:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Column >> COLUMN #6: IK BEN ZE ZO BEU, DIE VAN BPOST...
COLUMN #6: IK BEN ZE ZO BEU, DIE VAN BPOST...
Type: Column - Datum: 2011-03-22 - Geplaatst door: Werner

Sinds ik persverantwoordelijke en daarna hoofdredacteur van DVD Info ben geworden, is mijn relatie met de Belgische Post, tegenwoordig bpost, op zijn zachtst gezegd nogal emotioneel geworden. Ik ben heus niet het type dat om de vijf botten klaagt over al wat er tegensteekt, maar de manifeste incompetentie van dit staatsbedrijf is gewoon te erg voor woorden. Mensen maken fouten, en uit fouten moet je leren. Als er een bedrijfscultuur aanwezig is waarbij de fouten exponentieel schijnen toe te nemen, en elke nieuwe vernieuwing voor nog meer problemen zorgt dan het oplost, is het mijns inziens tijd voor een grondige zelfreflectie. Ik wil overigens benadrukken dat ik met deze column geen individuele postbodes wil viseren, maar dat het het gargantueske monster "De Post" zelf is dat er maar niet in slaagt om zichzelf in de hand te houden. Het probleem is overigens zelfoplossend, want tegen dit tempo gaat De Post, of bpost, zoals ze zichzelf noemen, bij de eerste schok op de geliberaliseerde markt kapseizen, en binnen vijf jaar bestaat bpost niet meer. En ik zal er geen traan voor laten.

 

Met de toename van e-mail is De Post voor haar inkomen meer en meer afhankelijk van pakjespost. Laat mij daar toevallig een grootverbruiker van zijn, ik ben dus niet te beroerd mezelf te betitelen als ervaringsdeskundige. Met name voor het ontvangen en doorsturen van viewings voor besprekingen hangen we af van instanties die naar willekeur met onze voeten spelen, en die hun tarieven alsmaar laten stijgen voor een alsmaar belabberdere service. Ik ondervind dit niet alleen in hoedanigheid van hoofdredacteur, maar ook als privé-persoon die laten we zeggen nogal veel dvd's over internet verkoopt.

 

Ik heb daarom besloten om alle strapatsen die ik meemaak in mijn dagelijkse contacten met de diensten van De Post in de vorm van een dagboek bij te houden. Dit dagboek is zeer onvolledig, ik heb het kunnen reconstrueren aan de hand van wat ik nog schriftelijk als bewijs in handen heb. De waarheid is ongeveer tien keer erger. Ik grijp daarom nu naar mijn ultiem wapen: mijn scherpe pen. Ik hoop dat u, ongeacht of u regelmatig lezer bent van onze pagina of niet, deze column aan zoveel mogelijk vrienden en kennissen laat lezen.

 
__________
 
 
28 mei 2002
 
Beste Blog,
 

Vandaag heeft De Post een stuk dat niet in de bus paste gewoon op de stoep achtergelaten. Kan compleet niet volgens de regels zijn want daar kan iedereen het meenemen. Ik ga de postmeester van Mortsel schrijven om erop te letten dat zulks in de toekomst niet meer voorkomt. Ik ben echter vol vertrouwen dat zulks nóóit meer gaat gebeuren.

 
__________
 
augustus 2002
 
Beste Blog,
 

Foutje! Ik had in Australië een dvd besteld, en De Post vond het nodig om daar invoerrechten over te heffen, alhoewel ik onder het wettelijk minimaal vrijgestelde bedrag zat. Wat blijkt nu? De Post heeft het bedrag geïnterpreteerd als Amerikaanse Dollars terwijl het duidelijk Australische Dollars (veel lagere koers) zijn. De grapjassen! Enfin, ze gingen de zaak herberekenen, betekent wel dat ik zes weken op mijn dvd moet wachten. Maar het misverstand is uit de weg. Fijn zo!

 
__________
 
7 september 2002
 
Beste Blog,
 

Zelf pakjes versturen bij De Post is ook niet altijd even makkelijk. Dan ga je eerst duidelijk op hun site kijken hoeveel een welbepaalde verzending kost (2,48 €), op het kantoor willen ze het echter alleen via het duurdere Kilopost versturen (3,10 €), alhoewel er in het postkantoor zelf een affiche hangt met de technische specificaties wanneer een pakje van het goedkopere tarief geldig is. Mijn vrouw is nogal redelijk bits afgesnauwd door de postbediende, die cynisch opmerkte dat "hij de affiche daar niet had gehangen" (het zullen de kaboutertjes geweest zijn) en die blijkbaar van zijn vakbond op een zaterdag niet van zijn stoel mag komen. Persoonlijk ken ik mensen die blij zouden zijn dat ze - zelfs op zaterdag - een job hebben. Een slechte dag gehad? In elk geval, zéér onprofessioneel, zo reageren.

 
__________
 
najaar 2002
 
Beste Blog,
 

Het persbureau van Universal weigert om de één of andere reden om nog langer samen te werken met De Post, want er zijn in het verleden iets té veel zendingen spoorloos verdwenen. Het probleem is echter dat hun koeriersdienst, DHL, verlangt dat er overdag iemand thuis is, wat een probleem is want ik combineer het werk voor DVD Info met een baan als wiskundeleerkracht op een universiteit. Maar niet getreurd, ik heb dé oplossing gevonden: ik laat de pakjes op mijn werkadres aankomen, en telkens ik er niet ben, neemt Magda van het secretariaat de pakjes in ontvangst. Het ei van Columbus! Oplossingen zijn soms toch zó simpel met een beetje gezond verstand.

 
__________
 
 

2 mei 2005

 

Beste Blog,

 

De Post heeft zijn tarieven nog maar eens gevoelig verhoogd, maar start met een nieuwe service: als de ontvanger niet binnen de vastgestelde termijn de zending heeft ontvangen, heeft de verzender recht op terugbetaling van de postzegels. Interessant, gezien het volume aan pakjes dat ik wekelijks verstuur. Ik heb dit interessante formulier via het net gevonden, en het moet me toch van het hart dat vooral de post naar Carl (in Melle) soms dagen vertraging heeft. Maar geen probleem, De Post zal de geleden schade vergoeden. Ze adverteren zelfs met deze service in de media!

 
__________
 
 

17 augustus 2005

 

Beste Blog,

 

De Post heeft blijkbaar moeite met het respecteren van haar eigen regels. Ik vraag voor de tweede keer de terugbetaling van de zegels voor een zending naar Steve die ver buiten de uitleveringstermijn is uitgereikt. Mijn brief van begin juli zal waarschijnlijk ook zoek geraakt zijn.

 
__________
 
 
Nogmaals 17 augustus 2005
 
Beste Blog,
 

Een andere zending is nooit bij Steve aangekomen. Iemand bij De Post heeft 60 euro aan dvd's op zijn bil geslagen. Mijn eigen schuld, ik had het maar aangetekend moeten frankeren. Niet aangetekende post mag namelijk gestolen worden. Ik had beter moeten weten. Mea culpa. Ik zal als tegenprestatie vanavond mezelf kastijden.

 
__________
 

11 september 2008

 

Beste Blog,

 

Ditmaal is het ernstig. Ik heb via internet van iemand op 17 juli 3 blu-rays van Spiderman gekocht, maar de discs zijn nooit ter bestemming aangekomen. Bij het lokale postkantoor zegt men dat het mijn eigen schuld is, ik had ze maar aangetekend moeten laten verzenden. Het was laatst nog op het nieuws: drie medewerkers van postsorteercentra werden betrapt bij diefstal. De kans dat ik echter iets vergoed krijg is nul, want ik had het maar moeten aangetekend laten versturen. Tja, als je al dergelijke maatregelen moet nemen om te voorkomen dat het postpersoneel zich verrijkt op jouw kosten... Beste postpersoneel, steel maar, zo lang het niet aangetekend is kan u relatief weinig overkomen. Schade en schande, zestig euro armer en een illusie rijker.

 
__________
 
 
9 oktober 2008
 
Beste Blog,
 

De klachten van De Post nemen hand over hand toe, maar als ik me hiervoor tot de klantendienst van De Post zelf wend, word ik behandeld als een onmondige snul, en laten we het erop houden dat hun afhandeling van klachten een travestie is.

 

De Post heeft een onderzoek ingesteld naar de diefstal van 17 juli, helaas zonder resultaat, maar ze hebben iets gedaan wat ze zelf durven betitelen als een "onderzoek". Ze zetten dus hun pet af en een Sherlock Holmes-hoedje op, of wat moet ik me daarbij voorstellen? Soit, hierbij kwamen ze tot de geniale conclusie dat de diefstal te wijten zou zijn aan het feit dat bij afwezigheid mijn post wordt afgeleverd aan mijn buurvrouw, dat zulks onwettig is, en dat dat in de toekomst niet meer zal gedaan worden. Nu moet u, liefste blog, mijn buurvrouw - een schat van een oudere dame die de ganse dag zorg draagt voor een gehandicapt kindje notabene - kennen om te weten dat deze "verklaring" niet alleen belachelijk is, het impressionant genie dat deze conclusie heeft getrokken zou eigenlijk verplicht moeten worden om op zijn blote knieën schurend over een steen met zeer grove korrel aan haar vergiffenis te moeten vragen. Verder wordt gesteld dat voor een schadevergoeding de verzender maar klacht zou moeten indienen. Ongetwijfeld wordt aan de verzender in kwestie hetzelfde verhaal op de mouw gespeld, maar dan over mij. En als het van De Post afhangt moet ik vanaf nu die lieve oude dame van naast mijn deur beschouwen als Bonnie van Clyde.

 

Maar er is meer. Een pak van Play.com dat verstuurd geweest is op 11 juli heeft intussen nooit mijn brievenbus bereikt. Weer diefstal van een niet-aangetekend stuk waarbij Pontius Pilatus Post de handen in onschuld wast. Dááág Simpsonkalender! D'oh!

 
__________
 
 
10 oktober 2008
 
Beste Blog,
 

Er is iets veel ergers gebeurd. Ik heb op 3 oktober een pak voor Steve aangeboden. Ik had het niet genoeg gefrankeerd, en bood me daarom aan aan het loket om bij te betalen. Omdat ik de reputatie van De Post intussen ken wou ik echter ook het pak aangetekend versturen, waarbij ik uiteraard bereid ben om hiervoor de meerprijs te betalen. De Post zélf had me nota bene omwille van het veelvuldige verdwijnen van pakjes de laatste tijd, geadviseerd om aangetekend te verzenden. Goed, het pak had nogal een kostbare inhoud - 400 euro aan diverse dvd's en blu-rays - maar ik werd op een onvriendelijke manier afgesnauwd dat ik het verkeerd soort frankeerzegel heb gebruikt (er stond - hou u vast - een uitroepteken te weinig op). De postbeambte stelde me doodleuk voor om een nieuw soort zegel te kopen, waardoor mijn oude zegel compleet verloren is. Uiteindelijk wordt het pak toch gefrankeerd: 14 euro bijdokken alsjeblieft! 560 oude Belgische franken.

 

En wat gebeurt er met deze zending die langs alle kanten wordt aangeduid als zeer kostbaar? Juist, het pak is vandaag toegekomen, maar wie de slogan "uw pakket verdient een voorkeursbehandeling" in de belachelijke Postcampagne heeft verzonnen, verdient het om te worden gestenigd. Het pak ziet er ongeveer uit alsof er een olifant heeft op gezeten. Verschillende items zijn zwaar beschadigd (ik raam de schade op zo'n 100 euro), is zes dagen onderweg geweest, en heeft intussen de ronde van Vlaanderen gemaakt, dit ondanks 100 % correct adres en aantekentaks. De Post wilt hier geen enkele verantwoordelijkheid voor dragen. Voorlopig dus best geen Chinese vazen versturen met De Post.

 

Klacht indienen? Waarom, mijnheer? Omdat ik me blauw betaal voor een service die op zijn best kan omschreven worden als uiterst belabberd. De klantendienst van de post is bovendien een geintje, en niemand wil verantwoordelijkheid nemen voor mijn beschadigde en gepikte poststukken. Ik speel intussen ernstig met het idee om een strafrechtelijke klacht in te dienen tegen De Post voor herhaalde diefstal en beschadigingen van eigendom. Het idee om Johnny Thijs op het beklaagdenbankje eens uit te kunnen schelden voor rotte vis is, toegegeven, zeer aantrekkelijk, maar strookt niet geheel met mijn opvoeding. De Post neemt een loopje met hun eigen verantwoordelijkheid, en ondanks hun niet onaardige tarieven blijkt het gebruik van hun pakjesservice één grote loterij, evenwel zonder winnaars.

 
__________
 
 
20 oktober 2008
 
Beste Blog,
 

De Post gaat toch een paar tientallen euro van het schadegeval Steve terugbetalen; ik moet foto's maken, de nodige papieren indienen en als het even meezit heb ik er nét de portkosten (14 euro) terug uit. Behoorlijk wat van de dvd's zijn echter gekrast, ééntje ziet er uit als een gruyèrekaas en voor een andere moet een speciaal model van speler worden ontworpen die schijfjes kan afspelen die in een hoek van 90 graden geplooid zijn.

 
__________
 
 
december 2009,
 
Beste Blog,
 

Ik denk dat de postbode dit jaar geen nieuwjaar van mij meer gaat krijgen. De afgelopen weken is de postbedeling hier danig mis aan het lopen. Ik kan bovendien niet meer naar het lokale kantoor, want alle klachten worden nu ten behoeve van de efficiëntie (!) centraal behandeld door een callcenter in Brussel, 02/201.23.45. Ik heb evenwel een paar weken terug telefonisch contact gehad met een medewerkster van de klantendienst, die me heeft beloofd dat ze de zaak ter harte zou nemen, en dat ik terug contact moest opnemen als de klachten zouden blijven aanhouden. Wat nu het geval is, dus ik heb ze een brief geschreven.

 

Ik krijg de laatste maanden op wekelijkse basis post die niet voor mij bestemd is. Soms gaat het over post voor buren, maar ook voor huizen in andere straten met toevallig hetzelfde huisnummer., en een occasionele keer zelfs voor een buurgemeente waar er toevallig een identiek genoemde straat en huisnummer schijnt te bestaan. Omgekeerd zit mijn post verspreid over de buren, ik ben dus niet de enige met hetzelfde probleem. Ik heb al een keer de vergelijking gemaakt dat het 's avonds na het werk hier net een ruilbeurs is. Voor de enkele contacten die ik met de postbode heb gehad, heb ik gemerkt dat de brave man compleet Nederlandsonkundig is. Nu, ik heb niets tegen immigranten, en ben er zeker van dat de brave man in kwestie een supertoffe job bij een groot en gerenommeerd bedrijf als De Post kan krijgen. Ik wens hem dan ook uit het diepst van mijn hart een mooie baan waarmee hij aardig zijn kost kan verdienen. Echter meen ik dat voor het uitreiken van post men de Nederlandse taal machtig moet zijn.

 

En de laatste weken is er een ander verontrustend fenomeen bijgekomen: pakjespost werd opnieuw meermaals gewoon op de stoep achtergelaten, in weer en wind en waar iedereen het zomaar kan meenemen, in plaats van een briefje in de bus te stoppen dat ik het op het postkantoor zou kunnen afhalen. De Post wil het niet meer aan mijn buurvrouw geven (wat anders voor mij een perfect valide oplossing was), befehl ist befehl, weet u wel, en als ik dit telefonisch meld insinueert de klantendienst zonder verpinken dat het brave lieve mens wel eens het evil master brain achter mijn verdwijnende pakjes zou kunnen zijn. Het principe van Occam's Razor - de meest waarschijnlijke uitleg is waarschijnlijk de juiste - in casu dat onze postbode gewoon te lui is, is hen onbekend

 

Helaas zijn de laatste maanden ook stukken van Amazon (Engeland), CD WOW (Nederland) en DVD Pacific (Verenigde Staten) - en dan vergeet ik er nog een paar - op naam van mezelf en van mijn echtgenote, niet altijd aangekomen. Het zou me sterk lijken dat al deze webwinkels in hetzelfde bedje ziek zouden zijn. Hoeveel zendingen met viewings van filmmaatschappijen ik op die manier niet heb ontvangen, en waarvan ik op voorhand niet kan weten dat ze me gaan worden toegestuurd, weet ik niet - ik heb geen glazen bol. Echter zowel Homescreen als Filmfreaks hebben de laatste weken gevraagd wanneer bepaalde recensies online zouden komen, recensies van dvd's die nooit zijn toegekomen. De logica van De Post volgende is dat hun eigen schuld!

 
__________
 
11 januari 2010
 
Beste Blog,
 

De zaken zijn hier zodanig aan het escaleren dat ik toch nog maar eens naar de Ombudsdienst van De Post ga schrijven, dat lijken me sympathieke en begrijpende mensen, want als ik gewoon via het webformulier van De Post melding maak van klachten, krijg ik hetzelfde standaard beleefdheidsbriefje terug. Ik heb er nu al zo'n tiental, en de teneur is telkens dat ze "het op prijs stellen dat ik hen het probleem heb gemeld" en dat ze "op die manier hun dienstverlening kunnen bijsturen waar het nodig is om mijn vertrouwen te blijven verdienen". Over welke dienstverlening het dan wel mag gaan wordt zedig gezwegen, en over mijn vertrouwen, breek me daar de bek niet over open. Buiten de beleefdheidsformuleringen en het bericht dat er iets aan de problemen gedaan zal worden, moet ik vaststellen dat dit een fucking joke is, en dat de beloftes niet meer waard zijn dan het papier waarop ze geschreven zijn.

 

Naast het feit dat na de postbedeling het 's avonds na het werk hier net in de straat een ruilbeurs voor Pokemonkaarten is, met in de plaats van die kaarten onder meer vertrouwelijke documenten, is mijn grootste ergernis dat pakjes ofwel niet geleverd worden, ofwel dat er op dag n een briefje in de bus wordt gestoken dat ik het pakje op dag n+1 op de post kan gaan afhalen. Als ik geluk heb tenminste, want af en toe krijg ik ook briefjes als er geen pakje is, en geen briefje als er wel één is (wat ik meestal veertien dagen later merk als iemand van een persbureau zich afvraagt waarom ik een welbepaald pak niet ben gaan afhalen). De service is bovendien verslechterd, want vroeger kon men, als men overdag de postbode miste, het pakje 's avonds tegen sluitingstijd aan het kantoor gaan afhalen. Nu wordt de post gesorteerd in Berchem, want véél efficiënter, en daardoor heb ik het pakje altijd een dag later. Oh, en heb ik al vermeld dat de tarieven weer eens de hoogte zijn ingegaan?

 

Ben ik al geërgerd door de vele vormen van diefstal, euh, pardon, 'verloren stukken', waarbij ik altijd een kafkaïaans doolhof moet doorlopen en mag ik nog geeneens klacht indienen omdat ik de ontvanger ben en niet de verzender, vind ik het nog veel schrijnender dat het quasi onmogelijk geworden is om rechtstreeks de mensen die verantwoordelijk zijn voor de postbedeling in Mortsel aan te spreken. De postmeester werkt blijkbaar alleen 's ochtends (mooie job!), telefonisch kan men het postkantoor van Mortsel niet bereiken, en alle klachten worden naar een centraal nummer doorgestuurd waar ze op één hoopje belanden, zo'n beetje als het postklassement van Guust Flater, waarbij op de ene kant van de tafel klachten worden bijgelegd en ze aan de andere kant in de prullenmand vallen, zonder kans op persoonlijke opvolging.

 

Ik sluit mijn brief naar de Ombudsdienst af met de vraag, in plaats van me nogmaals een brief met excuses te sturen, dat er ditmaal graag actie wordt ondernomen

 
__________
 
13 januari 2010
 
Beste Blog,
 

Even een intermezzo. Er stak vandaag (!) een briefje in de bus dat Postbode Tom op 24 november 2009 (!) een pakje heeft aangeboden (Taxipost 24 uur alsjeblieft!) en dat het op het postkantoor bewaard wordt van 25 november tot 9 december! Ik heb even geïnformeerd waar het pakje dan wel kan zijn, maar men mag mij dit niet meedelen om redenen van privacy! Bewijsstuk bij mij ter inzage op verzoek.

 
__________
 
3 februari 2010
 
Beste Blog,
 

Ongelofelijk maar waar, ik heb een reactie van de Ombudsdienst gekregen. Volgens hen is de postbode wél het Nederlands machtig (goed voor hem), en werden de verantwoordelijken op hun taken gewezen bij de bedeling van de post. In het bijzonder wordt uitdrukkelijk gesteld dat de vaste postman, de vervangers en de chauffeurs geen pakjes onbeheerd mogen achterlaten, en ze zullen bij afwezigheid zoals voorzien een verwittigingskaartje in mijn brievenbus achterlaten. Mooi zo. Hopen dat het zo blijft.

 
__________
 
voorjaar 2010,
 
Beste Blog,
 

Omdat onze postbode het nog steeds moeilijk heeft met het lezen van namen heb ik twee naambordjes laten ontwerpen voor op de brievenbus, ééntje met Werner Peeters en ééntje met DVD Info.

 
 
__________
 
26 maart 2010
 
Beste Blog,
 

Onze Nederlands machtig zijnde postbode heeft weer eens de straatnamen met de verward.

 
__________
 
 
30 april 2010
 
Beste Blog,
 

De post ligt op de stoep. Melding gemaakt bij klantendienst. Beleefdheidsbriefje terug.

 
__________
 
 
13 juli 2010
 
Beste Blog,
 

De post ligt weer eens op de stoep. Melding gemaakt bij klantendienst. Beleefdheidsbriefje terug.

 
 
__________
 
 
13 augustus 2010
 
Beste Blog,
 

De post ligt nog maar weer eens op de stoep. Melding gemaakt bij klantendienst en ditmaal iets krassere bewoordingen gebruikt dan anders. Beleefdheidsbriefje terug, ditmaal gaan ze er een platformmanager op af sturen, wat dat ook mag zijn.

 
__________
 
 
20 augustus 2010
 
Beste Blog,
 

De Post, pardon, bpost antwoordde dat het incident te wijten was aan het feit dat er een vervanger op ronde was, in plaats van de vaste postbode. Fijn om te horen dat deze blijkbaar even incompetent is.

 
__________
 
 

31 januari 2011

 

Beste Blog,

 

Ik heb me vandaag weer eens heel boos gemaakt. Zo boos zelfs dat ik nog maar eens een klachtenbrief heb geschreven naar de Ombudsdienst voor de Postsector, wat intussen toch meer dan een jaar geleden was. Er werd namelijk weer een pakje met vier dvd's gewoon onbeheerd in weer en wind op de stoep achtergelaten. Niks nieuws onder de zon zou je zeggen. Klap op de vuurpijl was echter mijn telefoontje met een zekere S. van de klantendienst van de Post (02/201.23.45), die doodleuk beweerde dat als de verzender een pakje niét via Taxipost frankeert maar slechts "gewoon", de postbedeler het recht heeft om het zomaar op de stoep te droppen. In het verleden heeft de Ombudsdienst namelijk expliciet geoordeeld dat ze dit niet mogen, maar met de adviezen van de Ombudsdienst worden blijkbaar door de bezigheidstherapeuten van de klantendienst van de Post papieren mannetjes geknipt. Dat ik de brave jongen zijn naam vroeg en wenste doorverbonden te worden met zijn superieur, sloeg blijkbaar in als een bom, want S. had minstens dertig seconden nodig om zijn eigen voornaam te herinneren. Ik heb dus nog maar eens het hele zooitje naar de Ombudsdienst gestuurd, hopend dat die de klacht ernstig nemen. En ik hoop dat S. intussen een job gevonden heeft die bij zijn verantwoordelijkheidszin past. Papiertjes oppikken op straat bijvoorbeeld.

 
__________
 
10 februari 2011
 
Beste Blog,
 

Ditmaal niet ik, maar mijn vrouw wacht op een pakje van een kledingstuk van Toetoe, volgens een mail en volgens de website van De Post is het aan mijn deur aangeboden geweest vandaag. Met Taxipost perfect te tracken. Alleen: ik heb echter niets gezien, geen postbode, geen pakje en geen briefje.

 
__________
 
15 februari 2011
 
Beste Blog,
 

Het pakje is toegekomen ('t is te zeggen, ik ben het zelf kunnen gaan afhalen), maar op het kantoor weten ze niet wat de postbode uitvreet. Allicht was op 10 februari de postbode weer eens te lui om het briefje in de bus te steken. Zo'n zwaar briefje ook. Of hij het pakje ooit heeft aan de deur aangeboden heeft, daar heb ik mijn twijfels over, want dat is nog tien keer zwaarder.

 
__________
 
15 maart 2011
 
Beste Blog,
 

De ombudsdienst voor de post heeft geantwoord, en geeft me over het onbeheerd achterlaten van pakjes op de stoep volledig gelijk. Wat de bedeling zelf betreft stelt ze o.a. dat de "postman opmerkt dat de opening van de brievenbus geen probleem oplevert, maar dat door de diepte van uw bus mogelijk niet al de omvangrijke zendingen volledig in uw bus kunnen worden gedeponeerd" . Dit is klinkklare nonsens: mijn brievenbus bus heeft namelijk een achterwand die open kan (en meestal ook openstaat), waardoor er quasi onbeperkt grote stukken in de bus kunnen; de poststukken vallen dus langs binnen eventueel uit de brievenbusruimte en gewoon in de gang. Met het deurtje gesloten is er ongeveer 40 cm plaats, met het deurtje open is er meters (!) vrije ruimte, en krijg je zelfs een paar skilatten door de bus. Ik nodig de postman in kwestie uit om dit persoonlijk te komen bekijken, maar neem voorlopig de vrijheid om aan zijn uitleg geen geloof te hechten.

 

Wat leren we nog uit het antwoord? Ze insinueren dat er ook andere firma's pakjes onbeheerd achterlaten. Ik sluit niet 100 % uit dat dat nooit gebeurd is, maar ik zie het DHL of TNT, die gewoonlijk een handtekening vragen, niet dadelijk doen, en ik weet echt wel van welke koerierdiensten mijn correspondenten gebruik maken. Én ik ben intussen zodanig geoefend in opsporingstechnieken dat ik een stuk van bpost als dusdanig kan herkennen. Ik neem me echter voor om in de toekomst, zoals de ombudsvrouw suggereert, hier in de toekomst een historiek van bij te houden.

 

Bpost begint echter wel blijkbaar schrik te krijgen om mij nog onder ogen te komen, want er zat vandaag een briefje in de bus dat ik vanaf morgen een pakje mag gaan afhalen op het kantoor. Men heeft zelfs niet meer durven aanbellen, alhoewel ik gewoon thuis was.

 
__________
 
18 maart 2011
 
Beste Blog,
 

Ja, het is weer eens prijs. Nu de postbode eindelijk zo ver is dat hij de pakketten niet meer onbeheerd op de stoep achterlaat, is de nieuwe techniek om ze gewoon niet meer aan te bieden, en al bij voorbaat een briefje in de bus te steken dat ik ze zelf maar moet komen halen. Met liefst twee pakketten ineens (hopelijk krijgt de postbode daarvoor een toeslag en een gevarenpremie) én dan nog liefst voor het weekeinde (op zaterdag werken ze niet, dus weer drie dagen vertraging). Een beleefdheidsmailtje teruggekregen van de post, waarin ze nogmaals zich engageren het personeel op de correcte dienstverlening te wijzen. "Op die manier kunnen we onze dienstverlening bijsturen waar het nodig is om uw vertrouwen te blijven verdienen." Eerlijk gezegd vertrouw ik intussen nog liever mijn kinderen aan Marc Dutroux toe.

 
__________
 
 
22 maart 2011
 
Beste blog,
 

Even creatief als hun reclamespotjes heeft bpost weer een nieuwe manier gevonden om mij te treiteren. Ze konden vandaag hun lusten botvoeren op een pakje waarop als eerste vermelding DVD Info en pas als tweede Werner Peeters stond: ze hadden weer een excuus nodig om niet te moeten aanbellen (waarschijnlijk omdat ze nog steeds te lui zijn om met pakjes te zeulen) maar meer waarschijnlijk willen ze gewoon wraak nemen voor de vorige keer. Ik heb nog maar eens naar hun klantendienst gebeld (02/201.23.45), waar een juffrouw mij wist te zeggen dat ik het pakje alleen kan afhalen met een volmacht van mijn bedrijf, uitgereikt door de Kruispuntbank. Kafka is dus nog niet dood, hij werkt zelfs bij de post. Hoera! Ik heb uiteraard al mijn perscontacten een mailtje gestuurd dat nu de maat vol is, en gevraagd of ze in de toekomst niet langer expliciet " DVD Info" op de correspondentie willen zetten. Ik heb hen tevens aangeraden om in de toekomst zo vaak mogelijk gebruik te willen maken van andere koeriers zoals Kiala.

 
__________
 

AANVULLING:


24 maart 2011

Beste Blog,

Blijkbaar heeft mijn column toch één en ander in beweging gezet: een zeer vriendelijke dame van bpost belde me op en heeft beloofd om de zaak eens grondig te gaan onderzoeken. Misschien toch eind goed al goed? En het zonnetje schijnt dus wordt het misschien toch nog een leuke dag...

 
__________
 

30 maart 2011

Beste Blog,

Eens goed van uw oren maken op Internet waar iedereen het kan lezen heeft toch blijkbaar een heilzaam effect, want ditmaal heb ik zelfs thuis een bezoek gekregen van een medewerker van bpost die toch - gelukkig - het probleem ernstig schijnt te nemen en de volgende maanden de zaak gaat opvolgen. Er kan natuurlijk altijd al iets fout gaan, en ik moet zeggen dat ik na het gesprek toch het gevoel krijg dat ze hun werk tóch ernstig trachten te doen, maar we zijn het er roerend over eens dat de foutenmarge naar beneden moet. De komende maand beloven ze alvast de zaak minutieus op te volgen. Ik ben razend benieuwd.


Wordt vervolgd... (ja ik meen het, ik ga deze column ten gepasten tijde aanvullen...)