DVDInfo.be >> Bespreking >> DEAD SHOT
DEAD SHOT (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2024-05-21
Oorlog en terrorisme is één brok ellende, en dat was tijdens het jarenlange dispuut tussen Ierland en Engeland niet anders. De Britse militaire dienst stond rechtover de IRA. Ook veel burgers werden het slachtoffer van de talloze bombardementen waar uiteindelijk niemand beter van werd. Naast de sores in het echte leven werd deze confrontatie ook een onuitputtelijke bron voor allerlei romans en films. De laatste in het rijtje is Dead Shot van Tom en Charles Guard, een productie van Amazon en dus binnenkort te zien op de streamingdienst, maar voor verzamelaars van fysieke disks brengt The Searchers de film op Blu-ray uit. Maar of het nu echt de moeite loont om deze in je collectie te hebben? Niet echt…

We schrijven 1975. In een boerendorpje in Noord-Ierland wil Michael O’Hara (Colin Morgan, die je misschien wel kent als Merlin uit de gelijknamige BBC-serie) zijn hoogzwangere vrouw Carol naar het ziekenhuis brengen. Het doel wordt nooit bereikt, want ergens onderweg worden ze tegengehouden door een patrouille van het Britse leger. Die zijn daar niet zonder reden want O’Hara is een fel gezochte IRA-medewerker. Terwijl O’Hara zich in het nabije bosgebied verschanst, opent de Britse soldaat Tempest (Aml Ameen, ook al te zien in The Maze Runner) het vuur op de wagen, niet wetend dat hierin een zwangere vrouw zit. Zijn oversten zijn kordaat: de militairen zal hangen voor moord, tenzij hij undercover in Londen wil werken. Tempest aanvaardt met lange tanden de opdracht, zich ervan onbewust dat ook O’Hara voor een heel andere reden naar de Britse hoofdstad is getrokken. Een confrontatie kan dan ook niet uitblijven.

Voor hun film baseerden Tom en Charles Guard zich op het boek The Road To Balcombe Street van Steven P. Moyse dat door Ronan Bennet (Face, Public Enemies) tot een script werd herschreven. Dead Shot is wel degelijk, bevat zelfs spannende momenten, maar helaas heb je alles al eens eerder gezien en oogt deze thriller door zijn beperkt budget veel te veel als een televisiefilm. Eentje waar weliswaar weinig op aan te merken valt, noch positief noch negatief, maar gewoon zo één van die vele titels die aan je voorbijflitsen en waar je nadien nooit nog aan terugdenkt. Bovendien graven de makers niet al te diep in op het politieke waarom van dit nodeloze bloedvergieten, maar houdt men zich tevreden met een kat-en-muisspel dat enkel in de finale goed lijkt te werken. De regie oogt degelijk, maar net zoals de rest - inclusief de vertolkingen - is het allemaal wat zielloos.

Deze disk kwam uit bij The Searchers. Over de kwaliteit van hun schijfjes heb je ons nog maar weinig horen klagen en ook Dead Shot geniet volop van naturelle kleuren, degelijke detailvoering en een zuivere beeldvoering. Minpuntje is wel dat men door het gebruik van allerlei rekwisieten de geest van de jaren '70 wil bovenhalen, toch oogt het veel te veel als een film van nu. Het geluid is van een aanvaardbaar niveau, ofschoon er van effecten maar weinig sprake is, behalve in de finale dan.

Dead Shot is zeker niet slecht, maar meer kun je over deze oppervlakkige thriller niet zeggen waarin een IRA-infiltrant en een Britse militair in hartje Londen met elkaar een eitje te pellen hebben.

Regie: Thomas Guard, Charles Guard
Met: Colin Morgan, Aml Ameen, Felicity Jones, Mark Strong, Máiréad Tyers