:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> EFFIE GRAY
EFFIE GRAY
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2015-11-23
FILM
Storia di uno Scandalo, staat er in grote letters op de hoes van de Italiaanse release van Effie Gray, maar eigenlijk is het veel meer het verhaal over een menselijk drama, want dat is wat de jonge Schotse Effie Gray (Dakota Fanning) overkomt als ze op haar 20ste in het huwelijk treedt met de negen jaar oudere Engelse kunstcriticus John Ruskin, die haar al sinds haar twaalfde kent. Het leek op een huwelijk uit het sprookje De Mooie en het Beest, maar Effie was niet uitzonderlijk mooi en John was alles behalve een beest. Zij kwam uit een verarmd milieu in het noorden en hij was de enige zoon van een gefortuneerde upperclassfamilie in de Engelse hoofdstad. Maar van een bruisend en avontuurlijk leven in Londen, zoals Effie zich dat had voorgesteld, kwam weinig in huis, want John Raskin was een man die feestjes haatte en bovendien werd hij door z’n ouders voortdurend aangespoord om aan z’n carrière te werken. In het huis van haar Victoriaanse schoonouders was er m.a.w. weinig te beleven voor de jonge vrouw en bovendien liep het prille huwelijk al vanaf de eerste dag fout, want toen Effie de bandjes van haar nachtkleed liet zakken en vervolgens poedelnaakt voor haar kersverse echtgenoot stond, vond die er niets beters op dan haar expressieloos aan te staren en vervolgens de slaapkamer te verlaten…

 

De volgende ochtend informeert Effie of haar echtgenoot goed heeft geslapen, maar voor de rest houdt ze haar mond, anno 1850 was het voor een vrouw nl. zeer ongepast om dergelijke gevoelige onderwerpen ter sprake te brengen. En ook als zij een tijdje later het onderwerp kinderen ter sprake brengt, krijgt ze als reactie alleen maar stilte. Op aanraden van haar schoonmoeder gaat Effie in op de vele uitnodigen voor feestjes en soirées, want volgens Mrs. Raskin is het belangrijk dat ze mensen leert kennen in haar nieuwe milieu. De jonge vrouw doet wat van haar wordt verlangd, maar het is niet van harte en na verloop van tijd kampt ze met haaruitval en hysterische buien. Er is niets mis met je vrouw, zegt de huisarts van de familie Raskin tegen een nauwelijks geïnteresseerde echtgenoot, ik zal haar een ijzerdrankje voorschrijven en jou zal ik iets geven om beter te zien en te horen… Venetië biedt een tijdelijke uitweg, want ver van Johns familie hoopt Effie op beterschap, maar haar echtgenoot is er uitsluitend met zijn nieuwe boek over de Dogenstad bezig en opnieuw moet Effie zich op haar eentje bezighouden. Ze brengt er de tijd door in het gezelschap van een bejaarde burggravin (Claudia Cadinale) die als chaperonne optreedt, en de jonge Rafael (Riccardo Scamarcio, een superster in Italië!), die haar het hof maakt, maar die van een kale reis terugkeert, want Effie is zich ervan bewust dat een schandaal desastreuze gevolgen zou hebben.
 

 

In Londen heeft ze ondertussen kennisgemaakt met Lady Eastlake (Emma Thompson), de echtgenote van kunstacademievoorzitter Sir Charles Eastlake, bij wie ze een luisterend oor vindt. De adellijke dame vertelt haar dat ze zelf als jong meisje ongelukkig was in de beginjaren van haar huwelijk, maar dat dat een tijdelijke kwestie was, doch als Effie haar op een keer opbiecht dat ze na vijf jaar huwelijk nog altijd maagd is, besluit Lady Eastlake om in te grijpen en informatie in te winnen over de mogelijkheid tot scheiding in geval het huwelijk niet is geconsumeerd

 

Liefhebbers van het werk van Jane Austin en de zusjes Brontë komen met Effie Gray weer helemaal aan hun trekken. Visueel is dit een zeer verzorgd kostuumdrama, maar qua inhoud is er sprake van meer dan een oppervlakkig verhaaltje, want de film is gebaseerd op waargebeurde feiten en Emma Thompson, die het scenario heeft geschreven, las ter voorbereiding de biografie van John Raskin én de brieven van Effie Gray uit Venetië. Zij noemt de zaak Effie Gray in de Extra’s een geval van seksuele mishandeling, maar het is duidelijk dat er evenzeer sprake is van psychische mishandeling. Omdat de film vanuit het standpunt van het vrouwelijk hoofdpersonage wordt gedraaid, krijg je als kijker weinig uitzicht op de beweegredenen van John Raskin om z’n jonge vrouw op een dergelijke manier te behandelen, maar uit de context wordt wel duidelijk dat heel veel terug te voeren is op de opvoeding die hij heeft genoten in een omgeving waar zakelijk en financieel gewin belangrijker zijn dan menselijke gevoelens. Als kind mocht hij nooit met andere kinderen spelen, vertrouwt Effie haar bewaarengel Lady Eastlake toe, ze willen hem alleen voor zichzelf; en op het moment dat John en Effie hun intrek nemen in het mondaine Denmark Hill, troont zijn vader Effie mee naar een zitkamer waar een nieuw schilderij is opgehangen; Hebben we speciaal ter gelegenheid van jullie huwelijk gekocht, pocht hij, een échte Turner, en die is ondertussen al veel meer geld waard…

 

Dakota Fanning, die u zich beslist nog herinnert uit The Twilight Saga, neemt de rol van Effie Gray voor haar rekening en dat doet ze op een voortreffelijke manier, want het gaat niet bepaald om een gemakkelijke of vrolijke rol. Haar tegenspeler Greg Wise is een acteur die vooral carrière heeft gemaakt in tv-series, en hoewel hij het karakter John Raskin een veelzijdige invulling probeert te geven, blijft het een weinig interessant en ondoorgrondelijk personage, mede omdat zijn kijk op het huwelijk niet aan bod komt (wat ook onmogelijk is omdat hij er nooit over heeft geschreven of uitspraken over deed). Emma Thompson ziet u in een kleinere, maar daarom niet minder belangrijke rol, want het is Lady Eastlake die Effie Gray door de moeilijke periode in haar leven helpt. Thompson, ondertussen 56 jaar, is gewoon geweldig en het is jammer dat ze in de voorbije 20 jaar nog nauwelijks in een echt belangrijke film aan bod is gekomen, want haar beide Oscars dateren resp. uit 1995 (Sense And Sensibility, van regisseur Ang Lee), en 1993 (The Remains Of The Day, van regisseur James Ivory).
 


In een kleinere rol ziet u Russell Tovy, de kerel met de uitstaande oren, als de butler van de Raskins, en die u kent uit de Engelse tv-serie Being Human (2011-2012), over een vampier, een weerwolf en een spook die een normaal leven proberen te leiden, maar die ondertussen ook in de aantrekkelijke feelgoodfilm Pride (2014) en de ontgoochelende Amerikaanse tv-serie Looking (2014, over homo’s in het aids-tijdperk) te zien was. Linda Bassett (ondertussen toegevoegd aan de cast van het vierde seizoen van Call The Midwife) neemt de rol van de huishoudster ten huize Raskin voor haar rekening en zij heeft niet veel screentijd nodig om haar grote talent te bewijzen, want ze is een actrice in de stijl van Maggie Smith en Judi Dench, al heeft ze nog nooit een grote rol in een belangrijke film uit de brand kunnen slepen. U herkent haar als Queenie Turrill uit de succesvolle tv-serie Lark Rise To Candleford (2008-2011).

 

Hoe het huwelijk van John Raskin en Effie Gray is geëindigd, dat vertellen scenariste Emma Thompson en regisseur Richard Laxton u niet, hoewel zelfs bekend is hoe het Effie Gray toch nog het geluk heeft gevonden na die rampzalige zes huwelijksjaren met John Raskin. Daarmee wordt een happy end vermeden, maar dat komt omdat de makers vooral de aandacht willen vestigen op de soms weinig comfortabele positie van getrouwde vrouwen in het Victoriaanse tijdperk. Dat is een moedige en riskante beslissing, maar het komt de geloofwaardigheid van de film wel ten goede.

 
BEELD EN GELUID       
Effie Gray is een eerder donkere film, maar anno 1850 waren de middelen om interieurs te verlichten nog heel beperkt. De scènes in Venetië zijn helder en kleurig, de opnamen in Schotland daarentegen zijn grauw en opnieuw donker, want de meeste scènes zijn bij regenachtig weer opgenomen. Een zeer gevarieerd palet dus, maar wel realistisch qua sfeer en toon. De geluidsband staat in 5.1, maar daar heeft uw dure audio-installatie weinig aan, want dit is voornamelijk een praatfilm. De soundtrack van componist Paul Cantelon (W., 2008; The River Wild, 1994) maakt evenwel heel veel goed.
 
 
 
EXTRA’S
In Interview with Emma Thompson vertellen de actrice en scenariste over het lot van getrouwde vrouwen in de 19de eeuw en waarom ze het biografisch verhaal van Effie Gray eruit gepikt heeft. Ze wijdt ook uit over de financiering van de film die niet van een leien dakje liep, want door het ontbreken van een grote internationale (Amerikaanse) steracteur/-actrice en het situeren van de handeling in o.a. Schotland, was er in Londen niemand geneigd om z’n geld in het project te stoppen. Met de hulp van privé-investeerders werd het nodige budget uiteindelijk toch bijeengeschraapt.In Interview with Dakota Fanning vertelt de jonge actrice over haar rol en over de samenwerking met de regisseur en de cast, maar het klinkt allemaal toch een beetje als promopraat. In Costumes of Effie Gray komt vooral Ruth Myers aan het woord over het ontwerp van de jurken en kostuums. Effie Gray is haar 93ste film en het is de eerste productie waarin ze voor het hoofdpersonage niet minder dan 38 verschillende  kostuums moest ontwerpen.
 
CONCLUSIE
Een film zonder happy end is een zeer riskante onderneming en dat blijkt ook uit de waardering die deze film te beurt valt op IMDB, want 5,8/10 is een onterechte score voor een film met een dergelijk gevoelig en uitstekend uitgewerkt onderwerp, uitstekende acteerprestaties en een zo goed als perfect production design.



cover




Studio: Universal

Regie: Richard Laxton
Met: Dakota Fanning, Polly Dartford, Greg Wise, Tom Sturridge, Tom Herriott, Sam Churchill, Martin Keatman, Peter Farr, Nicola Draffan, Emma Thompson, Russell Tovy, David Suchet, Julie Waters, James Fox, Claudia Cardinale

Film:
8/10

Extra's:
5/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2014

Leeftijd:
AL

Speelduur:
104 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5053083040505


Beeldformaat:
2.40:1 anamorfisch PAL

Geluid:
 Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Frans, Italiaans, Engels voor Gehoorgestoorden
Extra's:
• Interview with Emma Thompson
• Interview with Dakota Fanning
• Costumes of Effie Gray
• 

Andere recente releases van deze maatschappij