Regie: Ang Lee
Met: Eric Bana, Jennifer Connelly, Sam Eliott, Josh Lucas en Nick Nolte
En de reden? Ang Lee heeft in deze film een stuk onvervalst Shakespeariaans drama willen stoppen, in casu een dodelijke vete tussen vader en zoon Banner, die in de hitte van de strijd tot een felle ontbranding komt, nadat de twee elkaar eerst natuurlijk de meest cryptische verwensingen naar het hoofd hebben geslingerd (essentieel vertaald als: "Gij hebt mijn eer bezoedeld" - "Gij zijt de zoon die nooit het achterkleinkind van zijn grootvader had mogen zijn" en "Al wat gij zegt zijt gij zelf") En dat werkt niet in comicbookverfilmingen. Karakters en hun tegenstanders zijn net elkaars tegenpolen, waardoor er geen uitleg nodig zou mogen zijn om te weten dat ze elkaar vanaf scène één in de haren gaan vliegen. Ook de bijdrage van Jennifer Connolly als ... tja, wat? Lief? Ex-lief? Collega? Ex-collega? Substituut-moeder? ... is niet altijd even duidelijk: ze kan als enige het wezen Hulk kalmeren, maar helpt zonder verpinken mee wanneer Bruce Banner vol tranquillizers wordt geschoten die normaal dienen om neushoorns te verdoven. Bruce Banner heeft ook nergens de spirituele diepgang van zeg maar Peter Parker uit Spider-Man, zijn transformatie naar de Hulk lijkt in deze versie eerder op een alibi om eens lekker alles ongestraft in elkaar te rammen. Hulk is een dommekracht, maar Bruce Banner is al niet veel slimmer. Zijn hoogst ingenieuze plannetjes om uit de handen van Ross te blijven zijn zo lek als een zeef.
Toch heeft de film zijn momenten van campyness die niet dadelijk bijdragen tot het propageren van de zevende kunst, maar die hoogst amusant zijn; wanneer de Groene Man aangevallen wordt door de onwaarschijnlijke combinatie van een genetisch opgepompte rottweiler en een dito poedel, is het dijenkletsen geblazen. Als de film nog een verdienste heeft, dan is het dat die de weg heeft vrijgemaakt voor de veel betere sequel Incredible Hulk van Louis Leterrier, waarin het genesisverhaal wordt overgeslagen en men vanaf de eerste minuut overgaat tot de orde van de dag. Wat Hulk wel apart maakt is de bijzondere montage die lijkt op wat we gewoonlijk te zien krijgen in 24: het scherm wordt opgedeeld in verschillende beeldschermen waarop de simultane actie vanuit verschillende camerastandpunten getoond wordt. De kadrering van de stukjes doet denken aan een stripverhaal, wat logisch bij de inhoud van de film aansluit eens je daarover nadenkt.
BEELD EN GELUID
Framing is dus - zoals aangegeven - belangrijk topic in een bespreking van deze film. De schrik sloeg me om het hart toen ik berichten las op Amerikaanse fora als zou de transfer naar 2.35:1 zijn omgevormd, waar het bij deze film echt wel 1.85:1 behoort te zijn. Gelukkig ging het om een drukfout die op de Benelux-versie gecorrigeerd is. Hulk is een kleurrijke film, maar de té accurate transfer verraadt soms iets te duidelijk de computergeanimeerde origine van de scènes. Desalniettemin is dit een rijk gedetailleerde print die bijvoorbeeld qua textuur op de huid van de uit zijn kluiten gegroeide Kermit niets te wensen overlaat. Er is niet gekozen om bijvoorbeeld groentinten aan de film toe te voegen, en de vele scènes in de woestijn zijn bijvoorbeeld piekfijn wat het gebruik van de kleuren betreft. Hulk is een film met een goed contrast en een diep niveau van zwart en wit. Universal slaagt er opnieuw in om een boel DTS-tracks op één schijf te pompen en de Engelse DTS-HD MA 5.1-track is een fijne, onderdompelende ervaring waarin luid en vervaarlijk de sleutelwoorden zijn vanaf het ogenblik dat Bruce Banner voor de eerste keer uit zijn broek barst. De meest memorabele scène is die waarin de Hulk het opneemt tegen vier helikopters die hij als vliegen uit de lucht slaat.
EXTRA'S
Op deze Blu-ray wordt het gros van de extra's van de dvd overgenomen, alhoewel hij zich niet kan meten met de 3-disk verzamelaarseditie met bijhorende strip die enkele jaren geleden op dvd verscheen. Ang Lee sprak een vrij informatieve commentaartrack in waarvoor hij duidelijk zijn tijd genomen heeft. The Making Of Hulk (24 min.) is een interessante promo-featurette die ons achter de schermen neemt, ons cast en crew aan het werk laat zien en onder meer ook het compositiewerk van Danny Elfman belicht. The Evolution Of The Hulk" (16 min.) toont ons de ontstaansgeschiedenis van de Hulk, uiteraard met een uitgebreide bijdrage van Stan Lee, die echt wel meeleeft met zijn creaties, en voorts een hoop materiaal over alle vorige Hulk-incarnaties, waaronder een onvoorstelbare hoop tv-films en bergen comics. In The Incredible Ang Lee (14 min.) laat de regisseur zich bewieroken als een halfgod; The Dog Fight Scene (10 min.) bevat een uitgebreidere making of over de scène waarin de Hulk aangevallen wordt door genetisch gemanipuleerde honden, en The Unique Style Of Editing Hulk" (6 min.) gunt ons een blik op de fascinerende montage die de film zo eigen maakt. Zes verwijderde scènes (6 min.) vervolledigen het plaatje en de interactieve featurette Hulk Cam: Inside The Rage is toegevoegd in U-controlversie.