:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> Total Film >> PERSBERICHT: AKIRA KUROSAWA BOX 2
PERSBERICHT: AKIRA KUROSAWA BOX 2
Bron: Total Film - Datum: 2004-09-30 - Geplaatst door: Werner
AKIRA KUROSAWA
DE COLLECTIE VOLUME 2

Releasedatum: 16 november 2004

Akira Kurosawa (1910 – 1998) stapte in 1936 de filmindustrie binnen als regie-assistent en debuteerde in 1943 als regisseur. Zijn grote doorbraak kwam toen hij in 1950 in Venetië de Gouden Leeuw won voor Rashomon. Hij liet hiermee het westen kennis maken met de rijkdom van de Japanse cinema. De jaren daarop maakte hij onder andere de rustige, gevoelige film Ikiru (1952), het epische Seven Samurai (1954) en een barbaars indrukwekkende bewerking van Shakespeare’s Macbeth Throne Of Blood (1957) die allen prijzen wonnen op de Europese Filmfestivals. Kurosawa’s films bleken populairder te zijn in het westen dan in zijn thuisland Japan, waar critici bedenkingen hadden bij zijn bewerkingen van de Westerse genres. Voor de Europese en Amerikaanse filmmakers daarentegen vormde Kurosawa een inspiratie. John Sturges maakt in 1960 een remake van Seven Samurai als The Magnificent Seven. Yojimbo werd in 1964 door Sergio Leone opnieuw gemaakt als For A Fistful Of Dollars en voor George Lucas was The Hidden Fortress de grote inspiratiebron voor Star Wars. Na de eerste box, die de films Seven Samurai, Ikiru, Yojimbo en Sanjuro bevatte, verschijnt nu de tweede box van de Japanse grootmeester met Rashomon, Drunken Angel, The Hidden Fortress en High And Low. De titels zijn zowel in een box als los verkrijgbaar.

RASHOMON
Rashomon is niet zomaar een klassieker: sinds de verschijning in 1950 is de film uitgegroeid tot een archetype: dat waarin diverse visies op één gebeurtenis elkaar moedwillig tegenspreken. De vorm werd geïmiteerd in onder andere The Outrage, Hero
en The Usual Suspects. Het had nogal wat voeten in de aarde voordat Rashomon werd gemaakt: Akira Kurosawa’s vaste studio Toho wilde er niet aan en de baas van de kleinere Daiei studio was zó verbolgen over het uiteindelijke resultaat dat hij zijn naam van de credits liet halen. Eenmaal in de bioscopen was de film echter een groot succes en na vertoning op het Filmfestival van Venetië werd de film onmiddellijk beschouwd als een meesterwerk. Rashomon draait om een moord en een verkrachting in de bossen. In flashbacks krijgt de kijker de gebeurtenissen viermaal te zien, steeds verteld vanuit een ander personage. De versies verschillen onderling zo sterk dat het onmogelijk is om de ware gebeurtenissen te achterhalen. Bij het verschijnen van Rashomon was de vertelvorm waarin diverse flash-backs elkaar tegenspreken volstrekt nieuw. Sindsdien is deze veelvuldig gekopieerd. Nog steeds is de titel van de film spreekwoordelijk voor een film die de waarheid van een steeds nieuwe kant belicht. Rashomon werd bekroond met de Gouden Leeuw in Venetië in 1951 en de Oscar voor de Beste niet-Engelstalige film in 1952.

Titel: Rashomon
Regie: Akira Kurosawa (Japan 1950)
zwart-wit
88 minuten
Taalversie: Japans
Ondertitels: Nederlands en Frans
Met: Toshiro Mifune, Takashi Shimura, Minoru Chiaki, Kichijiri Ueda
Beeldformaat: 4:3
Geluid: Dolby Digital 1.0

DRUNKEN ANGEL
Voor Akira Kurosawa was Drunken Angel zijn grote doorbraakfilm. Het verhaal over de moeizame verstandhouding tussen een gangster en zijn dokter in het naoorlogse Japan vestigde in zijn thuisland onmiddellijk zijn naam als regisseur. Drunken Angel speelt zich af in het kapotgeschoten, naoorlogse Japan. De buurt waar de film is gesitueerd wordt geterroriseerd door gangsters die burgers met intimidatie hun wil opleggen. Op een dag meldt zich één van hen bij een plaatselijke dokter om een kogel te laten verwijderen. Hierbij constateert de arts tevens dat de gangster tuberculose heeft en zo begint een langdurige behandeling. De twee zijn min of meer tot elkaar veroordeeld en er ontstaat een moeizame relatie. Dan komt een oudere, geharde gangsterbaas vrij uit de gevangenis waarmee de positie van de gangster in de bende onder druk komt te staan. Hij gaat de confrontatie met de oudere gangster aan, maar sterft daarbij. Zijn begrafenis wordt betaald door een barmeisje dat een stille liefde voor hem koesterde. Het ongepolijste realisme van Drunken Angel is vaak vergeleken met de naoorlogse films van Rosselini en De Sica, ook regisseurs die in die periode doorbraken. De film is Kurosawa altijd erg dierbaar gebleven: "Met deze film was ik eindelijk mezelf. Het was mijn film. Ik heb hem gemaakt en niemand anders".

Titel: Drunken Angel (Yoidore Tenshi)
Regie: Akira Kurosawa (Japan 1948)
zwart-wit
98 minuten
Taalversie: Japans
Ondertitels: Nederlands
Met: Toshiro Mifune, Takashi Shimura, Reisaburo Yamamoto, Chieko Nakakita
Beeldformaat: 4:3
Geluid: Dolby Digital 1.0

THE HIDDEN FORTRESS
Onderhand is Hidden Fortress vooral bekend als de inspiratiebron voor George Lucas’ Star Wars. Maar ook zonder die wetenschap is de film, die veel lichter van toon is dan de meeste van Kurosawa’s samoeraifilms, nog altijd een feest, waarin actie en komedie hand in hand gaan. Prinses Yuki Akizuki wordt begeleid door vijandig gebied. Ze is op weg naar haar eigen land, waar zij haar rijk opnieuw wil opbouwen met behulp van het goud dat zij bij zich heeft. Haar begeleider is haar vertrouweling, generaal Makabe (opnieuw een ijzersterke rol van Toshiro Mifune), die erop staat dat zij zich vermomt als een boerin. Zij ontmoeten twee arme boeren, beiden vluchtelingen, die besluiten haar te helpen, in de hoop dat zij er iets van haar goud aan overhouden. Het contrast tussen de edelen en de boeren wordt door Kurosawa met veel verve en humor uitgewerkt. Het zijn
vooral de twee boeren die als komieken de show stelen. Overigens was Hidden Fortress de laatste film die Kurosawa maakte voor zijn vaste studio Toho: zijn contract liep ten einde en hij ging zijn eigen films produceren. De studio had zich geen daverender afscheid kunnen voorstellen.

Titel: Hidden Fortress (Kakushi Toride No San Akunin)
Regie: Akira Kurosawa (Japan 1958)
zwart-wit
139 minuten
Taalversie: Japans
Ondertitels: Nederlands
Met: Toshiro Mifune, Misa Uehara, Takashi Shimura, Susumu Fujita
Beeldformaat: 16:9 (Tohoscope)
Geluid: Dolby Digital 1.0

HIGH AND LOW
De thriller High And Low bestaat uit twee delen. Het eerste is een drama over een ontvoering. In het tweede deel wordt een crimineel opgespoord en ter dood veroordeeld. De delen zijn losjes met elkaar verbonden, maar stellen beide dezelfde morele kwestie
aan de orde. Meneer Gondo staat aan het hoofd van de productie van een schoenenfabriek. Ontevreden met de manier waarop het bedrijf geleid wordt, probeert hij geld bij elkaar te
krijgen om de zaak over te nemen. Wanneer hij het bedrag heeft, wordt plots zijn zoontje ontvoerd en het gevraagde losgeld is precies het inmiddels vergaarde bedrag. Dan blijft dat niet zijn zoontje het slachtoffer is, maar dat van zijn chauffeur. Hier dient de vraag: is de zoon van een chauffeur net zo veel waard als de zoon van een industrieel? Hoewel niet Gondo’s zoon is gegijzeld, wordt hij toch gedwongen om het losgeld te betalen, waardoor hij het bedrijf niet kan overnemen. In het tweede deel van de film gaat de politie op jacht naar de dader. Een jonge stagiair blijkt bij deze en nog veel meer zaken betrokken en wordt ter dood veroordeeld. Hij vraagt of Gondo hem wil opzoeken. In de gevangenis vindt een morele confrontatie plaats, waarin Gondo wordt verweten dat zijn soort mensen er veel plezier in heeft om het leven van een ander soort mensen te vergallen. Wanneer de man tierend wordt afgevoerd, blijft Gondo, in gedachten verzonken, alleen achter.

Titel: High And Low (Tengoku To Jigoku)
Regie: Akira Kurosawa (Japan 1963)
zwart-wit
143 minuten
Taalversie: Japans
Ondertitels: Nederlands
Met: Toshiro Mifune, Kyoko Kagawa, Tatsuya Nakadai, Yutaka Sada
Beeldformaat: 16:9 (Tohoscope)
Geluid: Dolby Digital 1.0