:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> FRENCH LIEUTENANT'S WOMAN, THE
FRENCH LIEUTENANT'S WOMAN, THE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2015-07-06
FILM
Tijdens de Oscaruitreiking van 1982 kon The French Lieutenant’s Woman geen enkele van z’n vijf nominaties verzilveren. Meryl Streep won wel de Golden Globe en de Bafta Award, en Carl Davis kreeg een Bafta Award voor de filmmuziek, maar Jeremy Irons viel overal uit de boot. In 1982 ging de Oscar voor beste film naar
Chariots Of Fire van regisseur Hugh Hudson, de Oscar voor beste mannelijk en vrouwelijke hoofdrol ging resp. naar Henry Fonda en Katharine Hepburn in On Golden Pond. Maar die tegenvaller heeft het succes van The French Lieutenant’s Woman nauwelijks geschaad en 35 jaar later is de film van Karl Reisz wellicht de echte overwinnaar, want het zeemzoete On Golden Pond is ondanks de uitstekende acteerprestaties van Fonda en Hepburn, toch niet veel meer dan een middelmatig drama. Of we het nog warm en koud krijgen van het dramatische wedervaren van een jonge vrouw in de 18de eeuw, is uiteraard ook een pertinente vraag, maar het blijft in elk geval een aangrijpend en goed verteld verhaal en door het te spiegelen aan een gelijksoortige story anno 1980, is The French Lieutenant’s Woman veel meer dan alleen maar een prachtig kostuumdrama.

 
 

Die aanpak is het gevolg van de manier waarop John Fowles het boek destijds schreef (1969), nl. met twee totaal verschillende epilogen. John Frankenheimer (The Manchurian Candidate, 1962; The French Connection II, 1975) noemde de roman precies daarom uitstekend, maar tot een verfilming kwam het niet. Uiteindelijk schreef de Engelse scenarist Harold Pinter een werkbaar draaiboek waarin hij dezelfde dubbelzinnigheid stopt als in die andere hit, The Go-Between (1971), waarmee hij het publiek uitnodigde om de werkelijkheid op meer dan één manier te interpreteren. In The French Lieutenant’s Woman kiezen Karel Reisz en Harold Pinter opnieuw voor die werkwijze, waarvoor ze de verhaalstof van John Fowles flink door de mangel hebben gehaald, want ze schrappen de lange Victoriaanse zedenles en ze vervangen die door een tweede verhaal waarin Fowles’ alternatieve eind aan bod komt.

 

Dat bizarre spel met de werkelijkheid begint al in de eerste scène waarin we zien hoe Meryl Streep in de 18de-eeuwse kleren van het hoofdpersonage Sarah nog heel even bijgewerkt wordt door een schminkster om dan, na het geluid van de clapboard, de lange pier op te wandelen van het vissersdorpje Lyme Regis in het Engelse Dorset. Sarah loop helemaal tot op het einde om er uit te kijken over het water, volgens de inwoners van het plaatsje wacht ze er vruchteloos op de terugkeer van haar voormalige minnaar. Ze noemen haar de hoer van de Franse luitenant, want de edelman was getrouwd en dus was er niet alleen sprake van een overspelige, maar ook van een zondige relatie volgens de Victoriaanse moraal. De jonge Charles Henry Smithson, zoon van een adellijk geslacht en geïnteresseerd in alles wat met stenen te maken heeft, is in Dorset om er z’n verloving en huwelijk te regelen met de dochter van een vooraanstaand lid van de plaatselijke adel, maar hij raakt geïntrigeerd door de melancholieke jonge vrouw die elke dag op het puntje van het havenhoofd naar het openwater staat te staren. Interesse wordt nieuwsgierigheid en vervolgens passie, de verlovings- en huwelijksplannen raken op de achtergrond en Charles wil tot elke prijs het hart van Sarah veroveren.

 

Het andere verhaal speelt zich op de set van The French Lieutenant’s Woman af. De Amerikaanse Anna en de Brit Mike nemen er de hoofdrollen voor hun rekening, maar ze hebben ook een relatie met elkaar, alhoewel hij een gezin heeft en zij een verloofde. Net als Charles raakt Mike geobsedeerd door z’n vrouwelijke tegenspeelster en hij is bereid z’n vrouw en kinderen voor haar te verlaten. Maar Anna is uit heel andere hout gesneden dan Sarah, want voor haar zijn vrijheid en zelfbeschikkingsrecht vanzelfsprekende verworvenheden. Zij moet niet vechten om te worden gerespecteerd en als werkende vrouw kan zij haar eigen toekomst veiligstellen, een situatie die Sarah zich niet eens voor kan stellen. Waarmee het duidelijk wordt dat het verhaal over Charles en Sarah wellicht heel anders af zal lopen dan dat over Anna en Mike. De vraag is alleen: welk verhaal eindigt goed en welk verhaal niet.

 

Maar Karl Reisz maakt er niet zo maar een tweevoudige verhaal van, want hij zet de 18de-eeuwse Sarah neer als een dubbelzinnig wezen. Ze lijkt het slachtoffer te zijn van een mislukte amoureuze affaire waardoor ze haar leven niet meer op de sporen krijgt, anderzijds weet ze precies hoe ze de aandacht van Charles Henry Smithson kan vasthouden en in haar voordeel uitbuiten. Achteraf voelt ze zich verplicht om klare wijn te schenken over de zgn. relatie met de getrouwde edelman, maar ondertussen heeft ze de buit wel netjes binnen. Reisz legt het er niet echt vingerdik op, en je kan je voorstellen dat nogal wat kijkers dat tweede niveau nauwelijks opvalt, maar er is wel duidelijk sprake van een subintrige, dat in de verhaallijn over Anna en Mike ontbreekt. Meer nog, wat Anna betreft is de relatie met Mike niet meer dan een avontuurtje en dat hij uiteindelijk andere en verder reikende intenties heeft, dat was niet te voorzien, maar ook niet afgesproken. Bovendien was het nooit haar bedoeling om z’n huwelijk op te blazen, voor Anna behoort seks zonder bindende gevolgen tot de normale gang van zaken in het leven van een moderne vrouw die op dezelfde manier keuzes kan maken als een man.

 

Meryl Streep en Jeremy Irons nemen de dubbelrollen voor hun rekening. De Britse acteur is uitstekend op dreef, maar in The French Lieutenant’s Woman gaat bijna alle aandacht naar het vrouwelijk hoofdpersonage en dus krijgt Meryl Streep de kans om haar grote talent te tonen. En dat doet ze, want niet alleen maakt ze van de melancholische en geheimzinnige Sarah een uitermate sterk filmpersonage dat alle aandacht opeist, ze slaagt er ook in om haar spiegelbeeld Anna op een unieke manier gestalte te geven als een aantrekkelijke moderne vrouw zonder complexen, die op een totaal andere, maar even intrigerende manier de aandacht naar zich toe trekt. Ondanks het feit dat de Oscarjury in 1982 de voorkeur gaf aan Katharine Hepburn, is de prestatie van Meryl Streep grootser en indrukwekkender.


 
BEELD EN GELUID
Ondanks z’n hoge leeftijd is de beeldkwaliteit van The French Lieutenant’s Woman bijzonder goed. Het palet is donker en eerder grauw in de meeste scènes in de 18de eeuw, maar heel licht en kleurig in de rest van de film. Het beste voorbeeld is opnieuw de beginscène waarin Meryl Streep tegen een zonnige en heldere achtergrond door de schminkster wordt geholpen, en grijs en zwart de overhand krijgen op het moment dat ze in de richting van het water loopt, want dan is ze Sarah, die bij stormweer en hoge golven van de kijker wegloopt. Ongerechtigheden zijn totaal afwezig, de donkere scènes zijn af en toe een beetje korrelig, maar dat ligt beslist aan het zuinige licht. De Amerikaanse componist Carl Davis (Pride and Prejudice, 1995; Cranford, 2007-2009) kreeg zoals eerder vermeld een Oscar voor de soundtrack van The French Lieutenant’s Woman en dat is niet toevallig, want de vaak donkere klassiek aandoende muziek heeft een belangrijke sfeerscheppende functie in de film.

 
EXTRA’S
De Originele Bioscooptrailer.
 
CONCLUSIE
De roman The French Lieutenant’s Woman van de Engels auteur John Fowles gold destijds als quasi onverfilmbaar, maar scenarist Harold Pinter schreef uiteindelijk een draaiboek waarin regisseur Karl Reisz z’n tanden zette. Meryl Streep en Jeremy Irons werden aangetrokken voor de hoofdrol en je kan je moeilijk twee andere acteurs uit die periode voorstellen om dit broeierig verhaal tot een goed einde te brengen.



cover




Studio: MGM

Regie: Karel Reisz
Met: Meryl Streep, Jeremy Irons, Hilton McRae, Emily Morgan, Charlotte Mitchell, Lynsey Baxter, Jean Faulds, Peter Vaughan, Colin Jeavons, Liz Smith, Patience Collier

Film:
8/10

Extra's:
0/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1981

Leeftijd:
AL

Speelduur:
118 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8712626010739


Beeldformaat:
1.85:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital Mono 1.0

Ondertitels:
Nederlands, Frans, Italiaans, Spaans, Zweeds, Deens, Noors
Extra's:
Originele Bioscooptrailer

Andere recente releases van deze maatschappij