:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Achtergrond >> FILMFEST GENT 2021: DAG 2
FILMFEST GENT 2021: DAG 2
Type: Achtergrond - Datum: 2021-10-14 - Geplaatst door: Didier
FILMFEST GENT 2021: DAG 2

Na de feestelijke openingsdag draait FilmFest Gent op volle toeren en is het voor de bioscoopbezoeker een hele uitdaging om de puzzelstukjes samen te stellen voor een dagagenda. Aan films geen gebrek, wel jammer genoeg aan tijd. FilmFest Gent loopt van 12 tot 23 oktober 2021 en zoals dat de afgelopen jaren zo was, is nu ook DVDInfo op het festival present en dagelijks brengen we je een mix van grote titels die weldra in de bioscoopzalen zullen vertoond worden of kleine titels die vaak de aandacht niet vinden die ze verdienen. Op de website van FilmFest Gent vind je de volledige programmatie terug. Zoals steeds zoekt DVDInfo nu ook het gezonde evenwicht van arthouse en Hollywood-cinema op.




SPENCER (9/10)
Lady Di is weer helemaal in, met dank aan de Netflix-serie The Crown en daar doet Kristen Stewart nog een schepje bovenop van wie nu al gefluisterd wordt dat ze volgend jaar een Oscarbeeldje op haar schouw zal mogen zetten. Stewart vertolkt de getormenteerde sprookjesprinses met ongeziene verve. Regisseur Pablo Larraín, die eerder Natalie Portman al als Jackie Kennedy liet transformeren, kiest niet voor een traditionele biopic, maar volgt het Britse koningshuis (en Di in het bijzonder) tijdens het kerstweekend van 1991 waarbij het voor alle omstaanders duidelijk wordt dat het doek definitief is gevallen over het huwelijk tussen haar en prins Charles. Naast de wervelende regie van Pablo Larraín die in sommige scenes de symmetrie-waanzin van Wes Anderson opzoekt, schittert ook la Stewart en zet ze met deze prachtvertolking voor vriend en vijand de puntjes op de i dat ze één van de beste actrices van deze generatie is.

(Stijn B): Hoe regisseur Pablo Larrain er weer in slaagt om een eigenzinnige biopic af te leveren over een iconisch persoon als Lady Di is weeral om van te smullen. Visueel is Larrain weer geweldig bezig (oh, die eerste 15 minuten alleen al). Nog twee namen die ik in de verf wil zetten zijn Kristen Stewart en composer Jonny Greenwood. Weeral levert de actrice hier een topprestatie af, en is de score van Greenwood er eentje om de vingers en duimen bij af te likken. Die jazzelementen passen er prachtig bij.




DAS MADCHEN UND DIE SPINNE (6,5/10)
Een filmisch poppenhuis. Zo wordt de nieuwste film van de broers Silvan en Ramon Zürcher omschreven. We konden het niet beter bedenken, want de twee Zwitsers loodsen ons met Das Mädchen Und Die Spinne in een wirwar van relaties die allemaal tot uiting komen tijdens (jawel) een verhuis. Er moet niet alleen met dozen worden gesjouwd of men moet niet alleen achter de weggelopen kat gaan aanlopen, ook is er plaats en tijd voor nieuwe liefdes die niemand verwacht. Deze film die in Berlijn met de regieprijs in de sectie Encounters en met een Fipresci-prijs van de internationale kritiek werd bekroond is zeker niet vrij van alle zonden, en dat gaat van een irriterende soundtrack tot een te goedkoop surrealistisch tintje, maar er wordt steengoed geacteerd en er mag zelfs al eens gelachen worden. Een film over het alsmaar veranderen en het besef dat gedane zaken geen keer nemen.




FAYA DAYI (6,5/10)
We hadden er tot voor deze documentaire van ruim twee uur nog nooit eerder van gehoord, maar qat is een stimulerende drug die al sinds de dertiende eeuw in bepaalde landen gebruikt wordt, en na er op te kauwen word je er ook behoorlijk high van. Het is een ontzettend populaire drug en in bepaalde gebieden zit meer dan de bevolking er hopeloos verslaafd aan zoals in de Ethiopische stad Harar waar deze documentaire zich afspeelt. Regisseuse Jessica Beshir die van oorsprong uit Ethiopië komt maar in Mexico terechtkwam werkte tien jaar aan deze docu-film die het vooral moet hebben van zijn prachtige zwart-witfotografie waarbij ieder shot een perfect plaatje vormt. Jammer genoeg wordt deze perfectiedrang niet doorgevoerd naar de verwarrende en veel te fragmentarische verhaallijn die er een iewat vermoeiende rit van maakt. Indruk maken met haar beelden doet Beshir zeker en vast, maar het mag duidelijk zijn dat dit soort filmische poëzie niet voor iedereen is.




NATURAL LIGHT (7/10)
Voor beklemmende oorlogsfilms zit je in Oost-Europa nog altijd gebeiteld. In 2015 gooide László Nemes in Gent hoge ogen met Son Of Saul, er was onlangs nog The Painted Bird van Václav Marhoul, en nu is er Natural Light van de Hongaarse regisseur Dénes Nagy die op het filmfestival van Berlijn de regieprijs in handen gestopt kreeg. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Pál Závada waarin we kennismaken met de Hongaarse sergeant István Semetka die samen met zijn peleton op jacht gaat naar partizanen in het bezette deel van de Sovjet-Unie. Verwacht je niet aan een Hollywoodiaanse aanpak, hoewel er aan geweld geen gebrek is, want het mag duidelijk zijn dat de leermeester van Dénes Nagy de Russische grootmeester Andrei Tarkovski was. Dat merk je aan de traagheid, maar ook aan het gebruik van de reusachtige close-up's. Alles in de film is grijs en grauw. Oorlogsellende waar geen helden te bespeuren vallen, alleen moedeloze verliezers.





 


Andere artikels van hetzelfde type