:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> DISTRICT 9
DISTRICT 9 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-03-02
FILM
You are not welcome here!

Twintig jaar geleden verscheen er een ruimteschip aan de hemel en het is in tegenstelling tot andere films niet boven een fancy stad als New York of Washington blijven hangen, maar boven Johannesburg. De stad waar eertijds de apartheid hoogtij vierde wordt opnieuw door een soortgelijk conflict verscheurd: de aliens, die door de bevolking smalend de garnalen worden genoemd, zijn uitgehongerde slaven. Eens ze de permissie hebben om op aarde te landen, troepen ze samen in een grote sloppenwijk die District 9 heet. De aliens passen zich niet aan aan de menselijke cultuur, ze stelen waar ze maar kunnen (want het concept 'bezit' is hen niet bekend) en enkele zware ongelukken met onder meer een trein worden ook aan de aliens toegeschreven. Een groep staat te roepen dat de aliens beter oprotten en liefst zo snel mogelijk. De Zuid-Afrikaanse regering heeft al een oplossing binnen handbereik: ze wil de inwoners van de krottenwijken onder lichte dwang verhuizen naar een kamp, District 10, dat er feitelijk uitziet als een concentratiekamp. Correctie, het IS een concentratiekamp. Waar hebben we dat nog gehoord? De aliens zijn bovendien nogal aan de domme kant, hebben er nooit aan gedacht om hun aantal als drukkingsmiddel te gebruiken en ze zijn letterlijk te koop voor een blik kattenvoer.

Wikus Van De Merwe (Sharlto Copley) werkt voor MNU, de grote multinational die de belangen van de aliens behartigt (lees: hen probeert financieel zo hard mogelijk uit te zuigen). Hij wordt dankzij zijn schoonvader Piet Smit (Louis Minnaar) aangesteld om de aliens één voor één evictiedocumenten te laten ondertekenen. Uiteraard is die job niet zonder gevaar, want de kwaaie garnalen durven zich al wel eens fysiek verzetten. Wikus doet actief aan de evicties mee en uit zijn reacties blijkt dat hij feitelijk de meest foute keuze is voor de job: hij pakt het hele zooitje aan alsof het een boekhoudkundig probleem is en hij blijft maar regeltjes van de door de mensen gestemde wet doorbalken terwijl zijn troepen geheel of in stukjes over zijn hoofd en in het rond vliegen.

Maar dan gebeurt er iets waardoor zijn leven verandert: in één van de sloppenwoningen die hij laat ontruimen heeft een alienbiochemicus, die onder de "naam" Christopher Johnson op aarde verblijft, een zwarte vloeistof ontwikkeld die het mogelijk moet maken om het schip opnieuw luchtwaardig te maken. De onvoorzichtige Wikus krijgt een deel van het goedje in zijn gezicht en 's avonds, tijdens een verrassingsfeestje ter ere van zijn promotie, wordt hij onwel en hij moet met een ontstoken arm opgenomen worden in het ziekenhuis. Daar worden alle hazmatprotocollen tegelijkertijd afgeroepen: de arm van Wikus is veranderd in een garnalenarm. In een duister laboratorium waar Joseph Mengeleachtige experimenten op garnalen worden uitgevoegd, is het doktersteam, met schoonpapaatje als belangrijkste, er voorstander van om Wikus de arm af te hakken omdat het transgene xenoweefsel, waarbij een garnaallichaamsdeel op zijn menselijke arm groeit, mogelijk miljarden waard is. Schijnbaar kan Wikus nu ook alienwapens hanteren en eieren voor zijn geld kiezend, schiet hij zich een weg naar de uitgang.

Maar zijn leven zoals het was is voorbij. Zijn bedrijf MNU heeft al snel een verklaring klaar voor wat er gebeurd is, namelijk dat Wikus seksuele betrekkingen zou hebben gehad met een alien. Zijn familie wil hem niet meer zien en er worden overal affiches uitgehangen dat Wikus drager van een besmettelijk virus is. Wikus heeft geen enkele andere keuze dan onder te duiken in District 9, waar hij op zoek gaat naar Christopher Johnson en zijn zoontje. Door andere ogen ziet Wikus nu in dat de aliens niet zo veel verschillen van mensen. Samen met Christopher plant hij een gewaagde overval op het hoofdkwartier van MNU, waar de rest van de vloeistof ligt, waarmee Christopher Wikus weer normaal kan maken. Daarvoor hebben ze wapens nodig en als Wikus onderhandelt met de heersers van de zwarte markt, de Nigerianen, probeert hun leider Obesandjo 7 (Eugene Khumbanyiwa) om Wikus zijn zeer waardevolle arm af te hakken. Het komt tot een spannende strijd waarbij Wikus en Christopher zowat aan iedereen tegelijk het hoofd moeten bieden: MTU, onder commando van Wikus' oude vriend Koobus Venter (David James), de Nigerianen en bovendien zijn niet alle garnalen even vriendelijk tegen hen.

De al bij al met bescheiden middelen gedraaide, van bekende acteurs compleet verstoken doorbraakfilm van Neill Blomkamp, kreeg een persoonlijke aanbeveling van Peter Jackson. De film verbaasde vriend en vijand door een Oscar-nominatie binnen te rijven. Blomkamp heeft een bizarre mengeling gemaakt van een faux documentaire in het genre Cloverfield en een beenharde sciencefictionactieprent, waarin de overeenkomsten tussen illegale immigranten en de aliens niet meteen subtiel zijn. De eerste twintig tot dertig minuten lijken een ruwe montage van beeldmateriaal van allerlei bronnen, gaande van televisie-interviews over beelden van bewakingscamera's, losse camerabeelden voor een documentaire en archiefbeelden. Die stijl wordt niet volgehouden: van zodra Wikus door het zwarte goedje besmet wordt, draait het verhaal om en krijgen we zijn perspectief op de feiten en wordt er plots gebruik gemaakt van bijvoorbeeld een achtergrondscore. Ook de meer gewelddadige scènes worden een stuk grafischer: terwijl in de eerste paar minuten één van de soldaten door een garnaal een klap krijgt waarna zijn onscherp gefilmde bloedige overblijfselen ergens in een hoekje terechtkomen, bedient Wikus zich in de latere scènes van een schokgolfkanon waarmee hij zijn tegenstanders als rode vlekken vloeistof uit elkaar laat spatten en op de koop toe kruipt hij tegen het einde van de film in een soort van Matrix Revolutions-achtig exoskeleton.

Blomkamp wisselt dus bijna in elke act van filmstijl; de scène waarin hij de alien Christopher laat mijmeren over de droevige lotsbestemming van de buitenaardsen, is zelfs een beetje gevoelig en rekt het verhaal een beetje na de heftig intro waarin de premisse van de film op een recordtempo uit de doeken wordt gedaan. De meer gore actiescènes blijven echter het beste bij en alhoewel ze niet dadelijk subtiel in beeld zijn gebracht, is de hun choreografie hevig en engagerend. Van nagenoeg een onbekende acteur werd de stuntelige Sharlto Copley plots één van de rijzende sterren van het moment en straks mag hij aantreden in een remake van de succesreeks The A-Team. Zijn rol evolueert van saaie bureaucraat tot slachtoffer en held tegen wil en dank en hij gaat daarbij door een psychisch én lichamelijk veranderingsproces dat nauwelijks te vatten is, maar Copley slaat zich daar op vrij professionele wijze door.

BEELD EN GELUID
De 1.85:1-transfer ziet er uit als van referentiekwaliteit, alhoewel er opzettelijk veel moeite is gedaan om de fragmenten van de nieuwsverslaggeving en de archiefbeelden een gedateerde look te geven. Het oog voor detail is briljant, wat onder meer zeer goed tot uiting komt in de decors die de sloppenwijk uit de titel vertegenwoordigen, waar de aliens in krotten leven die onder meer uit verkeersborden en afgedankte autowrakken bestaan. De sobere kleuren (veel bruin en grijs) stralen van het geheel af, maar het is de rijke collectie visuele details die vooral indruk weet te maken. De transfer is scherp, in de close-ups komen fijnere textuurdetails boven drijven en fotografische elementen zoals de lichtinval worden zeer goed weergegeven. Ook de DTS-HD MA 5.1 is fijn en evenwichtig, waarbij zowel de achtergrondambience als de explosies en de automatische geweren met elkaar in evenwicht zijn; je hoort zelfs de impact van de kogels op de golfplaten. De bassen, die onder meer te horen zijn in de gesproken communicatie van de garnalen, zijn ook zeer gedetailleerd. Als er na ongeveer een half uur film plots ook nog achtergrondmuziek bijkomt, is het geluidsplaatje volledig.
 
EXTRA'S
Naast de gebruikelijke gadgets als BD Live en Cinechat, die niets bieden wat een gewone internetverbinding niet biedt, vertelt Neill Blomkamp in een audiocommentaar over de vele metaforen die hij in de film heeft willen stoppen met betrekking tot de geschiedenis van Zuid-Afrika. We leren dat District 9 is gebaseerd op een kortfilm met hetzelfde thema, Alive In Joburg, met Sharlto Copley in nagenoeg dezelfde rol en dat Peter Jackson zodanig onder de indruk was dat hij het geld toeschoof om de duurdere aspecten van de film, zoals het design van de aliens, behoorlijk af te ronden. Blomkamp vertelt ook over de keuzes die hij heeft moeten maken bij de eerder gewelddadige scènes en bij het design van de alienwapens. Joburg From Above: Satellite and Schematics of the World of District 9 is een interactieve kaart waarin diverse plekken kunnen worden aangeklikt, zoals het hoofdkwartier van MNU, het ruimteschip van de aliens en natuurlijk district 9 zelf. Hierin staan dan onder meer de biografieën van de personages, technische dwarsdoorsneden van wapens en voertuigen en nog veel meer. Daarna volgt een selectie van 22 verwijderde scènes (23 min.) zonder enige vorm van duiding. In de driedelige documentaire The alien agenda: a filmmaker's log (34 min.) krijgen we te zien hoe de kortfilm Alive in Joburg werd opgewaardeerd tot een volledige film in Envisioning District 9. Het tweede deel, Shooting District 9, bevat beelden van achter de schermen en toelichting bij het werk van de acteurs, de experts van de speciale effecten en in Refining District 9 krijgen we te zien hoe er onder meer een geluidsscore bij de film is gevoegd. De gruwelijke transformatie die Wikus in de film ondergaat is gerealiseerd met make-upprothesen, wat haarfijn uit de doeken wordt gedaan in Metamorphosis: The transformation of Wikus (10 min.). Een ander element dat moet bijdragen tot het realismegehalte van de film is de mogelijkheid om qua dialogen te improviseren na slechts een korte situatieschets vanwege de regisseur. Hoe dit in zijn werk gaat zie je in Innovation: The action and improvisation of District 9 (12 min.). Iin Conception and designs: Creating the world of District 9 (13 min.) zien we zo hoe de hele biochemische cluster van de garnalen in elkaar past en hoe onder meer het moederschip is geconcipieerd. Alien generation: The visual effects of District 9 (10 min.) gaat op hetzelfde onderwerp door, maar verschuift de aandacht naar het ontwerp van de garnalen zelf. Ook enkele cross-promotionele trailers hebben hun weg naar deze disk gevonden, de trailer van de film zelf jammer genoeg niet.
 
CONCLUSIE
District 9 zal niet dadelijk spek voor ieders bek zijn: de jachtige kakofonie van stijlen vergt zeker in het begin een zekere inspanning van de doorsneekijker. Aan het eind volgt er echter een beloning. En het is géén blik Whiskas!



cover



Studio: Sony Pictures HE

Regie: Neill Blomkamp
Met: Sharlto Copley, David James, Eugene Khumbanyiwa, Vanessa Haywood

Film:
8/10

Extra's:
6,5/10

Geluid:
9/10

Beeld:
9,5/10


Regio:
B

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2009

Leeftijd:
16

Speelduur:
112 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.85:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Duits DTS-HD MA 5.1
Spaans DTS-HD MA 5.1


Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
• BD Live
• Cinechat
• Audiocommentaar door Neill Blomkamp
• Interactieve map "Jo'burg from above: satellite and schematics of the world of District 9"
• 22 deleted scenes
• 3 documentaires "The alien agenda: a filmmaker's log"
• Documentaire "Metamorphosis: The transformation of Wikus"
• Documentaire "Innovation: The action and improvisation of District 9"
• Documentaire "Conception and designs: Creating the world of District 9"
• Documentaire "Alien generation: The visual effects of District 9"
• 4 cross-promotionele trailers

Andere recente releases van deze maatschappij