HANNA (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2025-08-18
FILM
Hanna (Saoirse Ronan) leeft met haar vader Erik Ritter (Eric Bana) in de bossen in het noorden, alwaar hij haar onderricht in overlevings- en vechttechnieken. Alhoewel Hanna over een encyclopedische kennis over vanalles en nog wat schijnt te beschikken, heeft ze in haar leven bijvoorbeeld nog nooit elektriciteit in werking gezien. Er staat in hun houthakkershut een knop met een zender, en Hanna wordt geïnstrueerd dat, eens ze op die knop drukt, haar missie begint, en ze een zekere Marissa Wiegler (Cate Blanchett) moet ombrengen, tenzij die haar eerst ombrengt. Afspraak is dat de beide elkaar weer zullen zien in Berlijn.

Hanna is echter niet zomaar een meisje. Ze is het produkt van een geheim onderzoek waarin er met het DNA van kinderen geknoeid werd, zodat ze opgroeien tot supersoldaten met verhoogde zintuigen en een bijzondere resistentie tegen pijn. Hanna wordt onderschept en overgebracht naar een onderzoeksfaciliteit in de woestijn van Marokko. Daar blijkt echter dat het redelijk moeilijk om haar in toom te houden, en een spoor van lijken achter zich latend, ontsnapt ze, en in het zog van een doodbrave familie die van niets weet (Jason Flemyng, Olivia Williams, Jessica Barden en Aldo Maland) maakt ze de oversteek bij Gibraltar. Wiegler heeft intussen een huurmoordenaar (Tom Hollander) achter haar aan gestuurd, maar die zal ook al snel ondervinden dat Hanna geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken.
Het concept van
Hanna is intussen al verkocht aan Netflix, die er een serie van hebben gemaakt, maar wij staan vandaag even stil bij het origineel. Regisseur Joe Wright weet deze actiethriller zeer artistiek in te kleden, onder meer door de finale
showdown te laten plaatsvinden in een verlaten attractiepark in Berlijn, maar ook eerder al zijn de decors van de geheime onderzoeksfaciliteit waar Hanna gevangen wordt gehouden, alsook de woestijn van Marokko, harde maar prachtige decors die de film cachet geven. Natuurlijk is er de verbetenheid waarmee de nog piepjonge Saoirse Ronan zich op haar zeventiende vastbijt in haar rol, maar het was zeker haar debuut niet; eerder was ze onder meer al te zien in
Atonement en
Houdini's Death Defying Acts, om er maar een paar te noemen. Later zou ze nog opduiken in onder meer de remake van
Little Women van Greta Gerwig; om maar te zeggen dat ze niet de eerste de beste is.
Hanna heeft bij momenten een hyperkinetische stijl die onder meer doet denken aan
Lola Rennt. Dat de soundtrack geleverd wordt door The Chemical Brothers, die het geheel vooral voorzien van pompende techno, is daar uiteraard niet vreemd aan. Joe Wright doet alleszins voldoende moeite om je als kijker bij de les te houden, en de flashbackscènes, waarin je ziet hoe Hanna's moeder (Vicki Krieps) om het leven is gekomen, zijn zeker niet verwarrend. Blijft nog de vraag hoe een zeventienjarige zodanig kan getraind worden dat ze de éne na de andere
special ops-agent bewusteloos slaat, maar dat zullen we omwille van de
suspension of disbelief maar omarmen.
BEELD EN GELUID
Hanna wordt uitgebracht door Sony Pictures, en dat staat meestal garant voor goede technische kwaliteiten. Hier is dat niet anders. De kleuren, van het wit van de besneeuwde Finse vlakten over het blauwgrijs van de onderzoeksfaciliteit over het bruingeel van de Marokkaanse woestijn, alles zit er bijzonder mooi en gesatureerd uit, met veel oog voor detail. Ook de snelle camerawissels veroorzaken geen noemenswaardige artefacts, alhoewel mensen die gevoelig zijn voor stroboscopische effecten, bij bepaalde scènes beter even de ogen dicht doen. De DTS-HD MA 5.1-track is dan ook nog eens overdonderend, waarbij de actie uit alle kanalen stroomt, op muziek van de Chemical Brothers, die een ietwat rare keuze zijn voor een film als deze, maar de mayonaise schijnt toch te pakken. Daarnaast worden er al eens wat auto's tegen elkaar geramd, wat ook met de nodige surrounds gepaard gaat, en de subwoofer is voortdurend actief. Enige puntje van kritiek is dat de stillere scènes soms net iets té stil zijn, zo is in sommige scènes broertje Miles amper te horen. Vandaar net geen 10/10.

EXTRA'S
Het
audiocommentaar van dienst wordt verzorgd door regissuer Joe Wright, die geen minuut zwijgt en een hoop informatie biedt over casting, fotografie, het verhaal, de decors en al wat u wil. Dan volgen enkele korte making of-documentaires, en die beginnen met
Adapt or Die (13:15), waarin de regisseur samen met Saoirse Ronan en Eric Bana de vechtchoreografie bespreekt, naast een korte blik over de twee personages. In
Central Intelligence Allegory (8:54) vervoegen Cate Blanchett en Tom Hollander, alsook auteur Seth Lochead, het gezelschap, met onder meer een bespreking van de elementen uit de sprookjes van Grimm, die centraal staan in deze film.
Chemical Reaction (6:06) gaat uiteraard over Tom Rowlands en Ed Simons, beter bekend als The Chemical Brothers, dus als bepaalde muzikale thema's u doen denken aan
Hey Boy, Hey Girl, dan zit u er niet ver naast. In
Anatomy of a Scene: The Escape from Camp G (3:10) wordt de ontsnappingsscène van Hanna uit het woestijnkamp aan de hand van onder meer storyboards en het bouwen van een set nader geïllustreerd. Er zijn een handjevol
verwijderde scènes (3:46) en een
alternatief einde (1:28). Op gebied van promomateriaal krijgt u nog
The Wide World of Hanna (2:12), duidelijk bestemd voor de filmpers, en een
Hanna Promo (1:28). Met een internetverbinding komt daar nog eens
BD-Live bovenop.
CONCLUSIE
Hanna wijkt in vele aspecten af van de standaardthriller, zij het alleen al door de (toen) jeugdige leeftijd van Saoirse Ronan. Joe Wright weet commercie en artisticiteit te verzoenen, en Sony maakt er een mooi eindproduct van. Dat zien we graag.