat dat gesneuveld is in de theatrical cut - ongeveer 15 minuten, verspreid over de hele film. Scott wil het niet met zoveel woorden gezegd hebben, maar hij heeft duidelijk zijn reserves bij deze release. Wat de film zelf er niet slechter op maakt, natuurlijk. De extended cut bevat grotendeels dezelfde scènes als die die op de release van de theatrical cut in de extra's-sectie terug te vinden waren, maar nu beter gemonteerd. Deze scènes zitten verspreid over de hele film en een echte lijn is er niet in te trekken, behalve dan dat de subplot waarin senator Gracchus samen met Lucilla en enkele anderen plannen smeedt om Commodus af te zetten, enkele significant langere nieuwe stukken oplevert. Het is vooral Connie Nielsen die meer screen time krijgt in de langere versie. Er zit ook nog een volledig nieuwe scène in waarin Commodus - tevergeefs - tijdens één van zijn legendarische zenuwtoevallen poogt om een standbeeld van zijn vader te onthoofden, en één waarin hij de verantwoordelijken voor Maximus' ontsnapping laat executeren. Ook de tocht van Maximus naar huis om de schade op te meten lijkt iets langer en één scène die echt wel verschilt van de theatrical cut, is die waarin Commodus zijn intrede in Rome doet: in deze versie wordt hij daarbij door het publiek ondubbelzinnig uitgejouwd en krijgt hij zelfs de belediging "usurpator" naar ht hoofd geslingerd. Geen van de nieuwe scènes verstoort het tempo van de film, behalve misschien deze laatste, omdat die nogal erg contrasteert met de populaire Commodus die 150 dagen lang brood en spelen op het menu zet en wiens populariteit pas begint te tanen naarmate die van Maximus toeneemt. Is de extended edition nu beter dan de theatrical cut? Zonder afbreuk te willen doen aan de film zelf: nauwelijks. Scott verkoos zelf de theaterversie en wij zijn geneigd hem gelijk te geven. Het feit dat de film in zijn oorspronkelijke versie al overladen werd met Oscars zegt genoeg over zijn kwaliteit. De keuze is echter aan de kijker en dat is een prima uitgangsprincipe.

BEELD EN GELUID
Universal releaste eerder Gladiator op Blu-ray in een fel gecontesteerde versie die duidelijk geplaagd werd door een probleem i.v.m. de digitale ruisonderdrukking. Dit had onder meer tot gevolg dat er flink wat rood uit het beeld was gefilterd, dat alle natuurlijke grain uit het beeld was verdwenen, maar ook dat de gezichten er als wassen beelden uitzagen. Tot overmaat van ramp was er in de openingsscène over de slag in Germania zodanig ijverig aan de digitale filters gedraaid dat niet alleen rondvliegende pijlen waren verdwenen, maar ook hele vuurballen plots de fysieke gave hadden om in mid air te verdwijnen om dan even verderop weer te verschijnen. Het volledige relaas van deze gebrekkige release kan u overigens op de bovenstaande link lezen. De officiële versie van Universal luidt nog altijd dat er met de vorige versie niets mis was, maar dat aangezien er een niet onaardig aantal mensen de digitale noisereductieversie niet lustten, er toch een rerelease is gepland met een beeld dat meer aanleunt bij de cinemaversie, alsook de eerder op dvd uitgebrachte 2-diskversie en 3-disk extended edition .


Deze nieuwe versie had een tentatieve releasedatum van 1 juli 2010, maar de disk bleek niet in de rekken te liggen wegens het feit dat de metalen steelbooks niet op tijd af zijn geraakt. Universal heeft dan maar de nieuwe versie, die ze labelen als "10th Anniversary Edition" in de oude doosjes gestopt en een sticker op de doosjes geplakt; de nieuwe versie is dus op zicht onderscheidbaar doordat er een nieuwe extra op disk staat (een applicatie voor één of ander stuk technische rommeltje van Apple), alsook aan de nieuwe barcode, namelijk 5050582773859. Helaas zijn niet alle winkels even goed op de hoogte van de verschillen tussen de twee versies en vooral in winkels die ongesealde exemplaren verkopen, waarbij de disks in een lade achter de toog zitten terwijl de lege doosjes in de winkel staan, moet u uit uw doppen kijken dat u niet de verkeerde disks krijgt; de disks zelf zijn namelijk amper van elkaar te onderscheiden. Op de datazijde van de disk kan u in tegenlicht altijd de persingscode checken: die van de buitenste ring is L0 G51-28647/1 V02 POk en die van de binnenste ring L1 G51-28647/2 V02 DWM.

Maar het goede nieuws is dat de nieuwe versie een veel betere beeldtransfer heeft dan de vorige. De gezichten zien er niet meer uit alsof ze gezandstraald zijn; het reliëf en de poriën, evenals de verwondingen van Maximus komen een stuk beter uit de verf, de halo's rond de Pretoriaanse wachten in het Colosseum zijn verdwenen en de huidtinten neigen naar een meer realistisch roodoranje dan naar het bleekblauwe. Het hele kleurpalet is overigens verschoven en het geheel lijkt niet langer op een goedkoop waterverfschilderijtje. Het zijn niet alleen dergelijke opvallende details in een screenshot die het hem doen, het geheel laat een veel rustigere en evenwichtigere indruk qua motion flow na die minder pijn doet aan de ogen. Ondanks het feit dat er ditmaal niet maniakaal met een scherptefilter over het beeld is gegaan geeft het geheel een scherpe, contrastrijke indruk. Vanaf de uitval van de Germanen over de sneeuw in Marcus Aurelius' kamp tot in de woestijn van Afrika, tot en met de rozenblaadjes in het Colosseum: alles ziet er opnieuw uit zoals het vanaf de eerste keer behoorde zijn. Naarmate u over meer high end-apparatuur beschikt, wordt het verschil met de oude versie alsmaar pijnlijker duidelijk.

De DTS-HD MA 5.1-soundtrack is zeker één van de betere; de pijlen zoeven in het rond, de menigte in het Colosseum weerklinkt langs alle kanten en het subtiele geluid van stalen zwaarden die uit hun metalen schede worden getrokken, mist zijn doel niet. Eén van mijn favoriete scènes is die waarin Maximus en zijn medeslaven het in de arena tijdens een restage van de slag bij Carthago opnemen tegen strijdwagens met ziekelijk over elkaar schurende messen aan de wielen. De scène eindigt in de grootste chaos wanneer de strijdwagen wordt omgegooid en in de coulissen terechtkomt. Toch blijven alle details genuanceerd en duidelijk overkomen. Het is echter niet alleen bij de geweldige spektakelscènes dat er op de kwaliteit wordt gelet, ook wanneer bijvoorbeeld Maximus en Marcus Aurelius in de knusse vertrekken van de tent van de keizer overleg plegen, wanneer Commodus en Lucilla in een rammelende trekkar op het slagveld arriveren en wanneer de gefrustreerde Commodus op het standbeeld van zijn vader begint in te hakken, wordt er aandacht besteed aan de atmosfeer. Eén of twee keer heb ik bij iets luidere effecten een klein beetje vervorming gehoord.

EXTRA'S
Man, man, man! Ik had gehoopt om al het materiaal van zowel de 2-diskversie als de 3-diskversie terug te vinden op Blu-ray. Niet alleen is mijn dagdroom werkelijkheid geworden, d'r zit namelijk nog méér materiaal op dan tot nog toe beschikbaar was. Na het maken van de versiekeuze op de eerste disk, krijgt u de mogelijkheid om de film te bekijken met twee verschillende audiocommentaren. In beide geeft regisseur Ridley Scott acte de présence, overvloedig duiding gevend bij de artistieke keuzes die hij in deze film heeft gemaakt. Op de theatrical cut wordt hij vergezeld door fotografie-regisseur John Matheson en editor Pietro Scalia; op de extended edition bestaat het gezelschap uit goeie ouwe Russell Crowe. Het is de allereerstecommentaar die Crowe insprak en het is dezelfde als op de extended edition. Zowel Crowe als Scott laten duidelijk uitschijnen dat Gladiator één van hun meest gekoesterde projecten was en nog steeds is. De heren spreken met veel kennis van zaken en laten een intelligente indruk na. D'r is één erg ergerlijk feit en dat is dat geen van beide tracks voorzien is van Nederlandse ondertitels, wat op zich niet zo'n ramp is, maar wel raar aangezien ondertitels in zowat elke andere taal beschikbaar zijn. Wie voor de extended edition kiest, krijgt ook de inleiding door Scott, die benadrukt dat de tweede versie gewoon een langere versie van de film is, maar géén director's cut. Kiest u voor de theatrical cut, dan kan u in het menu de verwijderde scènes gewoon optioneel bekijken.

Nieuw op de eerste disk zijn twee U-control opties. Scrolls Of Knowledge geeft de kijker de mogelijkheid om stukken uit de film te selecteren aan de hand van historische trefwoorden. Een soortgelijk bladwijzersysteem is Visions From Elysium, waarbij het niet over de inhoudelijke, maar over de filmische aspecten van Gladiator gaat. U kan daar al een selectie maken van topics die u interesseren, maar het nut daarvan ontgaat me, want ze worden toch pas geactiveerd als u disk 2 in de speler stopt. Waarop overigens deze feature óók terug te vinden is.

Deze versie bevat ook nog een Pocket Blu-toepassing. Dit zou het mogelijk moeten maken om de Blu-ray te bedienen via een telefoon of iPod van Apple, maar aangezien dergelijke rommel bij mij niet in huis komt, kan ik niet testen of u hier iets aan heeft. Inhoudelijk lijkt het me echter niet iets waardoor de film of de disk staat of valt. De applicatie is wél handig om de oude, foutieve disk van de nieuwe te onderscheiden.

We overlopen even de talrijke features die op de tweede disk worden aangeboden:

Documentaire "Strength And Honour: Creating The World Of Gladiator" (197 min.)
Deze documentaire was eerder al terug te vinden op disk 2 van de 3-diskversie. Deze megafeaturette bestaat uit 7 deeldocumentaires, maar laat zich perfect bekijken als één lange, comprehensieve making-of-documentaire, die uiteraard de intrinsieke waarde van standaard promotiemateriaal vele malen overstijgt (wetende dat de gemiddelde aandachtsboog van een televisiekijker het halfuur niet overschrijdt). In Tale Of The Scribes (34 min.) gaan we op zoek naar de oorsprong van het script en naar de manier waarop Ridley Scott zijn naam aan het project verbond, waarvan het succes helemaal niet gegarandeerd was: het project was peperduur, alle sandalenfilms van de afgelopen 40 jaar waren zonder uitzondering geflopt en een film over een slaaf die als entertainment zijn medeslaven aan mootjes hakt, was ook al niet wervend. Dit segment bevat veel goed interviewwerk met cast en crew, zowel on- als off-stage. The Tools Of War (13 min.) belicht uitvoerig de logistieke nachtmerrie om duizenden attributen, vooral wapens en harnassen, te maken, om maar te zwijgen over het zwaardere tuig zoals katapulten en dergelijke voor de massaveldslagen. Een gelijkaardig probleem ontstond bij het ontwerpen van de kostuums, zowel voor de duizenden figuranten als voor de protagonisten. In Attire Of The Realm (20 min.) leren we hoe de kostuumafdeling een evenwicht moest zoeken tussen historische accuraatheid en het verschaffen van een eigen identiteit aan de verschillende hoofdpersonages. The Heat of Battle (66 min.) is het langste fragment en het voert ons mee naar het belangrijkste deelproces van het maken van het film: het draaien zelf. De uren in de make-upkamer voor de veldslagen, het engelengeduld van de acteurs bij het draaien onder de meedogenloze Maltese zon, het opbouwen en vervolgens weer afbreken van gigantische tentenkampen... het verhaal van het maken van deze prent is al een episch drama op zich. Shadows And Dust (25 min.) is misschien het meest beklijvende fragment: het toont ons hoe de producenten van de film het plotse overlijden van acteur Oliver Reed hebben opgevangen en hoe ze het minimale beeldfragmenten dat ze met hem schoten voor een maximaal effect uitgerokken hebben. De documentaire is tegelijk een mooi eerbetoon aan de acteur en bevat nog tal van niet eerder vertoonde interviewfragmenten. In The Glory Of Rome (20 min.) is de voornaamste ster de computer: er wordt getoond hoe via CGI de imposante decors en de mensenmassa's zijn gecreëerd. De logische afsluiter is de documentaire Echoes In Eternity (19 min.), die het commerciële en kritische succes van de film (lees: de Oscar-toevloed) kadert. Strength And Honor: Creating The World Of Gladiator is gewoon een goede documentaire, goed en evenwichtig samengesteld door het team van Charles de Lauzirika, die blijkbaar zeer goede toegang had de verschillende beeld- en geluidsbronnen. Het vertrouwen en het wederzijds respect tussen de Lauzirika en Scott zal hier wel niet vreemd aan zijn. De Lauzirika slaagt erin om een veelbesproken film als Gladiator toch nog vanuit een andere invalshoek te kijken. Zowel letterlijk als figuurlijk, want veel van de gebruikte filmfragmenten zijn uit andere hoeken geschoten dan die die uiteindelijk in de film zijn gebruikt, wat je als kijker toch als erg verrassend ervaart. De sectie bevat nog een lijstje credits en een enhanced video mode.

Image And Design
Nog materiaal van de 3de disk van de 3-diskversie: een mix van beeldfragmenten en fotogalerijen. In de eerste sectie vinden we onder Production Design een featurette met conceptueel artiest Arthur Max (10 min.), die een hoop decors en sets heeft uitgetekend, samen met een erg comprehensieve galerij van zijn werk. Naast enkele grotere galerijen met concepten van Germania en Rome, vinden we ook meer bescheiden sets van interieurs, om dan te eindigen met een vergelijkende studie over het Colosseum van Rome, waarbij schetsen naast foto's van interieur en exterieur worden geplaatst. In Storyboarding krijgen we eerst een inleiding door sketchartiest Sylvain Despretz (14 min.), alvorens we de storyboards zelf mogen bekijken. Voor drie gevechtsscènes is er een storyboard-to-film-vergelijking, waarin je gebruik kan maken van de multi angle-opti, én via de audioknop ook nog eens het bijpassende commentaar van Despretz kan beluisteren. Daarnaast vinden we een tiental zeer uitgebreide storyboardgalerijen, onder meer Scotts fameuze "Ridley-grams" (zeer eenvoudige krabbeltjes) en de fameuze niet voort uitgewerkte neushoorngevechtsscène (die niet is opgenomen wegens gebrek aan een gedomesticeerde neushoorn). De Costume Design Gallery toont ons nog 6 uitgebreide kostuumontwerpen - tekeningen en foto's van Maximus, Commodus, Lucilla, Proximo, de gladiatoren en laat ons zeggen, "de rest". Photo Galleries bevat, zoals de naam het zegt, 11 fotogalerijen: één in Germania (feitelijk in Groot-Brittannië) en één in Marokko, acht op Malta waar de scènes "in Rome" zijn opgenomen en nog een laatste galerij met promotiefoto's. In Weapons Primer: Simon Atherton (5 min.) zien we hoe er voor de film duizenden wapens zijn gesmeed.


Abandoned Sequences & Deleted Scenes
Hierin vinden we nog 4 verwijderde scènes. Alhoewel: twee ervan zijn enkel storyboards (waaronder de fameuze neushoornscène) en eentje is een knappe alternatieve openingssequentie, die de film echter nóg langer zou g maken. We denken echter niet dat dit materiaal nog stof genoeg biedt voor een Gladiator Special Extended Director's Ultimate Cut Edition.


The Aurelian Archives
Deze sectie bevat essentieel al het materiaal dat op de bonusdisk van de theatrical edition te vinden was, aangevuld met nog één documentaire uit de 3-diskversie die in de vorige sectie ontbrak en om de één of andere reden hier is ondergebracht, plus nieuw materiaal. In de 25 minuten durende documentaire The Making Of Gladiator (25 min.) krijgen we de lokaties te zien waarop de film is geschoten, zoals Malta en Marokko, en fragmenten uit de film worden afgewisseld met interviews met o.a. Russell Crowe. Gladiator Games: Roman Blood Sport (50 min.) biedt een fascinerende kijk op de geschiedenis van de Romeinse circusspelen, waarbij ook de parallel wordt getrokken met films als Spartacus én moderne gevechtssporten. In Hans Zimmer: Composing Gladiator (25 min.) laat Zimmer, die vóór het succes van Gladiator bekend was van onder meer soundtracks voor films als Rain Man en The Lion King, en Lisa Gerard ons een blik gunnen achter de schermen over hoe ze bij het Gladiator-project betrokken geraakten. Netjes, alleen is de commerciële plug om het soundtrackalbum te kopen iets té voor de hand liggend. Nieuw is An Evening With Russell Crowe (28 min.), een avondje waarin het publiek vragen kan stellen aan de acteur, waarschijnlijk memorabel omdat Crowe voor de verandering niemand bekogelt met telefoontoestellen. Ook Maximus Uncut: Between Takes with Russell Crowe (8 min.) is een nieuw, lichtvoetig stukje film waarin Russell Crowe op de set een paar keer minder ernstig te zien is. De notes-only feature My Gladiator Journal, by Spencer Treat Clark verschaft ons een blik op het dagboek van Spencer Treat Clark, de jongen die Lucius speelt in de film, en biedt ons een redelijk interessante kijk op de film. VFX Explorations: Germania And Rome (23 min.) is dan weer een overblijfseltje van de 3-diskversie, een toemaatje voor de liefhebbers van de computergegenereerde decors, waarin de ontwikkeling van sommige computershots nog eens gedetailleerd wordt toegelicht. Met Trailer & TV-spots wordt de extra'ssectie uiteindelijk afgesloten met de teaser trailer, de theatrical trailer en 20 televisiespots.


CONCLUSIE
Deze versie van Gladiator is in tegenstelling tot de voorgaande absoluut vrij van fouten en na  Pirates Of The Caribbean,
The Fifth Element en Saving Private Ryan - helaas - de zoveelste disk die op korte tijd moet worden teruggeroepen wegens technische onvolkomenheden. Of er ook in de Benelux een inruilprogramma komt om de bezitters van een foutieve disk tevreden te stellen is op het ogenblik van schrijven nog niet duidelijk, alhoewel er in Amerika en het Verenigd Koninkrijk blijkbaar al een hotline is geopend. Laten we er echter filosofisch bij blijven en vooral onthouden dat het dankzij de mondigheid van de consument is, die zich niet langer zomaar willekeurig een oor laat aannaaien, dat er op dit vlak iets beweegt.




cover



Studio: Universal

Regie: Ridley Scott
Met: Russell Crowe, Joaquin Phoenix, Connie Nielsen, Oliver Reed, Derek Jacobi, Djimon Hounsou, Richard Harris

Film:
9/10

Extra's:
10/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
9,5/10


Regio:
B

Genre:
Historisch

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2000

Leeftijd:
16

Speelduur:
171/155 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HDMA 5.1
Frans DTS 5.1
Italiaans DTS 5.1
Duits DTS 5.1
Spaans DTS 5.1
Portugees (Brazilië) DTS 5.1
Spaans Latijns-Amerika DTS 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees (Brazilisch), Spaans Latijns-Amerikaans, Deens, Fins, Noors, Pools, Zweeds, Chinees
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Audiocommentaar van Ridley Scott, John Matheson en Pietro Scalia op de TC
• Audiocommentaar van Ridley Scott en Russell Crowe op de EE
• Inleiding door Ridley Scott
• U-control:
- Scrolls of knowledge
- Visions from Elysium
• Pocket Blu
• 13 Verwijderde scenes
• Visions from Elysium: Topic portal
• Documentaire "Strength And Honour: Creating The World Of Gladiator":
- Tales from the Scribes: story development
- The tools of war: weapons
- Attire of the realm: costume design
- The heat of battle: production journals
- Shadows and dust: resurrecting Proximo
- The glory of Rome: visual effects
- Echoes in eternity: releases and impact
- Credits
- Enhanced Video Mode
• Image And Design:
- Production design:
- - Production design primer: Arthur Max
- - Production design gallery I
- - Production design gallery II
- Storyboarding:
- - Storyboard demonstration Sylvain Desprets
- - 3 multi-angle comparisons
- - Storyboard archives
- Costume design gallery
- Photo galleries I en II
- Weapons primer: Simon Atherton
• 5 Abandoned sequences & Deleted scenes
• The Aurelian Archives:
- The making of Gladiator
- Gladiator Games: Roman Blood Sport
- Hans Zimmer: Composing Gladiator
- An evening with Russell Crowe
- Maximus uncut: between takes with Russell Crowe
- My Gladiator journal by Spencer Treat Clark
- VFX Explorations: Germania And Rome
- 2 trailers
- 20 tv-spots

Andere recente releases van deze maatschappij