:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> DVD Info >> NIEUWSBERICHT: CANNES VIERT VIJFDE VERJAARDAG DVD OP DE EUROPESE MARKT
NIEUWSBERICHT: CANNES VIERT VIJFDE VERJAARDAG DVD OP DE EUROPESE MARKT
Bron: DVD Info - Datum: 2003-05-22 - Geplaatst door: Werner
Naar aanleiding van de vijfde verjaardag van de erg populaire DVD op de Europese markt, publiceerde de DVD Entertainment Group Europe (DEGE) enkele feiten en cijfers rond ‘Vijf jaar DVD’.

De opgang van de DVD is nog lang niet beëindigd, want de groeiende verkoopcijfers voor zowel hardware als software in Europa bevestigen de positie van DVD als een favoriet medium voor home entertainment (volgens GfK steeg de verkoop van DVD softwaretitels in de periode januari-maart 2003 in West-Europa met 64 % tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar).

DVD is de snelst verkopende consumententechnologie ooit en deze vijf belangrijkste feiten over DVD* bewijzen dat:
1. De verkoop van DVD’s lag in West-Europa bijna 3 keer hoger dan de verkoop van muziek-cd’s op hetzelfde moment in hun geschiedenis
2. Na nauwelijks vijf jaar zal de verkoop van DVD’s in West-Europa de verkoop van vooraf opgenomen VHS-cassettes dit jaar overtreffen
3. Er wordt nu al meer uitgegeven aan DVD software dan aan VHS software
4. Vorig jaar (2002) werd in het totaal 3,5 miljard euro uitgegeven aan VHS in West-Europa, tegenover 5,5 miljard euro aan DVD
5. Europese eigenaars van DVD-spelers kopen meer dan 3 keer zoveel DVD’s als eigenaars van videorecorders cassettes kochten op het hoogtepunt van de handel in VHS-videobanden
6. Het aantal DVD’s dat werd verkocht, groeide vorig jaar met 100 % in West-Europa

“DVD heeft de markt van het home entertainment stormenderhand veroverd. Talloze films komen opnieuw tot leven nu klassieke films worden gerestaureerd en uitgebracht op DVD”, zegt Jeff Brown, President van de DVD Entertainment Group Europe en Senior Vice-President, Co-Managing Director, voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika bij Warner Bros.

Volgens een enquête die de National Research Group** uitvoerde bij consumenten in heel Europa, zijn de vijf belangrijkste voordelen van DVD:
1. Beeldkwaliteit
2. Geluidskwaliteit
3. Speciale functies
4. Duurzaamheid van de DVD-schijfjes
5. Omvang van de DVD-schijfjes

De speciale functies van DVD’s hebben veel succes. Dit zijn de vijf meest gewaardeerde functies:
1. Mogelijkheid om het beeld te bekijken in verschillende breedten (50 % van de ondervraagden)
2. Filmfragmenten (48 % van de ondervraagden)
3. Index van de verschillende scènes (46 % van de ondervraagden)
4. Previews (46 % van de ondervraagden)
5. Gewiste scènes (44 % van de ondervraagden)

Andere kenmerken die sterk worden gewaardeerd, zijn de talrijke camera-opties, de muziekvideo’s en de gesproken commentaar van regisseurs en/of acteurs.

Het feit dat DVD dit jaar in de kijker stond in Cannes, weerspiegelt de snelle acceptatie en de permanente groei van dit medium.

Rob Jongmans, gedelegeerd bestuurder van de DVD Entertainment Group Europe en Europees Voorzitter van Buena Vista Home Entertainment, voegt hieraan toe, “De jaarlijkse DVD-bekroning in Cannes geeft aan hoe sterk dit medium de afgelopen vijf jaar is geëvolueerd. Toch zijn het niet alleen de kaskrakers uit Hollywood die hoge toppen scheren – talrijke tv-programma’s hebben al records gebroken in hun genre en familiefilms worden steeds belangrijker. Ook muziek- en audio-DVD’s vormen een belangrijke markt, hun muziek laat uw huiskamer echt tot leven komen. De 2.000 titels in het genre muziek/toneel en de permanente stroom DVD-audiotitels die dit jaar worden verwacht, zal de populariteit van de muziek-DVD’s nog doen stijgen”.

* Bron: Screen Digest
** Enquête uitgevoerd bij 3.000 gebruikers in het VK, Duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje.



Recent nieuws van dezelfde bron