:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> INCREDIBLES, THE
INCREDIBLES, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2011-04-25
FILM
De gloriedagen van de anonieme, gemaskerde superhelden, die in de jaren 60 de misdaad bestreden, zijn voorbij. Nadat Mr. Incredible alias Bob Parr (Craig T. Nelson) een proces aan zijn broek gesmeerd kreeg nadat hij iemand geredde die feitelijk zelfmoord wilde plegen - je moet het lef maar hebben, hè - volgen de processen elkaar in sneltreinvaart op. De overheid heeft daarom een soort van relocatieprogramma opgezet dat de voormalige superhelden een andere identiteit aanmeet én ze vrijstelt van rechtsvervolging, als ze maar beloven hun superheldentrucjes nooit of te nimmer meer uit te halen. Dus vinden we Bob terug als een minimum wage slave die voor een verzekeringsmaatschappij zoveel mogelijk kleine garnalen moet leegpersen. Bob is intussen wel getrouwd met Helen (Holly Hunter), ook zij een superheldin met als pseudoniem Elastigirl, een naam die ze te danken heeft aan haar euh... buigzaamheid. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Terwijl Helen zo goed mogelijk probeert om hun dochter Violet (Sarah Vowell), die zich onzichtbaar kan maken en beschermende krachtvelden kan oproepen, en zoon Dash (Spencer Fox), die probleemloos elke geluidsbarrière doorbreekt, af te leren om hun superkrachten te gebruiken en ze smeekt om zo goed mogelijk in de grijze massa op te gaan, gaat Bob er met zijn vroegere kameraad Frozone (Samuel L. Jackson) nog regelmatig op uit om anoniem heldendaden te verrichten. Maar het wordt hoe langer hoe linker. Als Bob ontslagen wordt, krijgt hij van tussenagente Mirage (Elizabeth Peña) een wel heel aanlokkelijk aanbod om voor een exuberant groot bedrag een op hol geslagen gevechtsrobot te temmen op het afgelegen Nomanisan Island (hebt U hem?). Bob maakt Helen wijs dat hij voor zijn werk naar een congres moet; intussen bestelt hij bij de befaamde modeontwerpster Edna Mode (Brad Bird) een nieuw ensemble kostuums voor de hele familie. Ze zullen het nodig hebben, want een nieuwe aartsschurk bedreigt de samenleving. Zijn naam is Syndrome (Jason Lee) en hij heeft nog een serieus eitje te pellen met Mr. Incredible.

Zes ongelofelijke animatiefilms op rij afleveren zonder noemenswaardige uitschieters naar onder, het is niet voor iedereen weggelegd. De ongelofelijke studio Pixar, pioniers van de computeranimatie, is het weliswaar gelukt. Na de beide Toy Story-films, A Bug's Life, Monsters Inc. en Finding Nemo is deze The Incredibles alweer een artistiek en commercieel schot in de roos. The Walt Disney Company moest des te meer met lede ogen aanzien hoe Pixar op creatief vlak ongelofelijk boven zijn hoofd is uitgegroeid, wat uiteindelijk resulteerde in het feit dat de leiding van Pixar kort na het verschijnen van deze film een paleisrevolutie pleegde, en Michael Eisner bij Disney met dank voor bewezen diensten aan de deur werd gezet; met hun eigen producten zoals Home On The Range konden ze niet tegen het Pixar-geweld opboksen en hun eigen CGI-fabriekje draaide vierkant met onder meer een film als Chicken Little. Pas sinds de komst van Lasseter als CEO van Disney zijn de puntjes (of moeten we zeggen Luxo Jr.?) weer op de I gezet.

En ondanks dat ongelofelijke overschot van talent dat in de Pixar-animatiestudio's ronddwaalt, hebben voor deze The Incredibles oudgedienden John Lasseter en Andrew Stanton een stapje opzij gezet en is de ongelofelijke Brad Bird aan boord gehesen als regisseur. Bird maakte met succes carrière met de ongelofelijke monsterhit van 20th Century Fox van het laatste decennium, The Simpsons, alvorens voor Warner via de kritisch ongelofelijk geacclameerde klassieke animatiefilm The Iron Giant nog meer bekendheid te verwerven. De jaren 50 en 60 zijn blijkbaar het geliefde biotoop van Bird, want ook The Incredibles is oververzadigd met referenties over de vele films en series met gemaskerde helden die in dat era schering en inslag waren. De vele "oude" fragmenten in de film, compleet met ongelofelijk gebrekkige audio- en videokwaliteit, zijn meer dan een duidelijke knipoog voor de nostalgici onder ons. Bird voegt daar nog zijn ongebreidelde fantasie aan toe om de link te leggen met hedendaagse situaties, zoals het onderduikprogramma van de anonieme superhelden en de plaag van liability suits die in Amerika schering en inslag zijn. En op verzekeraars heeft Bird het blijkbaar ook al niet begrepen. Soms gaat hij toch iets te plat op de buik door in zijn film per se een moraal te willen stoppen over het belang van familiewaarden, wat een beetje haaks staat op de ongelofelijk chaotische stijl van zijn film. Maar 115 minuten het publiek amuseren met een stukje eye candy als dit is een ongelofelijke prestatie, en voor de volgende computeranimatiefilms zijn de standaarden alweer een stukje verlegd. Dit was overigens de eerste film van Pixar waarin mensen duidelijk de hoofdrol spelen in plaats van speelgoed, vissen of harige monsters. Had men geprobeerd om daar realistische animaties van te maken, dan was The Incredibles ongelofelijk op zijn bek gegaan. De figuren zijn op zijn zachtst gezegd een bende ongelofelijk vreemde creaturen met lichaamsverhoudingen die langs geen kanten kloppen, superhelden die ongelofelijke acrobatieën uithalen en een hoop rekwisieten die allemaal uit rubber schijnen te zijn gemaakt, getuige de dynamica waarmee ze tegen elkaar knotsen. Deze cartooneske aanpak leidt tot ongemeen grappige effecten, zoals het kleine autootje waarmee Bob Parr zich verplaatst en waar de kolos amper in past, die de film ongelofelijk veel pit geven.

Dat The Incredibles een grote film zou worden, konden we al bijna aflezen aan de verzorgde teaser trailer - naar goede Pixar-traditie een stuk animatie dat niet uit de film zelf afkomstig is - waarin Mr. Incredible ter hulp wordt geroepen, maar een ongelofelijk heroïsch gevecht moet leveren om zijn broeksriem dichtgeknoopt te krijgen. Even zag het er nochtans naar uit dat de film het daglicht niet zou zien. Steen des aanstoots was het personage Elastigirl, op wier naam een copyright rust bij DC Comics dat in de jaren 60 de stripreeks Doom Patrol had lopen waarin een personage met toevallig dezelfde naam figureert. Uiteindelijk is met Pixar een compromis bereikt opdat ze niet de hele film zouden moeten herwerken, zodat de naam "Elastigirl" in de film mocht gebruikt worden, maar moest verdwijnen van alle afgeleide merchandisingproducten, waarin de echtgenote van Mr. Incredible onveranderlijk wordt aangeduid als "Mrs. Incredible" - let er maar eens op bij uw volgende bezoek aan de speelgoedwinkel. We vermoeden dat Brad Bird zijn eigen project, waaraan hij overigens al van in de jaren 90 op broedde, niet wilde afschieten door opzettelijk plagiaat pleegde. Hij is daar gewoon té geniaal voor; eerder is het kenmerkend voor de ongelofelijke manier waarop Bird zich heeft ingeleefd in de superheldendoctrine van weleer. De referenties over films en strips uit het genre is niet te tellen; zo opereert Mr. Incredible in Metroville, duidelijk een samentrekking van Metropolis en Smallville. Mirage lijkt niet toevallig op Storm uit X-Men, één van de terloops vernoemde collega's van Mr. Incredible; Gazerbeam lijkt wel heel erg op zijn tweelingbroertje Cyclops uit dezelfde film- en stripreeks, en de centrale computer van Mr. Incredible's aarts-nemesis Syndrome is duidelijk een knipoog naar de Cerebro. Maar de ingevoegde homages parodiëren bijvoorbeeld ook op onschuldige manier oud-medewerkers van Disney Frank Thomas en Ollie Johnston, die op het einde een kleine cameo vertolken.

Ook het aan boord gehesen personeel is weer ongel... euh, bijzonder goed gekozen. De rol van Mr. Incredible wordt vertolkt door oudgediende Craig T. Nelson, terwijl Elastigirl gevoicet wordt door voormalig Oscar-winnares Holly Hunter (The Piano). In de rol van Frozone herkent u waarschijnlijk zonder problemen Samuel L. Jackson, en Mirage is ingesproken door Elizabeth Peña. Nog een opmerkelijke naam in de voice cast is die van auteur/regisseur Brad Bird zelf, die gestalte geeft aan Edna Mode, een karikatuur van de legendarische kostuumontwerpster Edith Head. De muziek wordt verzorgd door Michael Giacchino, die onder meer ook de vaste huiscomponist van de tv-reeks Alias is.

Dynamisch! Energiek! Krankzinnig! Van de pot gerukt! Het zijn maar enkele begrippen om deze film te beschrijven. De (zoveelste) Oscar voor Pixar was met deze film een feit - het werden er uiteindelijk twee, want ook de sound editing viel in de prijzen - maar gezien de manier waarop de kloof met de naaste concurrenten alsmaar groeit, is het niet moeilijk om in te zien hoe dat komt.

BEELD EN GELUID
U hebt The Incredibles nooit gehoord als u 'm niet op deze DTS-HD MA 5.1 ES-track heeft gehoord. In de bespreking van de dvd gaf ik net niet de maximale score omdat er denkelijk nog net een ietsje meer uit te halen was met een fatsoenlijke DTS-track. Met deze ongecomprimeerde track wordt het kleine verschil tussen goed en perfect netjes dichtgereden. Strakke geluidseffecten bij de vele technische gadgets die de film rijk is, ruim afgementen explosies die de kamer doen trillen, maar even goed zeer subtiele effecten, zoals het versplinteren van de ruit van het autootje van Bob als hij op een baaldag het portier van zijn rijdende koekendoos iets te hard dichtgooit. De stemmen zijn duidelijk en bewegen mee in het ruimtelijk kader al naargelang in welke hoek van het scherm de personages zich bevinden. Het beeld verdiende in dvd-versie reeds een maximale score en dat is er met de Blu-ray uiteraard niet slechter op geworden. Wat vooral opvalt is dat de "slechte" archiefbeelden die opzettelijk onder de ruis en artefacts zitten er zeer geloofwaardig oud uitzien. De kleuren zijn buitengewoon goed; het grijze en doffe domineert als Bob Parr zich moet uitsloven als kantoorslaaf, en dat verandert in een explosie van kleurenpracht als hij als zijn alter ego Mr. Incredible op het exotische Nomanisan Island in de jungle een op hol geslagen robot mag trachten uit te schakelen.

EXTRA'S
Baalt u ook zo van de kale Benelux-release van The Incredibles? Dan hebben we goed nieuws: als u reeds tevreden bent met Engelse ondertiteling, dan raden we u ten stelligste aan de lokale versie lekker te laten liggen waar die ligt en de regiovrije Amerikaanse versie te importeren. Die bevat namelijk een tweede Blu-raydisk waarop naast al het bonusmateriaal van de Benelux-versie én van de oorspronkelijke dvd nóg enkele nieuwigheden staan. Dit is beslist de versie die u wil hebben!

Zoals gewoonlijk start de disk met een paar cross-promotionele trailers, zij het ditmaal een bescheiden aantal, voor de bioscooprelease van Cars 2 en de Blu-rayversie van The Lion King. De disk is ook voorzien van twee commentaartracks, één van regisseur Brad Bird en producent John Walker, en een meer technische bijdrage van de animatoren Tony Fucile, Steven Hunter en Alan Barillaro. Vooral Brad Bird ontpopt zich in de commentaartrack tot een onstuitbare spraakwaterval.

Pixar heeft de traditie van het voorfilmpje nieuw leven ingeblazen. Werden we in het verleden getrakteerd op pareltjes van animatiekortfilms als Geri's Game, Luxo Jr. en For The Birds, dan is het nu de beurt aan Boundin' (5 min.), een experimentje van animator Bud Lucky waarin een schaap in Montana zich doodongelukkig voelt na de jaarlijkse scheerbeurt, maar er weer bovenop geholpen wordt door de wijze Jackalope. Het filmpje wordt nog eens herhaald met een commentaartrack. Het is ook terug te vinden op de bekende Pixar Short Films Collection, net als Jack-Jack Attack(5 min.), een soort van veredelde verwijderde scène uit de film. Bij één van de laatste scènes waarin Elastigirl enkele verontrustende telefoontjes krijgt van Kari, de babysitter die zich tijdens het avontuur heeft ontfermd over baby Jack-Jack, krijgen we in dit kortfilmpje de andere kant van het verhaal te zien, waarin Kari door de politie ondervraagd wordt over de puinhoop die de baby heeft veroorzaakt ten huize Parr. Bij het filmpje hoort ook een visuele commentaartrack. De volgende drie bijdragen zijn nieuw voor deze versie: vooreerst worden we verwend met de rondetafeldiscussie The Incredibles Revisited (22 min.), waarin de regisseur en zijn voornaamste medewerkers het over het maken van de film hebben en vooral over het feit dat ze erg in hun nopjes zijn over het eindresultaat. Al op verschillende andere Pixar-releases vonden we bijdragen in de studio stories-reeks, korte amusante anekdotes over het dagelijkse leven op de werkvloer bij Pixar. In Studio Stories: Gary's Birthday (1 min.) wordt zo'n anekdote geïllustreerd met storyboards - bij Pixar ademen ze echt allemaal het animatievirus uit. Tot slot krijgen we Ending with a Bang: Making the End Credits (2 min.) waarin aan de hand van een zeer uitgekiende 2D-animatie de hoofdrolspelers inzake verschillende aspecten van de film zoals speciale effecten in de bloemetjes worden gezet.

Het volgende bonusmateriaal is op de Benelux-versie niet te vinden:

In Paths to Pixar: Story Artists (6 min.) wordt ons vrij kort maar nogal inzichtvol getoond hoe de animatoren in een soort van groepsgesprek tijdens het uiteenzetten van de storyboards ideeën voor de film aanbrengen. Uit de bijdrage blijkt zeker en vast de passie die ze voor hun job hebben. De interactieve featurette "The new Nomanisan: A top secret redevelopment plan" is een bij momenten geinige bijdrage waarin wordt ingegaan op de vraag wat er zou gebeuren mocht een projectontwikkelaar van de geheime basis van schurk Syndrome een vakantiepark maken. De disk bevat opnieuw de verwijderde scènes (34 min.), nu in high definition, in totaal zes verwijderde scènes met een play all-optie en een intro van Mark Andrews en Brad Bird. De scènes zelf zijn niet meer dan geanimeerde storyboards, maar we krijgen voldoende omstandige uitleg waarom ze verdwenen zijn uit de toch al lange film. We zien onder meer Helen praten met andere ouders op school, en een iets langere scène waarin Helen een vliegtuig gaat lenen. Met uitleg erbij klokken de scènes af op net iets meer dan een half uur, wat uitzonderlijk lang is. Ook de fameuze teaser (1 min.) waarin Mr. Incredible de ceintuur niet meer rond zijn bierbuik krijgt, staat op de disk!

Dan volgt er een sliert documentairemateriaal. De eerste featurette is een redelijk comprehensieve algemene Making-of-documentaire (27 min.) met table readings, animatietests, etc. Het is vooral leuk dat de werkelijke sterren van de film, namelijk de technische crewleden, hiermee ook de aandacht krijgent die ze verdienen. De tweede subsectie bevat nog documentaires, is iets fragmentarischer van opzet en behandelt in tien korte fragmenten variërend van 2 tot 7 minuten, onder meer de technische kant van het opbouwen van de karakters, geluid, belichting en dergelijke meer. Samen duren de documentaires 41 minuten, netjes verdeeld in hoofdstukken. Mr. Incredible and Pals is een bijzonder faux-lamlendig jarenzestigfilmpje waarin Mr. Incredible samen met Frozone en het witte konijn Skipperdoo nog maar eens de wereld redt (4 min.). Veel wordt duidelijk als we hetzelfde filmpje afspelen met een commentaartrack van Mr. Incredible (Craig T. Nelson) en Frozone (Samuel L. Jackson). Hieruit blijkt dat Mr. Incredible in een vlaag van zinsverbijstering lang geleden de rechten voor een tekenfilmpje gebaseerd op zijn personage heeft afgestaan en daar nu dik spijt van krijgt. Vooral Samuel L. Jackson als Frozone gaat uit zijn dak als blijkt dat, geheel conform de politieke correctheid van de jaren 60, hij niet langer zwart, maar blank is in zijn "tekenfilmversie". Deze commentaar maakt van dit stukje ongetwijfeld het meest satirisch getinte op de disk. De interactieve featurette NSA Files bestaat uit een databank met persoonlijke gegevens van individuele en groepen superhelden uit de film. Aansluitend bij de kortfilm Boundin' krijgt u het vier minuten durend filmpje Who Is Bud Lucky? waarin u te weten komt wie de man achter het fragment is. Het volgende filmpje, Vowelett, An Essay by Sarah Vowell (9 min.), is een bevreemdende bijdrage van Sarah Vowell, de stemactrice die in de film Violet vertolkt, die op het eerste gezicht een slag van de molen heeft gehad en haar fictieve personage niet van zichzelf kan onderscheiden. Vervolgens vinden we een uitgebreide galerij met al het artwork van de film. Op de dvd stonden eertijds 11 easter eggs (14 min.) die je nu één voor één kan oproepen zonder bijkomend zoekwerk. In de publicity-sectie vinden we nog een paar in-characterinterviews (7 min.) met onder meer Mr. Incredible en Edna Mode. Hierna volgen nog 2 trailers (5 min.), een zestal bumpers (1 min.) en drie  reclamefilmpjes (2 min.)

CONCLUSIE
Met de jaren ben ik eigenlijk een klein beetje vergeten hoe goed The Incredibles is en terugkijkend op de intussen voortgeëvolueerde Pixar-catalogus is het zeker een buitenbeentje omdat het één van de weinige films is waarin mensen een centrale rol spelen. De film betuigt op respectvolle wijze eer aan de superheldenhype uit de sixties, maar is daarnaast ook zoveel meer. De beeld- en geluidskwaliteit van deze disk zijn uitstekend. Laat de Benelux-versie absoluut links liggen, en koop deze US-versie die in tegenstelling tot het mismeesterd lokaal product het label top-Blu-ray meer dan verdient.



cover



Studio: Disney

Regie: Brad Bird
Met: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Samuel L. Jackson, Jason Lee, Spencer Fox, Sarah Vowell, Elizabeth Peņa, Brad Bird

Film:
9/10

Extra's:
9/10

Geluid:
10/10

Beeld:
10/10


Regio:
X

Genre:
Actie

Versie:
U.S.A.

Jaar:
2004

Leeftijd:
G

Speelduur:
115 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
786936807004


Beeldformaat:
2.39:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1 ES
Frans Dolby Digital 5.1 EX
Spaans Dolby Digital 5.1 EX
Argentijns Spaans Dolby Digital 5.1 EX
Mexicaans Spaans Dolby Digital 5.1 EX


Ondertitels:
Engels CC, Frans, Spaans
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Cross-promotionele trailers
• Audiocommentaar door regisseur Brad Bird en producer John Walker
• Audiocommentaar door animatoren Tony Fucile, Steven Hunter en Alan Barillaro
• Kortfilm "Boundin' + audiocommentaartrack
• Kortfilm "Jack Jack Attack" + visueel commentaar
• Documentaire "The Incredibles revisited"
• Documentaire "Studio stories: Gary's birthday"
• Documentaire "Ending with a bang: making the end credits"
• Documentaire "Paths to Pixar: Story artists"
• Interactieve featurette "The new Nomanisan: A top secret redevelopment plan"
• 5 verwijderde scènes met inleiding
• Teaser
• Documentaire "Making Of The Incredibles"
• Documentaire "Story"
• Documentaire "Character design"
• Documentaire "E volution"
• Documentaire "Building humans"
• Documentaire "Buiding extras"
• Documentaire "Set design"
• Documentaire "Sound"
• Documentaire "Music"
• Documentaire "Lighting"
• Documentaire "Tools"
• Documentaire "Mr. Incredible and pals" + audiocommentaar
• Interactieve featurette "NSA files"
• Documentaire "Who is Bud Luckey?"
• Documentaire "Vowelett -An Essay By Sarah Vowell"
• Galerij
• 11 easter eggs
• Character interviews
• 2 trailers
• 6 bumpers
• 3 reclamefilmpjes

Andere recente releases van deze maatschappij