:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> MAN OF STEEL
MAN OF STEEL (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2013-10-20
FILM
De planeet Krypton is stervende. Om aan de alsmaar stijgende energiebehoefte te voldoen hebben haar leiders de kern van de planeet aangeboord, waardoor Krypton geologisch instabiel is geworden. De militaire leider van de planeet, generaal Zod (Michael Shannon, Boardwalk Empire), wil dat de elite ophoepelt en alleen de raszuivere Kryptoniaanse Übermenschen het bewind overnemen. De vooraanstaande wetenschapper Jor-El (Russell Crowe, Gladiator) meent dat de enige verlossing kan komen in het uitwijken naar andere sterren, alhoewel er van vorige intergalactische expedities geen overlevenden zijn teruggekeerd. Omdat hij ook gelooft in het toeval heeft hij samen met zijn vrouw Lara (Ayelet Zurer, Angels And Demons) een natuurlijk kind, Kal-El, laten geboren worden. Vooraleer het kind in de klauwen van Zod kan terechtkomen, prent Jor-El in het DNA van zijn zoon de Codex, een databank van alle genetische geheimen van de Kryptonieten. Zod en zijn trawanten worden gearresteerd en veroordeeld voor hoogverraad tot opsluiting in een zwart gat. Ironisch zijn ze daardoor de enige overlevenden wanneer de planeet Krypton naar de filistijnen wordt geblazen...




 
... op Kal-El na. De volwassen Clark Kent (Henry Cavill, The Tudors), die door zijn pleegouders Jonathan (Kevin Costner, Dances With Wolves) en Martha (Diane Lane, Untraceable) die naam gekregen heeft, probeert zijn plaats in de wereld te vinden, waardoor hij gedwongen is om voortdurend te verhuizen. Want telkens hij zijn capaciteiten openbaart, net als die keer in zijn schooltijd toen hij de in het meer gesukkelde schoolbus uit het water heeft gevist, moet hij de benen nemen en vluchten in de anonimiteit met alweer een nieuwe valse identiteit. Wanneer in het Canadese noordpoolijs een schip van Kryptoniaanse origine wordt geborgen, is journaliste Lois Lane (Amy Adams, Enchanted) er als de kippen bij om de primeur te verslagen. Ze heeft een onverwachte ontmoeting met Clark, die haar leven redt maar prompt weer onderduikt. Als ze in een artikel schrijft dat het schip en de vreemdeling die ze ontmoet heeft mogelijk niet van de Aarde afkomstig zijn, lacht haar hoofdredacteur Perry White (Laurence Fishburne, The Matrix) haar vierkant uit, zodat ze geen andere keuze heeft dan haar artikel te laten lekken via een pulpachtige website. Lois bijt zich vast in het onderzoek en arriveert uiteindelijk op de boerderij van de familie Kent. Nadat Clark haar smeekt om zijn dubbelleven geheim te houden, laat ze het onderzoek varen.



 

Maar dan duikt er plots een ruimteschip op in de atmosfeer, met daarin generaal Zod en zijn troepen, die al jarenlang op zoek zijn naar Kal-El. Ze sturen een niet al te vriendelijke boodschap naar de Aarde, met het verzoek om Kal-El binnen de vierentwintig uren over te dragen, of Zod zal aantonen dat er met zijn wensen niet gespot dient te worden. Naar aanleiding van het artikel op de website begint de jacht op Lois Lane, die vermoedelijk de enige is die weet wie de buitenaardse asielzoeker feitelijk is. Clark besluit echter om zichzelf vrijwillig aan te geven en te laten uitleveren aan Zod. Deze laatste is echter niet op zijn woord te vertrouwen en hij installeert een apocalyptische machine die de aarde in een nieuw Krypton kan herschapen. De legerleiding van de Aarde begint langzaam maar zeker te beseffen dat Clark niet hun vijand is, maar dan is het al bijna te laat...




 
Meeliftend op het succes van Christopher Nolans nieuwe interpretatie van Batman heeft DC Comics besloten het ijzer te smeden wanneer het heet is, en diezelfde Christopher Nolan werd aangezocht als producent voor een analoge Superman-reboot waarbij alle continuïteit van alle voorgaande films overboord diende te worden gekieperd. Dit betrof uiteraard de redelijk melige Christopher Reeve-klassiekers, maar ook de recentere Superman Returns met Brandon Routh werd de vuilnisbak ingekieperd. De regie werd echter overgelaten aan Zack Snyder, die met 300 en Watchmen weliswaar ervaring heeft met stripverfilmingen, maar die omwille van de homo-erotische ondertoon, de netkousenmodellen uit Sucker Punch en het gratuïte geweld in zijn vorige films niet dadelijk geschikt werd geacht om een familievriendelijke superheld als Superman op het witte doek te toveren. Snyder is echter in de eerste plaats een fanboy, en hij heeft een compleet nieuwe fundering gelegd voor de intussen bijna instortende Superman-garage waarin enkele aftandse vehikels roest stonden te vergaren. De legende wordt in deze genesisfilm opnieuw geschreven met enkele belangrijke verschillen. Er is geen sprake van Lex Luthor, kryptoniet of een baantje als sullige journalist bij de Daily Planet: Snyder maakte zijn eigenwijze remake van Superman II en haalde generaal Zod en zijn acolieten van stal om een origins­-verhaal neer te pennen. Andere verschillen zijn bijvoorbeeld dat Lois Lane van op het eerste moment op de hoogte is van Clark Kent/Supermans dubbele identiteit, en zij zelf nota bene degene is die Clark op de Daily Planet introduceert op het einde van de film. Dit geheel in tegenstelling tot de toch wel best te genieten televisiereeks Lois & Clark waarin Lois drie van de vier seizoenen lang in zalige ontwetendheid werd gehouden.



 

Plaats voor romantiek is er echter weinig tot niet in deze nieuwe Superman-verfilming. Snyder trakteert ons op actie, actie en nog eens actie, alsof hij wat goed te maken had na Superman Returns, die niet eens van zijn hand is. Hij verspeelt niet te veel tijd bij de origines van Clark op Aarde, zo zien we Clarks jeugd enkel door enkele anekdotische flashbacks, en zijn we ook geen getuige van het moment waarop Jonathan en Martha zich over de buitenaardse vondeling ontfermen. Zijn Superman sluit nauwer aan bij het originele, ernstigere concept dat Jerry Siegel en Joel Shuster voor ogen hadden, niet voor de Amerikaans-patriottistische boyscout tot dewelke hij nadien verwaterde. Eens Zod zijn bestaan aan de wereld heeft geopenbaard worden er nagenoeg uitsluitend nog gastankers, auto's, gebouwen en treinstations tot schroot herleid. Ik heb al veel SF-actie tot mij genomen in mijn filmminnend bestaan, maar ik kan me niet veel instanties herinneren waarin er zodanig rijkelijk wordt omgesprongen met materiële vernielingen. Zelfs Roland Emmerich met zijn Independence Day zal puur op vlak van destructie zijn meerdere in Snyder moeten erkennen. Snyders grootste verdienste is dat hij het heeft aangedurfd om de Superman-saga op een leeg blad te herschrijven, en je voelt voortdurend dat deze film alleen nog maar een opmaat hoort te zijn voor het echte werk. Alhoewel het moeilijk zal zijn om zichzelf te overtreffen, want of Zods dreigement om de Aarde te vernietigen mogelijk nog inferieur kan zijn aan de op stapel staande clash tussen Superman en Batman - die redelijk omstreden in de sequel zal vertolkt worden door Ben Affleck - is nog maar de vraag. Met Henry Cavill, Amy Adams en Michael Shannon heeft Snyder bovendien een goede castingkeuze gedaan, maar ook de minder belangrijke rollen krijgen genoeg gewicht toebedeeld. Zo is de vertolking van de Duitse actrice Antje Traue als Zods rechterhand Faora-Ul spine-chilling, en vertaalt elk vezeltje van haar lichaam het misprijzen dat haar karakter tegenover de inferieure mensheid koestert.



 

BEELD EN GELUID
Doordat er niet te veel bonusmateriaal op de schijf te vinden is, krijgen beeld en geluid vrij spel. De beeldvoering van Snyder is flitsend en rusteloos, en vooral in de actiescènes trilt alles los wat nog vast zat. De kleuren zijn eerder somber en realistisch; zo is Supermans iconische kostuum een stuk donkerblauwer en heeft beslist minder franjes dan de helblauwe spandex van alle voorgaande verfilmingen. De textuur is zeer mooi afgelijnd, en er zijn veel details om van te genieten, vooral wanneer wordt ingezoomd op de Kryptoniaanse technologie. Ook de scènes op het brandende boorplatform en in de tornado zijn indrukwekkend, en qua speciale effecten heeft men zich klaarblijkelijk kunnen bedienen van een ruim budget. Beschadigingen of nare neveneffecten zoals colour bleeding of aliasing zijn steevast afwezig. Eén groot punt van kritiek heb ik over de DTS-HD 7.1-geluidsband, en dat is dat de speciale effecten worden begeleid door loeihard geluid. Wellicht is dit één van de beste disks die totnogtoe zijn verschenen om uw geluidssysteem mee te demonstreren, maar deze brengt het dilemma met zich mee dat u voortdurend met de volumeknop van uw home theatre moet spelen. Zet u het geluid zachter, dan hoort u de dialogen nog amper, zet u het te luid, dan spannen de buren gegarandeerd een class action suit aan om u te dwingen uit hun wijk te verhuizen. Liefhebbers van pathetische (en dat is niet slecht bedoeld) muziekscores worden op hun wenken bediend door de soundtrack van Hans Zimmer, die voor deze film nog maar eens alles uit de kast haalt. Kortom, een spectaculaire geluidstrack maar ik trek toch een punt af wegens het gebrek aan evenwicht. Mensen met een gecapitonneerde dedicated home cinema zullen wellicht de negen als een tien willen lezen.

 

 
EXTRA'S
Het bonusmateriaal van deze disk is goed maar karig in hoeveelheid. De documentaire "Behind the scenes: Strong characters, legendary roles" (25:59) vertelt ons wat meer over hoe deze Superman-verfilming in het canon past. De documentaire "Behind the scenes: All-out action" (26:02) focust op de ruim aanwezige speciale effecten, en had best wat langer mogen duren. In "Behind The Scenes: Krypton decoded" stelt acteur Dylan Sprayberry, die in de film de jonge Clark speelt, enkele vragen over de achtergrond van Krypton. Dan is er nog een geanimeerde short "Superman 75th Anniverary" (2:03). Eén van de vreemdste fouten die ik totnogtoe in de bonussectie van een Blu-ray heb mogen ontwaren is de featurette "New Zealand: Home Of Middle-Earth" (6:35). Deze stond oorspronkelijk op de theatrical cut van de eerste film van de Hobbit-trilogie, en iemand is duidelijk tijdens het samenstellen van deze Blu-ray in slaap gedommeld. De picture-in-picturecommentaar die de Amerikaanse Blu-ray zal hebben ontbreekt hier. Foei!
 
CONCLUSIE
Man Of Steel is zonder twijfel de beste Superman-verfilming die ik al heb gezien, donkerder en ernstiger dan alle voorgaande films. De beeld-en geluidskwaliteit van de Blu-ray zijn bijna perfect, op het veel te grote volumeverschil tussen dialogen en effecten na. Het bonusmateriaal is schaars.



cover



Studio: Warner

Regie: Zack Snyder
Met: Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Kevin Costner, Diane Lane, Russell Crowe, Antje Traue, Laurence Fishburne, Ayelet Zurer, Christopher Meloni

Film:
10/10

Extra's:
3/10

Geluid:
9/10

Beeld:
10/10


Regio:
B

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2013

Leeftijd:
12

Speelduur:
152 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5051888161432


Beeldformaat:
2.40:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 7.1
Engels audio-descriptief Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Italiaans Dolby Digital 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, Deens, Fins, Noors, Zweeds, IJslands
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Documentaire "Behind the scenes: Strong characters, legendary roles"
• Documentaire "Behind the scenes: Krypton decoded"
• Documentaire "Behind the scenes: All-out action"
• Superman 75th Anniverary animated short
• Featurette "New Zealand: Home Of Middle-Earth"

Andere recente releases van deze maatschappij