:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> PHONE BOOTH
PHONE BOOTH (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-12-12
FILM
Gladde paling Stu Shepard (Colin Farrell), werkzaam in de film-PR-business, en in die hoedanigheid zijn leven vullend met voortdurend mensen te beliegen en te bedriegen, staat een onaangename verrassing te wachten. Elke dag belt hij naar zijn minnares, Pam (Katie Holmes) vanuit een telefooncel, opdat het nummer niet op zijn afschrift van zijn GSM zou te zien zijn, waar die onder ogen zou kunnen komen van zijn vrouw Kelly (Radha Mitchell). Op een dag wordt hij tot zijn grote verbazing zélf opgebeld door iemand die beweert Stu onder schot te houden. Om hem te overtuigen van zijn kunnen, schiet de scherpschutter (Kiefer Sutherland) een pooier neer die vond dat Stu te lang in de telefooncel stond. Prompt staat het hele politieapparaat van New York bij de telefooncel, terwijl de mysterieuze beller Stu onder lichte dwang ertoe aanzet om eindelijk eens schoon schip te maken in zijn relaties. Onder dwang moet Stu toehoren hoe de beller doodleuk aan Pam vertelt dat Stu, in tegenstelling tot wat hij tegen haar beweerde, wél getrouwd is, en zijn belofte om haar acteercarrière aan te zwengelen feitelijk een lam excuus was om haar het bed in te krijgen. De politie denkt echter dat Stu de pooier heeft neergekogeld, en zijn maar al te bereid om hem bij de minste verdachte beweging van een paar extra tochtgaten te voorzien. Wanneer dan ook nog eens zowel Kelly als Pam op de plaats van de moord opduiken, heeft de schutter Stu helemaal in de tang. De enige die zijn hoofd koel houdt is politiechef Ramay (Forest Whitaker), die als enige schijnt door te hebben dat Stu niet voor zijn plezier aan de lijn wil blijven in een half tot schroot gemepte telefooncel. Slimme jongens bij de politie!

Phone Booth
bewijst dat zelf in Hollywood toch af en toe nog eens plaats is voor een interessant filmexperiment, zoals een film met een scenario dat zich nagenoeg volledig in een telefooncel afspeelt en tóch blijft boeien. Het idee om een film volledig in een telefoonhokje te draaien was door scenarist Larry Cohen naar verluidt oorspronkelijk aan niemand minder dan Hitchcock aangeboden, maar die heeft nooit een passend scenario gevonden. Cohen heeft dan maar zelf laat in de jaren '90 het scenario zelf onder handen genomen, met het gekende resultaat. De release van de film zelf is enkele keren uitgesteld omwille van het feit dat Amerika in 2002 geteisterd werd door een golf aanslagen van een échte sluipschutter - die achteraf beweerde god te zijn. Overigens speelt de film zich af in New York, maar afgezien van een paar panoramische shots is de film wel degelijk in Los Angeles gedraaid. Natuurlijk is een deel van de spanning ook te wijten aan het feit dat de film "slechts" 81 minuten duurt, naar hedendaagse maatstaven een peulschil, maar dat heeft spijtig genoeg ook tot effect dat er niet echt veel tijd is om de personages deftig in hun decor te zetten. Het moet Colin Farrell wel nagegeven worden dat hij de film zowat op zijn eentje draagt, en dat op meer dan overtuigende manier doet, maar de manier waarop zijn personage geïntroduceerd wordt, is een beetje overhaast, en afgezien van een paar afgezaagde clichés over zijn wanordelijk liefdesleven wordt hij eigenlijk noch sympathiek, noch antipathiek voorgesteld, en dat maakt zijn personage een beetje moeilijk. Vooral omdat de reden waarom de sluipschutter het op hem gemunt heeft eerder aan de zwakke kant is, zeker wanneer die hem bijna al lachend vertelt dat zijn vorige twee slachtoffers een pedofiel en een corrupte zakenman waren, en een pain in the ass zijn vooralsnog niet wettelijk strafbaar is.

Desondanks is Farrell (Hart's War, Daredevil) nog steeds aan het groeien in zijn capaciteiten als acteur, en na het bekijken van deze Phone Booth denken we niet dat hij al aan de top van zijn kunnen zit. Voor Phone Booth heeft Joel Schumacher - zijn draak Bad Company - is plots vergeven en vergeten - ook wel redelijk wat mosterd gehaald bij de succesvolle TV-reeks 24, en dan hebben we het niet alleen over Kiefer Sutherland - die in de film nauwelijks te zien is, maar des te meer te horen - maar ook in het gebruik van split-screens, én in het feit dat de film zich ook quasi real-time afspeelt. Daarnaast haalt Schumacher af en toe ook wel nog wat uit met gedurfde camerastandpunten, kunstmatig versnellen en vertragen van het beeld, en vooral de briljante openingsscène waarin er een potje op los gefilosofeerd wordt over de rol die de telefoon in ons dagelijks leven speelt. Er dient ook nog gezegd dat de film op tien dagen tijd is gefilmd met een redelijk "bescheiden" budget van "amper" 10 miljoen dollar (Nota: wie een dergelijk bedrag er zonder verantwoording door mag draaien, mag mij altijd even bellen). Erg veel boodschap bevat Phone Booth niet, maar het is wel verdomd leuke cinema om naar te kijken.

BEELD EN GELUID

De Blu-ray biedt ten opzicht van de dvd toch een beetje meerwaarde. De aflijning is wat scherper en de kleuren lijken minder te fluctueren. Natuurlijk heeft de film nog altijd een air van imperfectie over zich, getuige de manier waarop de prent tot leven komt, die lijkt uit een handycam geschoten te zijn. De detaillering is veel beter, zo zien we onder meer een welbepaalde schotwond waar we niet over gaan in detail treden omwille van spoilergevaar veel explicieter in beeld komen. Vooral de geluidstrack heeft een stap voorwaarts gemaakt: in de DTS-HD MA 5.1-track wordt er volop met geluidseffecten gespeeld. Al wat er rondom de omgeving van de telefooncel afspeelt wordt naar de juiste richting gedraaid, alleen Kiefer Sutherlands stem klinkt gewoon "onnatuurlijk" met een diepe stilte op de achtergrond uit de voorste kanalen, zonder de minste vervorming, wat zijn alomtegenwoordigheid moet benadrukken. Dit is uiteraard geen fout bij het audiodepartement, dit is duidelijk een artistieke keuze. Het is ook niet altijd duidelijk of Sutherland nu de alwetende verteller is of een betrokken partij, dat onderscheid wordt in deze film bewust vaag gehouden.

EXTRA'S

In tegenstelling tot de dvd zijn er geen extra's te bespeuren: de audiocommentaartrack van Joel Schumacher en de making of-documentaire zijn op het veld van eer gesneuveld. Jammer! Enkel wat reclametrailers blijven over.

CONCLUSIE

Phone Booth is een intrigerende film die vooral aantoont dat Kiefer Sutherland niet meer dan zijn stem nodig om de kijker kipppenvel te doen krijgen. De Blu-ray is een film met moment, en zeer goed gebracht, maar het gebrek aan bonusmateriaal zou tot algemeen gemor moeten leiden.


cover



Studio: Fox

Regie: Joel Schumacher
Met: Colin Farrell, Kiefer Sutherland, Forest Withaker, Katie Holmes, Radha Mitchell

Film:
8/10

Extra's:
0/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
B

Genre:
Thriller

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2002

Leeftijd:
12

Speelduur:
81 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
8712626031949


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans DTS-HD 5.1
Duits DTS-HD 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Duits
Extra's:
• Cross-promotionele trailers


Andere recente releases van deze maatschappij